יום שני, 28 בספטמבר 2020, י' תשרי ה' תשפ"א
לפרסום חייגו: 054-430-0186

איכות חיים וסביבה - תחבורה במבשרת ציון

משרד התחבורה יורד אל העם

כנס התושבים בנושא התחבורה הציבורית, שהתקיים השבוע (20.1.08) בחדר הישיבות בבניין המועצה, לא היה דומה לשום דבר אחר שהתרחש קודם לכן בנושא זה. נכחו בו דוד שרביט (מזכיר המועצה והממונה מטעמה על נושא התחבורה הציבורית), יורם שמעון (חבר המועצה), אנשי מקצוע ויועצים מטעם משרד התחבורה, ותושבים מחלקי היישוב השונים ומשכבות גיל שונות, שהדבר המשותף המאחד ביניהם הוא תסכולם מרמת השרות של מוצר ציבורי כה חיוני ונחישותם לשפרו

פורסם בתאריך:


 

 

TRANSPORT1 : דוד שרביט (מימין) מנחה את המפגש

TRANSPORT2 : TRANSPORT3 :

 

ייצוג לכל מגזרי הציבור

 

מימין לשמאל: מוטקה מרום, אורן טוקטלי ואורלי בן יונה

משכונת רכס חלילים הגיעו מספר נציגים, עובדה המצביעה על חוסר שביעות רצון גדולה מרמת השרות שם. השתתפו שרה ויעקב קידר, עמוס שומן, אליהו הדר (גם גמלאי "אגד"), שלי להמן וליאת פרימק (גם פעילה בוועדי ההורים). לעומת זאת הפתיעה העדרותם של תושבי שכונה י"א, הידועה בבעיות התחבורה שלה. בשם תושבי מעוז ציון (שרות לא סדיר בקו 157, מסוף אוטובוסים בתוך שכונה מאוכלסת) נכחו כרם הר-פז, שלמה הר-פז, ניב וקנין וחנן רפיעי (גם פעיל ציבור ותיק). ד"ר מרינה פרלמן, המייצגת את רופאי תל השומר ונוסעי קו 400, הרב יוסי שריד, המייצג את הציבור הדתי ותלמידי הישיבה, רוני עזר, נציגת מועצת הנוער היישובית, ודני בן שטרית, נציג שלוחת מבשרת של החברה להגנת הטבע (המעודדת שימוש בתחבורה הציבורית), שימשו פה לציבורים גדולים, הנזקקים לשרות חיוני זה, ואת התמונה השלימו אמיר כהן (גמלאי של "אגד"), אורן טוקטלי (שהתמודד על ראשות המועצה מול אריה שמם), זהבית אורלב (עורכת אתר האינטרנט MEVA), ושני הפעילים הוותיקים בוועד הפעולה לשיפור השרות בתחבורה הציבורית מוטקה מרום ואורלי בן יונה.

תגידו מה שתגידו, אבל מארגני המפגש עשו עבודת הכנה יסודית ומדוקדקת.

 

הנתונים ומה שמסתתר מאחוריהם

 

הנציגים מטעם משרד התחבורה (דוד קנטרוביץ', מנהל תכנית אב לתחבורה ציבורית, דינה אפק, מרכזת המפגש, חני כהן ורבקה גורסקין, מתכננות המלוות את מועצת מבשרת בתכנון תחבורה ציבורית), הכינו היטב שיעורי בית וממצאיהם הועלו במצגת שכותרתה "ארגון מחדש של קווי מבשרת ציון". המצגת כללה את אוסף הבעיות המוכרות (מסלולי נסיעה ארוכים וממושכים, תדירות נמוכה, חוסר קשר בין השכונות, מצב תחנות האיסוף, מערכת מידע לא בהירה, המתבטאת בשילוט חסר או מוזנח וחוסר מידע זמין לנוסע).

 

מה קרה לתכנית אב לתחבורה שיצאה לדרך ב-2002?

שני נתונים ממצגת המתכננים (הנכונים לשנת 2006) מעידים יותר מכל על מצב התחבורה הציבורית במבשרת ציון ועל חוסר אמון הציבור בשרות הלקוי:

א. במבשרת רמת המינוע 317 מכוניות לכל 1000 תושבים, לעומת הממוצע הארצי (233).

ב. מספר משתמשי התחבורה הציבורית במבשרת הוא 3337, לעומת שכונת נוה יעקב (9500) ושכונת בית הכרם (4044).

 

 מטרת העל שהוגדרה במצגת היתה שיפור ברמת השרות של קווי האוטובוסים במבשרת ציון בדגש על:

  • שיפור בזמני הנסיעה למרכז ירושלים
  • שיפור הישירות והבהירות במסלול הקווים
  • שיפור הקשרים הפנימיים בתוך מבשרת ציון
  • שיפור התשתיות התפעוליות של התחבורה הציבורית ביישוב
  • שיפור השילוביות עם קווים בינעירוניים במחלף הראל

 

כבר היתה תכנית אב לתחבורה

 

בסיום המצגת הוצגו השלבים הבאים להתקדמות בתהליך:

  • הכנת הצעה למסלולי הקווים לאחר עיבוד תגובות התושבים וניתוח הביקושים
  • הכנת הצעת תדירות
  • אישור התכנית בידי משרד התחבורה והגורמים הרלוונטים

 

קנטרוביץ' העריך שהגשת הסיכומים וההמלצות למשרד התחבורה תארך בסביבות ארבעה שבועות. יש רק לקוות שגורלם יהיה טוב מזה של ממצאי תכנית אב לתחבורה, שנערכה לפני זמן לא רב במבשרת ציון, ואשר נחים להם בשלווה באיזו מגרה נשכחת.

 

שתי החלטות אופרטיביות חשובות שהתקבלו היו להמשיך באיסוף תלונות תושבים, ולמסד את פעילותם של מתנדבים "נאמני תחבורה ציבורית".

 

המשתמשים בתחבורה הציבורית מתבקשים להקפיד במשלוח תלונות על בעיות בתחבורה הציבורית. למשלוח התלונות יש חשיבות מיוחדת במאבק לשיפור התחבורה הציבורית, וזה כלי העבודה העיקרי שבאמצעותו יכולים התושבים לשכנע את הרשויות בצדקת טענותיהם.

בתלונה יש לציין את קו האוטובוס ויעדו, תאריך ושעה, זיהוי האוטובוס (מס' רישוי) ואת מהות התלונה. את התלונות ירכז אמיר כהן, שגם יעקוב אחר הטיפול בהן.

 

                את התלונות יש לשלוח לפקס 5335858 או לדוא"ל morhy1@bezeqint.net. אנא, שתפו פעולה.

 

עוד חידוש: נאמני תחבורה ציבורית

 

ההחלטה בעניין הפעלת נאמני תחבורה ציבורית לפיקוח על טיב השרות היא פרי יוזמתו של אורן טוקטלי, ויתכן שהיא מהפכנית אף בקנה מידה ארצי. יישום הרעיון יהיה בשיתוף מועצת הנוער היישובית מצד אחד וגמלאי מבשרת מצד שני. את הפיכתו מהלכה למעשה, ואת הנחיית המתנדבים והדרכתם לקח טוקטלי על עצמו. אם תקבל היוזמה גם את ברכתו של משרד התחבורה, ודוחות הפקחים ישמשו כאסמכתאות קבילות, ישפר הדבר משמעותית את האכיפה, וכנגזרת מכך גם את השרות לציבור.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: