יום רביעי, 16 באוקטובר 2019, י"ז תשרי ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

איכות חיים וסביבה - תחבורה במבשרת ציון

בני הנוער - דרישה לפתרון בתחבורה

אין ספק שאחת הקבוצות הנזקקות ביותר לשרותי התחבורה הציבורית היא אוכלוסיית בני הנוער ביישוב. צורך זה מתייחס הן לתחבורה הפנימית בין השכונות השונות במבשרת, והן בקשר עם "העולם החיצון" (בעיקר ירושלים ואבו גוש)

פורסם בתאריך:


 

 

 

רוני עזר (משמאל), נציגת הנוער בכנס התחבורה הציבורית

מי דואג לתלמידי החטיבה והתיכון?

 

בגלל מבנהו הטופוגרפי של היישוב, המשתרע על פני מספר שלוחות הפרושות כאצבעות, קיים מרחק רב בין קצותיו, ובין שכונות הקצה למרכזים העירוניים. הבעיה חריפה במיוחד בשכונות החדשות רכס חלילים ועין חמד (שכונה י"א).

 

ביקושי הנוער לתחבורה מתפזרים לאורך כל שעות היום, החל מהגעה לבתי הספר בבוקר, חזרה הביתה לאחר הלימודים, נסיעה לחוגים, ביקור אצל חברים וניצול הפנאי במתנ"סים ומרכזי הבילוי המועטים הנמצאים ביישוב, בשעות אחר הצהריים והערב.

 

בשל לוחות זמנים בלתי מתאימים והתדירות הנמוכה, רבים מתלמידי החטיבה והתיכון אינם משתמשים באוטובוסים. חלקם עומדים בצמתים ונעזרים בטרמפים, אלו שידם משגת משתמשים במוניות הפועלות ביישוב, ואחרים נאלצים להסתמך על הסעת ההורים או ללכת ברגל.

בתום הלימודים נראים תלמידי החטיבה והתיכון צועדים ברגל מרחקים ארוכים, במסלולים שאינם בטיחותיים, ובכל תנאי מזג האוויר.

 

העדר כרטיס משולב מורגש בכיס

 

נציגי מועצת הנוער היישובית, המייצגים את בתי הספר ותנועות הנוער, יזמו עריכת סקר משתמשים בין בני הנוער, והגישו את דרישותיהם למשרד התחבורה על פי ממצאיו.

בין היתר, הדגישה רוני עזר, נציגת מועצת התלמידים, את המחסור במידע זמין, וציינה את הקושי המיוחד המאפיין אוכלוסיות שאינן מחוברות לשרותי אינטרנט, אינן שולטות בשפה או אינן מצויידות בטלפונים סלולריים. בקבוצות אלו נכללים בעיקר עולים חדשים ודיירי מרכז הקליטה, אך לא רק. מסתבר כי השימוש במערכת המידע האוטומטית של "אגד" אינו ידידותי למשתמש די הצורך גם עבור תושבים מן השורה, ואף כאן נדרשים שיפורים.

 

למתכונת השרות שמפעילה כיום חברת "אגד" יש לא מעט נקודות חולשה מזווית ראייתם של התושבים בכלל ובני הנוער במבשרת בפרט. מדובר במסלולי נסיעה מפותלים וארוכים ברחבי היישוב, ותחנת הורדה סופית במרכז העיר בלבד (בעוד שנדרש קשר תחבורתי סדיר למרכזים נוספים כדוגמת בתי החולים של הדסה בעין כרם והר הצופים, הקמפוסים, גבעת שאול, קניון מלחה ותלפיות). העדר כרטיס נסיעה משולב ליעדים אחרים בתוך ירושלים, מכביד אף הוא ומוסיף נטל, שאינו מחוייב המציאות, לתקציב הנסיעות.

 

הנוער מוזמן לקדם פרוייקטים

 

בשולי הדברים יצויין כי ניתן להקל על מצוקת התנועה של הנוער ברחבי היישוב באמצעים נוספים, ותכנית פעולה מעניינת בתחום זה (שלא הצליחה להמריא), הועלתה בזמנו ביוזמת פעילים מתנדבים, בוגרי קורס "רקמה",; שהתקיים ביישוב בהדרכת תמר אחירון-פרומקין.

מדובר בשני פרוייקטים שיחייבו יותר שיתוף פעולה ורצון טוב מאשר הקצאת משאבים.

 

פרוייקט אחד מדבר על התארגנות חכמה של הורים להסעת תלמידים, והשני מתרכז בעידוד השימוש באופניים, ומכוון בעיקר לתלמידי התיכון. למועצת הנוער היישובית יכולה להיות תרומה חשובה בהחייאת פרוייקטים אלו, והוצאתם מן הכוח אל הפועל. הנוער מוזמן לעזור לעצמו ולנער מהתכניות את האבק.

 

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: