יום ראשון, 20 באוקטובר 2019, כ"א תשרי ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

דת ומסורת - הלכה במבשרת ציון

מה הדין של אגוזים שעברו קליה ע"י גוי? וכן מה דינם של ירקות שנכבשו ע"י גוי?

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

הרב אליהו חיים פנחסי

אגוזים ושאר פיצוחים (בוטנים, גרעיני חמניות, גרעיני דלעת-אבטיח), שעברו קלייה בתנור על ידי גוי, אפילו שאינם נאכלים כמות שהם חיים, אין בהם איסור בישולי גויים, ולכן כאשר עברו קלייה בתנור ע"י גוי, יהיו מותרים באכילה. שאין דרך להזמין את חברו לביתו, כדי שיאכלו קליות. ומה שמעלים אותו בסיום האכילה הינו קינוח ואינו קשור לסעודה, וגם המלכים, שאוכלים אותו, אין זה משום חשיבותו, ובזה לא מצאנו, שגזרו משום בישולי גויים. ועוד, כיוון שרוב התנורים הם על ידי חשמל, יש לצרף דעת הפוסקים, שאין בחשמל משום בישולי גויים. אולם יש להיזהר שלא יהא בהם תערובת איסור בקלייה שלהם.

ויש מחמירים. ונימוקם שכל דבר העולה על שולחן מלכים גם אם אינו קשור לעצם הסעודה יש בו משום בישולי גויים. 
גוי המכין ירקות כבושים במי מלח - מותרים באכילה. ולא אומרים "כבוש כמבושל" לעניין בישולי גויים. ואף על פי שיש לחוש, שמא כבשו אותם בכליהם האסורים, סתם כלים שלהם אינם בני יומן, והוי נותן טעם לפגם ומותר. 
אולם כאשר נכבשו בחומץ יין (לא סינטטי), יש לאסור מדין סתם יינם. אולם, אם נגעו ירקות כבושים שכבשם ישראל בחומץ יין, לא נאסרו.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: