יום רביעי, 16 באוקטובר 2019, י"ז תשרי ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

איכות חיים וסביבה - תחבורה במבשרת ציון

יש לשנות את תפיסת התחבורה הציבורית במבשרת ציון

לאחרונה הציעה עידית בר נחום מרכס חלילים, להפריד את קווי האוטובוס הנוסעים לירושלים מתחבורה פנים ישובית. היא הציעה שיהיה קו אחד מהמסוף לירושלים וקו שני, מאסף, שיאסוף את הנוסעים מהשכונות ויביאם למסוף. הכיוון בעיני נכון, אך אני מרשה לעצמי לפתח את הרעיון ולהכניס בו מעט שינויים.

פורסם בתאריך:



מאת אורן טוקטלי *

1. אכן צריך להיות קו מהיר אחד מהמסוף במבשרת לירושלים. התדירות צריכה להיות עד 5 דקות מזמן יציאה של אוטובוס אחד לשני. בזמני לחץ, כמו למשל בבוקר - אפילו בתדירות גבוהה יותר. כמובן אם האוטובוס התמלא קודם. אגד יחזיק במקום מספר אוטובוסים במצב הכן, וסדרן שיוודא שהתדירות אינה נופלת מהנדרש ושיוסמך לדחוף עוד אוטובוסים ככל שיהיה בכך צורך. בעתיד כשירושלים תחסום נסיעה בתוך העיר, הקו יגיע למסוף הירושלמי שצריך לקוות שגם הוא יעמוד בסטנדרטים ראויים (אם לא יהיה כך להערכתי התוכנית הזו לירושלים תקרוס, אבל זה כרגע לא נושא הדיון).

2. כדי שאנו, התושבים, נוודא שקצב האוטובוסים עומד בדרישות, יוצב במקום מתנדב - על פי תוכניתי להסמיך נאמני תחבורה ציבורית, בדומה לנאמני הניקיון, וזאת לפחות בשלב הנראה לעין - כלומר עד שנוכל לסמוך על המערכת.

3. לגבי התחבורה בתוך מבשרת, אני מכניס תיקון להצעה של עידית. קו אוטובוס אחד לא מספיק, כי ל"טייל" באוטובוס בכל הישוב לוקח המון זמן (מי שנוסע ולו מפעם לפעם בתחבורה ציבורית, יודע זאת). על פי הצעתי יהיו מספר קוים שיתוכננו כך שמשום מקום לא יידרשו יותר מ 5 דקות נסיעה עד למסוף. בנוסף, צריך לדרוש שאף אחד לא יחכה יותר מ 5 דקות בתחנה. ברור לי שזה אומר שצריכים להיות לא מעט אוטובוסים כדי לקיים את הסטנדרט הזה. זה מביא אותי לסעיף הבא:

4. השירות הפנימי יינתן באמצעות מיניבוסים ו/או מוניות. לא בהכרח אגד ולא בהכרח ע"י חברה אחת. במתכונת כזו אין שום מניעה ליצור כמה קווים כשכל קו מופעל ע"י חברה אחרת. הזכיונות לקוים אלה יינתנו לתקופה לא ארוכה וחברה שלא תיתן שירות טוב - תוחלף במועד המכרז הבא, שיהיה כאמור קרוב יחסית.


גם חיילים משתמשים בתחבורה פנימית בתוך היישוב

5. פיצול הנסיעה הזה אכן מטריח מעט את הנוסעים אבל יהיה כדאי אם התהליך הזה יפעל כהלכה והשירות ישופר, כשבעיקר זמן הנסיעה יקוצר:  משך הנסיעה כולו לירושלים עשוי להימשך על פי תוכנית זו עד כ-25 דקות כשהוא מורכב מ (עד) 5 דקות המתנה בתחנה ליד הבית, 5 דקות נסיעה למסוף, 5 הדקות המתנה לאוטובוס במסוף (בתחנה מקורה ונוחה כמובן...) ועוד כ 10 דקות נסיעה מהמסוף לירושלים.(תלוי בעומס על הכביש). זוהי מהפכה ביחס למצב כיום.


כאן, במגרש שרגליכם עומדות בו, יוקם מסוף אוטובוסים מקורה ונוח (?)

6. אגב, אם וכאשר ראשי משרד התחבורה והרכבת ישנו את עמדתם ביחס לתחנת רכבת בסמוך למבשרת, אזי הנסיעה לירושלים תוכל להתבצע ברכבת (אני מאמין שזה יקרה - במוקדם או במאוחר. בין היתר זה תלוי בפעילות של ראשי המועצה שלנו).

7. ועכשיו לשאלת המחיר - מובן שצריך להנהיג כרטיסים משולבים וכרטיסים תקופתיים. אין שום סיבה שהנוסעים ישלמו 'כפול' בגלל הפיצול הזה. זה ניתן לביצוע, גם כשבמערכת פועלות מספר חברות.

8. מובן, שהנהגת שירות תחבורה פנים ישובי תקל מאד על בני נוער, קשישים וגם על רבים אחרים. פתאום זה ישפיע גם על חייהם של הורים שמבלים היום לא מעט זמן נסיעה ב'הובלות', לחוגים, לחברים וכו' - בלית ברירה. כתוצאה מכך גם יפחת נפח התנועה הפנים ישובי.

9. לא פחות חשוב, ובטווח היותר ארוך - אם סוף סוף תהיה כאן תחבורה ציבורית נוחה, יעילה ובמחירים סבירים, להערכתי חלק מהמשפחות יתחילו לוותר על רכב שני (או יותר) במשפחה. מבשרת מאופיינת כיום בשיעור גבוה מאד של מספר כלי רכב ביחס לאוכלוסיה. זה לא רק בגלל רמת החיים והאפשרות של רבים מהתושבים, אלא גם בגלל שכיום אין אלטרנטיבה ציבורית ראויה.

10. את הרעיון של קווים האוספים נוסעים מהשכונות ומביאים אותם למסוף מרכזי ומשם במהירות ליעד הסופי, יש לדעתי ליישם לא רק על שכונות מבשרת ציון אלא גם על הישובים בסביבתנו. כיום אגד מפעיל קוי אוטובוס לכל הישובים האלה, בתדירות נמוכה כמובן, וגם הם סובלים מאותן בעיות כמו שלנו. אם הקווים הללו יקוצרו ובמקום שהם יצטרכו להוביל נוסעים לירושלים היותר רחוקה, יוכלו להביאם רק עד למסוף מבשרת -  איכות השירות עבורם תוכל להשתפר, ויותר אוטובוסים יתפנו לתגבר את הקו מבשרת - ירושלים, כך שתדירות הנסיעה תוכל לרדת לאוטובוס כל 2-3 דקות.

11. השלכה נוספת של קיצור זמן הנסיעה בתוך הישוב, עשויה להיות גם בהגדלת הביקוש לנסיעות באוטובוסים לשפלה. זה כמובן תלוי גם בתדירות האוטובוסים הנוסעים מכאן לת"א וכו', בוודאות שהם מגיעים ועוצרים, ובשאלה אם מובטח מקום ישיבה. אבל זה חלק מ"החבילה".


כנס תחבורה ציבורית ב-20.1.08. באמצע אורן טוקטלי, משמאל אורלי בן יונה


לסיכום, זהו קונספט שונה מזו שעוסקת בו המועצה ומזה שהציגה החברה שהוזמנה ע"י משרד התחבורה. ארגונים שמרניים לא אוהבים מהפכות, ולכן אפשר לצפות שגם את התוכנית הזו לא יאהבו בשל כך. גישה מקצועית וציבורית אחראית תבצע עכשיו ניתוח כמותי השוואתי של העלויות, התועלות וההשלכות של שתי התפיסות.
אתם מאמינים שהם יעשו זאת? בואו נראה. או אולי יותר טוב - נלחץ!

* אורן טוקטלי התמודד בבחירות המיוחדות של 2007 לראשות המועצה

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: