יום שלישי, 20 באוגוסט 2019, י"ט אב ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

דת ומסורת במבשרת ציון

בשר וחלב: כלי זכוכית וסכינים

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

הרב אליהו חיים פנחסי

מותר להשתמש בכלי זכוכית המודחים היטב, בין למאכלי חלב ובין למאכלי בשר, כיון שאינם בולעים כלל. לכן, כאשר השתמש בכלי למאכל חלבי רותח ולאחר שטיפה היטב משתמש בו לבשר רותח, מותר. ולבני אשכנז יש להחמיר.
כלי זכוכית הנקראים 'פיירקס', שמבשלים בהם על האש ועמידים בפני חום, גם כן מותר להשתמש בהם בין לבשר ובין לחלב לאחר הדחה היטב, למנהג הספרדים.
נהגו כל ישראל לייחד שתי סכינים, אחת לבשרי ואחת לחלבי, ויעשה בהן היכר שלא יתחלפו.
החותך בשר רותח בסכין חלבי בת יומה (דהיינו שבמהלך 24 שעות האחרונות חתך בסכין הזה גבינה רותחת – פיצה למשל) אם יש פי שישים בחתיכת הבשר כנגד מקום הסכין שחתך, הבשר מותר באכילה. אך צריך לחתוך כדי קליפה ממקום שבו חתך הסכין בבשר. והסכין חייבת בהגעלה. אולם כאשר אין שישים בבשר כנגד מקום הסכין שחתך, הבשר נאסר באכילה.
חתך בשר רותח בסכין חלבי שאינה בת יומה, הבשר מותר באכילה. וצריך לחתוך מהבשר כדי קליפה, והסכין חייבת בהגעלה כאשר רוצים להשתמש בה לחלב. אולם אם רוצים להשתמש בסכין לשאר דברים כגון דגים וירקות שהם פרווה, מותר.
אסור לחתוך גבינה אפילו קרה בסכין שרגילים לחתוך בו בשר.
סכין בשרית בת יומה שחתכו בה גבינה קשה צוננת, או נקניק בשרי שנחתך בסכין חלבית נקייה בת יומה, יש מי שאומר שלא נאסרה הסכין או המאכל כלל. ויש אומרים שהסכין צריכה הכשרה על ידי נעיצה בקרקע קשה עשר פעמים. ודי בניקיון היטב של הסכין ושפשוף עם סקוטש וכדומה. ויש מי שהחמיר לערות עליה מים רותחים מכלי ראשון.
אם הסכין לא בת יומה והמאכל והסכין היו קרים ואין שמנונית על גבה, מותר. ויש אוסרים לחתוך עוגת גבינה בסכין בשרית שאינה בת יומה.
לבני ספרד מעיקר הדין יש להתיר למרוח מאכלי חלב בסכין בשרית. ויש אומרים שסכין בשרי שמרחו בה חמאה על הלחם, אם החמאה הייתה קשה, הסכין צריכה נעיצה בקרקע קשה. ובימינו, די בהדחה ושפשוף היטב. ואם החמאה הייתה רכה או שמרח עם הסכין הבשרי גבינה לבנה, די בשטיפת הסכין בלבד.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: