יום ראשון, 08 בדצמבר 2019, י' כסלו ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

דת ומסורת - חגים ומועדים במבשרת ציון

צום גדליה

מי היה אותו גדליה שאנו צמים "בגללו?" מתי חי? ומה היו מעשיו?

פורסם בתאריך:


סיפורו של גדליה בן אחיקם בן-שפן מוזכר בספר מלכים ב' כ"ה 22 – 26 ובירמיהו מ'  – מ"א .

משפחת שפן הייתה משפחה מכובדת ביהודה בימיה האחרונים, אביו, שפן היה מבכירי החצר בימי יאשיהו מלך יהודה סביב 622 לפני הספירה, וגדליה עצמו היה בעל תפקיד בכיר בחצר המלוכה בתקופה שקדמה לחורבן הבית בראשון, כפי שמעיד החותם שלו,  שנמצא בחפירות העיר לכיש, בשער העיר מצאו חותמת טין ובה כתוב "לגדליה אשר על הבית",; החותם מתוארך לכיבוש לכיש על ידי הבבלים בשנת חורבן המקדש הראשון.

חותמת גדליהו שנמצאה בשער לכיש : "לגדליהו אשר על הבית"

 

צום גדליה, חל ב-ג' בתשרי (יום לאחר ראש השנה) והוא לאות אבל על רצח גדליהו בן אחיקם בן שפן, שהיה נציב יהודה.

 מיד לאחר  חורבן בית המקדש הראשון ע"י  הבבלים בשנת 586 לפני הספירה, הגלו הבבלים את אצולת העם וביהודה נשארו פשוטי העם ובעיקר "יוגבים וכורמים". לנציגם ביהודה מינו הבבלים את גדליהו בן אחיקם שהיה פקיד בכיר וכנראה פרו בבלי, לנציב על יהודה, לעזרתו השאירו גם את ירמיהו הנביא שהתנגד לקשרים עם מצרים, "משענת הקנה הרצוץ",; בתקופה שקדמה לחורבן.

 

לממלכת בבל לא היה עניין להשאיר אנרכיה ביהודה הכבושה, אלא הם קיוו שהנציב ישאר כנציגם ויפקח על יהודה שלא תמרוד שוב ושתעלה מיסים כראוי לישוב ואסלי ובעיקר שלא תתחבר למצרים אויבתה המרה של בבל.

 

גדליהו ארגן את הישוב ומנע אנרכיה

 

ואכן גדליה אירגן את הישוב שספג מכה קשה ביותר הן מבחינה רוחנית, הרס המקדש, והן מבחינה כלכלית – נזק עצום לרכוש ולחקלאות המקומית בעקבות המלחמה ולא פחות מכך הנזק להנהגה ולראשי העם שהוגלו לבבל יחד עם חצר המלוכה, לפעילותו היתה חשיבות מיוחדת. והסיכוי היחידי לעצור את האנרכיה שאיימה על הישוב.ואנשים ימותו מרעב. הוא אף הציע לעם לא לחשוש ולאסוף את פירות הקיץ שהיו תאנים וענבים ואף אחד לא יפריע להם בכך, הוא בחר במצפה, כנראה נבי סמואל של היום, כמקום מושבו.

 

 

גדליהו בן אחיקם קיבל מידע מיוחנן בן קרח, שהיה מקורב אליו, כי יש קבוצה של אנשים בהנהגת ישמעאל בן נתניה, שהיה מזרע המלוכה וראה את עצמו כיורש החוקי לצדקיהו המלך הגולה, וביקש לעצמו את ההנהגה ואת המלוכה ובעזרתו של בעליס מלך עמון, וכי הוא זומם להרוג את גדליה. יוחנן אף הציע לגדליה להשכים ולהרוג את ישמעאל, אולם גדליה שלא חשש לעצמו, סרב להצעת ידידו ומקורבו.

 

לא עברו ימים רבים וגדליה, שלא שעה לאזהרות הללו, נרצח יחד עם תומכיו על ידי ישמעאל, שלא הסתפק בכך וטבח גם בחיילים הבבלים שנשארו עם גדליה בן אחיקם.

 

שארית הפליטה נסה למצרים

 

לאחר הרצח הנתעב, חשש העם מתגובתה של בבל, ולכן שארית הפליטה וירמיהו עמה נמלטו למצריים וישמעאל בן נתניה ברח לבעליס מלך בני עמון.

 

האירוע האישי, של רצח נציב יהודי, הפך לאירוע כלל יהודי ומאז יום הרצחו של גדליהו בן אחיקם נהפך יום זה ליום אבל וצום, בגלל הזעזוע הקשה שעבר על הישוב המוכה בארץ וההבנה כי עם מותו אבדה העצמאות של יהודה עד לשיבת ציון לאחר שבעים שנה, כנבואתו של ירמיהו הנביא.

 

רבי עקיבא מתרץ את הבחירה ביום הרצח כיום צום, "ללמדך ששקולה מיתתן של צדיקים כשריפת בית אלוהינו"

 

ראוי לציין שמאחר ואסור לצום ביום שבת הצום הזה ידחה כמו כל צום אחר עד לאחר השבת, במידה  וג' בתשרי יהיה בשבת. יום מותו של גדליה אינו ברור יש הטוענים שנרצח ביום א' של תשרי ויש הטוענים ביום ג' בתשרי.

 

צום י"ז בתמוז, צום תשעה באב וצום גדליה הנם ארבעת ימי הצום הקשורים לחורבן הבית הראשון וגם לחורבן בית שני, (פרט לצום גדליה).

 

הנביא זכריה, שניבא בימי שיבת ציון,  מנבא בפרק ח' 19:  "כֹּה-אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית-יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה, וּלְמֹעֲדִים, טוֹבִים; וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם, אֱהָבוּ.  {פ}

 

 

שבהם יבוטלו כל הצומות הקיימים פרט לצום י' בתשרי הוא יום הכיפורים.

 

 

מאחר ומניית החודשים בתקופת בית ראשון הייתה החל מניסן הרי שהצום הרביעי הוא צום י"ז בתמוז, הצום החמישי הוא צום תשעה באב, הצום השביעי הוא צום גדליה והצום בחודש העשירי הוא צום העשרה בטבת.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: