יום חמישי, 22 באוגוסט 2019, כ"א אב ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

דת ומסורת במבשרת ציון

פרשת מסעי

והצילו העדה

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

הרב שלמה בן עזרא שליט"א

בפרשתנו אנו קוראים על מי שהרג את חברו בשוגג. מצווה לנו התורה שיש להקצות ערי מקלט שלוש ערים בעבר הירדן ושלוש ערים בארץ ישראל, אליהן יימלט הרוצח ואסור לו לצאת מעיר המקלט עד מות כהן הגדול. אומרת לנו התורה "והצילו העדה את הרוצח מיד גואל הדם". ואולם, אם גואל הדם (בן משפחתו של מי שנהרג בשוגג) מצא את הרוצח מחוץ לערי המקלט, אינו חייב על רציחתו של הרוצח.
התורה מלמדת אותנו איך להציל את הרוצח ולא למצות את הדין עימו אלא לחפש דרך להצילו ואפילו שגרם לנזק ופשע, הרי אין לדוחפו מאיתנו.
את זאת ראינו בפרשת 'פנחס', כאשר פנחס בן אלעזר קינא את קנאת ה' והתורה מאריכה ומספרת לנו מי היא אותה גויה שנעשה עמה העבירה "ושם האישה המוכה המדיינית כזבי בת צור ראש אומות בית אב במדין הוא". ומפרש רש"י ע"ה שבמדיין היו חמישה מלכים. אחד מחמשת מלכי מדין הוא אביה של אותה אישה, שנאמר "את אוי ואת רקם ואת צור וכו'", והוא היה החשוב מכולם ולפי שנהג בזיון בעצמו להפקיר את בתו מנאו שלישי. התורה מענישה את צור ומונה אותו שלישי משום שהפקיר את בתו להחטיא את ישראל.
שתי שאלות עולות מכאן. א. איזה עונש הוא זה למלך גוי שלא מאמין בתורת ישראל. בואו נתאר לעצמנו שאיזה רודן מתעלל ביהודים ואומרים לו שהיהודים מדרגים אותך בתורתם במקום שלישי הרי בסך הכול היה מבטל זאת בלעג או בחוסר התחשבות. אז היכן הוא העונש? ב. וגם אם נצא מנקודת הנחה שזה עונש בשביל המלך שבתורת ישראל דירגו אותו במקום שלישי, אם כך מדוע לא דירגו אותו במקום החמישי האחרון?      
התשובה לכל הנושא הוא שהתורה מלמדת אותנו עם ישראל כיצד להתנהג: א. שיש לשמור את הבנות ולא לגרום להן להפקר. ב. אפילו אם האדם עבר עבירה ויש צורך שיקבל את עונשו, עדיין צריך להשאיר לו מעט מן הכבוד ולא להשליכו לעונש שאין לו תקומה ממנו. את זה אנו רואים אצל צור המלך. נכון שהוא צריך לקבל עונש, התורה דרדרה את מעמדו מהמקום הראשון עד המקום השלישי ולא יותר כדי להשאיר פתח לתשובה.  
כן הדבר במי שרצח את חברו בשוגג. אומרת לנו התורה "והצילו העדה", שיש לדאוג למי שמקבל את העונש - הן על ידי הקמת חומה בעיר המקלט, שאז הוא מוגן מפני גואל הדם.
אדם שעבר עבירה - ואפילו החמורה ביותר - מצווה אותנו התורה לחפש כל זכות אפשרית כדי לא להרשיעו. ואם החליט בית הדין שחייב, הרי הוא יקבל את עונשו באופן כזה שיתאפשר לו לשקמו אחר ריצוי העונש. 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: