יום שלישי, 22 בספטמבר 2020, ד' תשרי ה' תשפ"א
לפרסום חייגו: 054-430-0186

דת ומסורת - הלכה במבשרת ציון

אלו הנהגות של אכילה ושתייה ישנן והאם מותר לישון ביום טוב של ראש השנה?

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

הרב אליהו חיים פנחסי

היות שראש השנה פותח את השנה החדשה, נוהגים לעשות. סימנים באכילה, כגון אכילת דברים מתוקים כדבש לסימן טוב, שתהיה כל השנה טובה ומתוקה. יש נמנעים משום כך שלא לאכול מאכלים חריפים או חמוצים. אך אדם, שרגיל באכילתם, ובלעדיהם המאכל תפל לחיכו, מותר לו לאוכלם ואין איסור בדבר.
יש לשמוח היות שזה יום חג, ובפרט שהוא סימן לכל השנה. ולכן לא יהא אדם כעסן בביתו, וחלילה לא יבכה ויהיה שרוי בעצב, אלא ישתדל לשמח במה שאפשר את אשתו ובני ביתו, וירבו באמירת תהילים היות שהוא יום דין, שבו נכתב, מה יעלה בגורלו ובגורל משפחתו במשך השנה הבאה עלינו לטובה. וזכותו של דוד המלך, עליו השלום, יהא מליץ יושר עליו ועל משפחתו ועל כלל ישראל אמן.
נהגו שלא לישון בראש השנה, שאין זה נאה לישון ביום שספרי חיים וספרי מתים נפתחים. ואמרו בתלמוד ירושלמי, שהישן בראש השנה גורם לכך, שמזלו ישן. אך אינו צריך להשתדל לקום כבר בעלות השחר, ולאחר מכן יהיה עייף במשך כל היום ולא יהא מרוכז בתפילה. ואם הוא עייף במשך היום ומרגיש הכרח לישון, מותר לו לישון, אלא שיעשה זאת אחר חצות היום. (ובדרך מליצה אמרו- מוטב שיהא מזל ישן ממזל עייף). והיושב בטל ועוסק בשיחה בטלה, וכיוצא בזה, כישן דמי. אי לכך אדם, שיושב לפצח גרעינים או לקרוא עיתון והעיקר שאינו הולך לישון- אלו דברים בטלים. ויש עניין לסיים פַּעֲמָיִם את ספר התהילים (כיוון שבספר התהילים יש 150 מזמורים. ולכן בשני ספרים יש 300 מזמורים העולים בגמט' למניין "כפר").

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: