יום שלישי, 20 באוגוסט 2019, י"ט אב ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

איכות חיים וסביבה - רווחה ובריאות במבשרת ציון

על חרובים, דבלים ושאר פירות יבשים

ט"ו בשבט הוא חגם של האילנות וכל הפרחים. ט"ו בשבט הוא גם חגם של הפירות היבשים. כמה עובדות על פירות יבשים וערכים תזונתיים...

פורסם בתאריך:


 

למי שעוד לא הספיק להפנים...

הלביבות והסופגניות הם כבר ממש פאסה, וכעת הגיע תורם של הפירות היבשים- הסמל האולטימטיבי של ט"ו בשבט. הנה כמה דברים שלא ידעתם על פירות יבשים וערכם התזונתי

 

* בעולם העתיק נהגו להשתמש כבר לפני שנים רבות בטכניקת ייבוש פירות וירקות בעיקר בארצות קרות, בהן קשה היה להשיג פירות טריים. ייבוש הפירות איפשר לשמור על הפירות טריים לאורך חודשים רבים.

 

* חיילים ומלחים, שנהגו לצאת למסעות ארוכים וקשים בים וביבשה נהגו להצטייד בפירות יבשים כצידה לדרך. אף יהודים, שחיו בגולה, יכלו ליהנות מפירות הארץ בצורתם היבשה והעמידה.

 

* בעבר נהגו לייבש את הפירות באמצעות השמש. ייבוש זה איפשר שמירה על רוב הערכים התזונתיים של הפרי. כיום משתמשים בשיטות תעשייתיות בתנורי חום אשר יכולים להפחית במקצת את ערכי הפרי.

 

* בתהליך ייבוש הפרי יורדת כמות הנוזלים שבפרי מכ-85% מים, לכ-25% ולכן ריכוז הסוכר של הפרי, הפחמימות, הסיבים הויטמינים והשומנים-עולה.

* לכל פרי מיובש יש ויטמינים ורכיבי תזונה ייחודיים לו. לכן כדאי לגוון באכילה של מספר פירות, קצת מכל פרי.

 

* סוכר הפירות, הנקרא פרוקטוז, הוא סוכר פשוט שנספג במהירות בדם ומגיע ישירות למחסני האנרגיה בגוף.

* ערכים תזונתיים:

 

1 פרי טרי בינוני אחד= 60 קלוריות. 2 פירות יבשים בלבד (למשל:   2 שזיפים/  2 דבלים/ 2 משמשים/ חופן אחד של צימוקים/ 2 תפוחים מיובשים/ 2 תמרים יבשים/ חופן אחד של חמוציות/ 2 אננסים מיובשים/ 2 מקלות פאפייה) יהיו שווים גם הם 60 קלוריות. וקשה לאכול רק שניים.

* ריכוז ויטמיני B,E בפרי היבש הוא גבוה, אך בגלל חימומו- כמות הוויטמין C שבו-דווקא יורדת.

* לפירות יבשים יש סגולות בהפחתת עצירות. הפירות מאפשרים גירוי למעי לפעולה, ויוצרים תנועתיות  ו"הזרמה" של המזון במערכת העיכול. הפירות המומלצים להפחתת עצירות הם השזיף השחור והדבלים.

 

* הסכנה בפירות יבשים, על אף שערכם התזונתי דומה לערכי הפירות הטריים- העובדה שהם קטנים יוצרת חשק ל"נשנש" ממנו עוד.

 

* כדאי להכליל את הפירות היבשים במסגרת תפריט מאוזן וכתחליף למנת פרי. שימו לב שהרבה מהפירות היבשים מתחבאים להם בתבשילים, עוגות, דגני בוקר למיניהם, חטיפי אנרגיה ועוד.

* הכותבת - דיאטנית קלינית BS.c בחברת "הדס"

  למוצרים טבעיים, ויטמינים ומינרלים

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: