יום שני, 28 בספטמבר 2020, י' תשרי ה' תשפ"א
לפרסום חייגו: 054-430-0186

איכות חיים וסביבה - תחבורה במבשרת ציון

תגובת אורן טוקטלי לתוכנית השידרוג של כביש מספר 1

הכתבה שהתפרסמה ב"זמן מבשרת" ב-7.2.08, בעקבות קריאתה של החברה הלאומית לדרכים לשיתוף הציבור בתכנון שידרוגו של כביש מספר 1, בה הוזמנו תושבי מבשרת והסביבה לתרום רעיונות והצעות משלהם, לא הניבה מבול של תגובות, והיחיד שמצא לנכון להעיר ולהציע שיפורים היה אורן טוקטלי, המוכר לתושבי מבשרת ממערכת הבחירות לראשות המועצה במאי 2007 (בה היה המתמודד העיקרי מול אריה שמם).

פורסם בתאריך:


להלן תמצית מכתבו כפי שנשלח לחברה הלאומית לדרכים.

 

החברה הלאומית לדרכים ראויה לברכות  על שיתוף הציבור בטרם נקבעות עובדות בשטח, ויש לקוות שאכן יושקעו במהרה המשאבים הנחוצים, לאחר שהמצב כבר מזמן מכביד מאד על הציבור ולא מכבד את עיר הבירה. במיוחד כדאי לתת את הדעת להיבטים סביבתיים, נופיים ותנועתיים הכרוכים בשידרוגו של כביש מס' 1.

 

נחוץ להקדיש מחשבה לא רק לנוסעים בכביש, אלא גם לסביבתו, וצריך להזהר מהפיכתו של הכביש למטרד סביבתי גדול. בלא תכנון אקוסטי ראוי ייחשפו המתגוררים בישובים לאורך הכביש לקולות התנועה הרבה ובעיקר כלי רכב כבדים המתאמצים בעליה, צפירות וקריאות ברמקול של רכב משטרה ואמבולנסים. יש להנחות את המתכננים לטפל באופן יזום ומבעוד מועד בזויות צלעות ההר הסמוכות לכביש, באופן שגלי הקול המגיעים מן הכביש יתפזרו ויושלכו כלפי מעלה ולא כלפי הגדה הנגדית. בנוסף צריך לטפל ביצירת מחסומי קול בכל מקום שהכביש עובר סמוך לישובים. מחסומים כאלה, אשר ראוי שיעשו שימוש בצמחיה, בהשראת שדרות העצים שהיו נפוצות בכבישי הארץ בתקופת המנדט הבריטי ולאחריה, עשויים גם להקטין את הפיתוי למפרסמים להציב שלטים לאורך הדרך הראשית. כבר כיום מתנוססים שלטי חוצות גדולים בטלזסטון, בקניון הראל, בעמק לטרון ולאחרונה גם בשורש - 'תרומתה' של המדינה לכיעור הכביש לכבוד יום העצמאות ה 60.

 

נחוץ לקדם פתרונות תנועתיים, בצד טיפול בנושאים נופיים לגבי קטעי הכביש השונים.

ביחס לקטע הכביש העובר בשער הגיא יש לטפל כך שיעצים את חווית הכניסה לתוך הוואדי הצר ולחזק את התחושה החגיגית של כניסה לטרקלין ותחילת מסע העליה ('לרגל') לעיר הבירה.

צריך להאיץ את הטיפול בהורדת הכביש העולה בקסטל למנהרה באופן שיאפשר לחבר את שני חלקיה של מבשרת-ציון, ולהקים מסוף תחבורה ציבורית אזורי וחניון 'חנה וסע' במקום.

 

בהמשך לכך יש לתכנן את חיבורו של הכביש הראשי לתחנת הרכבת האזורית שתשרת את כל תושבי האזור בנסיעותיהם בעיקר לכיוון השפלה, אך גם אולי לכיוון ירושלים, וזאת למרות שנכון לעכשיו לא אושרה הקמתה של תחנה כזו. לכל מי שעיניו בראשו ברור כשמש בצהריים שיום יבוא והחלטה אומללה זו תשונה, ואכן תוקם כאן תחנת רכבת אזורית. כאשר יקרה הדבר, יעלה, כמובן, שינוי התוכניות שבעתיים. ראשי החברה הלאומית לדרכים חייבים כבר כיום להביא זאת בחשבון, ואם כך ינהגו, יקנו את עולמם כמי שנערך מבעוד זמן ונמצא חוסך משאבים יקרים ורבים למדינת ישראל, וזמן רב ליישום אותה החלטה שכאשר תתקבל סוף-סוף, ודאי ירצו הקברניטים שתבוצע "אתמול".

כן ראוי לזכור את המבצע הגדול של רוה"מ יצחק רבין ז"ל, שהוא זה שהורה על 'חישמולו' של הכביש והתקנת התאורה בו.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: