יום ראשון, 26 בינואר 2020, כ"ט טבת ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

דת ומסורת - הלכה במבשרת ציון

האם מותר לחולה סיעודי שגוי יבשל עבורו את המאכל?

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

הרב אליהו חיים פנחסי

 יש להתיר לאדם חולה (סיעודי) שגוי יבשל עבורו את המאכל, אף אם הוא מבני ספרד, ולכתחילה ראוי, שבני המשפחה ידליקו לפחות את האש. ובדיעבד, אם הגוי מדליק את האש מותר.
ובפרט כשמדובר בתנורי חשמל, שיש אומרים, שאין בהם דין בישול גויים. שכן אין לדון את החשמל כאש לעניין בישולי גויים, שאין זה מכוחו של הנכרי, שהרי פעולת ההדלקה יוצרת רק את הכוח החשמלי הראשון, שהוא אינו מספיק כדי לבשל, והחשמל הזורם אח"כ אינו כבר מכוחו של הנכרי אלא כוח כוחו. 
אין החולה צריך לשלם כסף, כדי שיבוא יהודי להדליק לו את האש.
אף חולה שאין בו סכנה, יש להתיר לו בדיעבד לאכול מבישול גוי.
בבתי הרפואה, שמחלקים בשבת דייסה הנעשה על ידי גוי, אם אין לחולה מה לאכול מותר לאוכלו. ולדוגמא בבית הרפואה 'שערי צדק' בירושלים מבשלים בשבת דייסה על ידי נכרים, כיוון שהיא צריכה להיות טרייה. לבריא ודאי שאין לו לאכול מזה. אולם לחולים המאושפזים, שכל חולה המאושפז דינו לכל הפחות חולה שאין בו סכנה, מותר. ועוד, דייסה אין בה משום בישולי גויים שאינה עולה על שולחן מלכים.
 חולה האוכל ממה שבישל לו גוי, חייב לברך כמו בכל מאכל היתר, והשומע ברכתו עונה אמן.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: