יום שלישי, 22 באוקטובר 2019, כ"ג תשרי ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

חדשות במבשרת ציון

'חן המקום' בבית הספר 'הדרור'

על מרחבי הלמידה החדשים בבית הספר 'הדרור'

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

משה שפיבק

עורך 'זמן מבשרת'

moshe_spievak@walla.co.il

לפעמים, מראה עיניים אומר הכול, לא צריך להכביר במילים - רק להביט מרחבי הלמידה החדשים בבתי הספר 'הדרור תל"י'  כדי  להבין כי מדובר בבית ספר השם פניו לעתיד, תואם את אתגרי המחר בהלימה לעקרונות הפדגוגיים החדשים המפתחים בלומד כישורים לחיים במאה ה-21 כחלק מהמגמה להבניית למידה משמעותית, כל זאת בנוסף לסל גדול של ערכי מורשת  שהינם חלק ממהותו של בית הספר.

השנה הופנה זרקור ליצירת מרחבי למידה מותאמים, לדבריה של ענת גייזינגר, מנהלת בית הספר "האדם הוא תבנית נוף מולדתו", ומכאן למרחב הפיסי השפעה על ההתנהגות וההתנהלות שבתוכו. “עיצבנו מרחבי למידה בהתאם לדגשים פונקציונאליים, חינוכיים-פדגוגיים, התאמת סביבה לימודית ללומד העכשווי, צרכיו, התנהלותו באמצעות מרחב דינמי, גמיש, פתוח, למידה במרחבים או בקבוצות, פרונטלית או אחרת, סביבה תומכת בתפקודי לומד, בשולחנות עגולים, משקף  את הרעיון כי למידה מתרחשת בכל מקום ובכל עת ועל ידי כל אחד. מערכת יחסים בין האנשים, תהליכים ותכנים במרחב משקפים דילמות, בעיות, רעיונות, עקרונות ומושגים, הלמידה משמעותית מתקיימת תוך יצירת יחסי גומלין עם הסביבה במגוון מרחבים ומחזק את הקשר בין תלמידנו לבית הספר".

עוד הוסיפה המנהלת: "לתפיסתנו החינוכית, בבית הספר 'הדרור תל"י' 'כל אחד הוא יחיד- ומיוחד', לכל אחד ואחת מאתנו יש את הדרך הייחודית ללמוד, וסביבת הלימוד ממש לא צריכה להיות אחידה, כל יחיד ראוי לסביבה תומכת, קשובה ומכילה ובאותה המידה מאתגרת, מעניינת ומסקרנת המפתחת תחומי עניין מגוונים, כל זאת תוך יצירת הזדמנות שווה לכל תלמידה ותלמיד להצלחה, לתפיסתנו מרחבי הלמידה הינם  גורמים מרכזיים ביצירת תנאים המאפשרים תהליכי הוראה-למידה משמעותיים, רכישת  ידע, מיומנויות וערכים, בזיקה לתפקודי לומד-מלמד”.

בשכבת כיתות א'–ב' הוקמו מרחבים חדשניים בתוך הכיתה ומחוצה לה הכוללים שולחנות דינמיים, לוחות פעילים ומגנטים המאפשרת תנועה במרחב. בכל שיעור בוחר המורה סביבה לימודית מותאמת המשמשת בעיני כ'מחנך שלישי'. הסביבה מתעצבת באופן דינאמי כך שמתבסס מנגנון של פדגוגיה משמעותית, שיתופית, חווייתית, פעילה ויוזמת ההופכת את הלמידה למזמנת שיתוף, יזמות ויצירתיות ובנוסף מציבה את התלמיד במרכז, מעודדת למידה עצמאית או בקבוצות, מפתחת מיומנויות אישיות ובין אישיות.

"לילד הייתי נותן כנפיים, אך משאיר אותו ללמוד לעוף בעצמו", מצטטת המנהלת את גבריאל גרסיה מארק ומוסיפה, "תפקידו של המורה משתנה, הוא משמש כ'מנחה'  במרחב המזמן מסע מעצים של למידה והשראה, חלימה ודמיון, יצירה משותפת, זאת תוך למידה והתנסות בחשיבה והתמודדות  עם אתגרים על ידי יצירת מציאות טובה יותר, הכרה בהטרוגניות  של תלמידים ומתן מענה לצרכים שונים שלהם באמצעות סביבה אחרת ומותאמת. כמו כן, בכדי להקנות ללומדים את מיומנויות המאה ה-21 אנו מצמצמים פדגוגיה המכוונת בעיקר להקניית מידע ומרחיבים יותר פדגוגיה המיועדת להקניית מיומנויות".

המורים בבית הספר עושים שימוש מושכל ומינון נכון של הוראה פרונטלית והוראה אחרת במרחבי הלמידה. ציטוט נוסף מביאה ענת והפעם של ג'ון קלדוול הולט שאמר כי "תמיד טוב יותר לילד להבין משהו בכוחות עצמו מאשר שילמדו אותו". בהקשר זה היא מעירה: "בתחומים העיוניים אין יוצאים מכלל זה, קודם כל - מה שהוא לומד בעצמו, הוא זוכר טוב יותר. שנית, וחשוב יותר, כל פעם שהוא לומד משהו בעצמו, הוא רוכש עוד בטחון ביכולתו ללמוד. החתירה ללמידה משמעותית בבית ספרנו עולה בקנה אחד עם שאיפתנו לפיתוח לומד בעל הכוונה עצמית על ידי רכישת מיומנויות של לומדים עצמאיים מתמידים,  גם הלמידה מקבלת תפקיד אחר - תהליך של בנייה מתמשכת".

המנהלת ענת מסכמת: "אנו מודים למעצבת ורד קליש, שסייעה לנו בחשיבה משותפת, להוציא מהכוח אל הפועל חלום שרקמנו מזה שנתיים: יצירת מרחבי למידה ייחודיים, מעצימים ומשבחים את איכות ההוראה והלמידה המיטבית ואופניה, מקדמים תהליכי הוראה ולמידה משמעותית בהלימה לאסטרטגיות הוראה חדשניות המעצימות למידה אישית ואחרת ומייצרים אקלים בית ספרי מיטבי  וחזותי בהתאמה לערכי בית הספר, תפיסתו החינוכית וחזונו הפדגוגי, תוך יצירת גמישות ופונקציונליות בתכנון מרחבי הלמידה, טיפוח מרחבים המזמנים תהליכי למידה מגוונים, למידה בכל מקום, מרחבים המאפשרים תנועה רבה אך בטוחה, של התלמידים. זכינו, להתחיל את השנה בסביבות למידה חדשניות המטפחות ומעצבות את העתיד החינוכי  תוך חשיבה על תהליכי חינוך, חזות, חוויה, המסייעות לתלמידים היקרים שלנו להרגיש רגועים ושלווים, ומעודדת את היצירתיות שלהם לפרוץ החוצה".

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: