יום שבת, 19 באוקטובר 2019, כ' תשרי ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

חדשות במבשרת ציון

המעורבות החברתית יצאה לדרך

שנת ההתנדבות נפתחה בימי שיא חגיגיים ומתוכננים היטב

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

זיוה כנעני

בשבועיים האחרונים נפתחה שנת הפעילות של תלמידי התיכון בתכנית המעורבות החברתית, בימי שיא חגיגיים ומתוכננים היטב. התכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית בכיתות י'-י"ב,  היא תנאי סף לקבלת תעודת בגרות. היא מבוססת על הגישה הפדגוגית של למידה מתוך שירות ומקדמת תהליך של למידה משמעותית. בין השאר, מכוונת התכנית לטפח בוגר ערכי, בעל תחושת ערך ומשמעות, בעל יכולת ניהול עצמי. בוגר המרגיש שייכות לקהילה, לחברה ולמדינה ואחריות כלפיהן, והמוכן ליטול חלק בעיצובן ובבנייתן.

תלמידי שכבה י' וי"א צפו בהצגה 'כפית של זהב' מבית עמותת 'כנפיים', המסייעת לקדם אמנים עם צרכים מיוחדים.  השחקנים על הבמה סיפרו על החיים שלהם, על מקומות העבודה והאתגרים עמם הם מתמודדים, בדרכים שונות – בריקוד, במשחק ובתנועה. מנחת הלהקה, רינה, ליוותה את הקטעים וסיפרה לתלמידים על עבודת הלהקה שמופיעה בכל העולם ובונה את הקטעים שלה דרך אלתור על נושאים מתוך עולמם. בסיום נוצר חיבור מיוחד כאשר התלמידים הוזמנו לעלות לבמה ולהצטרף לריקוד.

על רקע אירועי השנה האחרונה, במהלכה חוו אזרחי ישראל שתי מערכות בחירות לכנסת, עברו התלמידים שתי סדנאות במסגרת כיתתית, על ידי מנחים מ'גשר' בנושא 'בוחרים לבחור'. הסדנא הראשונה – 'תוצרת הארץ' עסקה בישראליות שלנו1 והשנייה – בדילמות שמאפיינות את החברה ובאופן שבו אנחנו בוחרים להשתתף ולבחור עמדות ונציגים. עינת רוטנברג, רכזת המעורבות בתיכון, קראה לנוער להיות לשון המאזניים במאבק על פניה של החברה הישראלית כחברה מוסרית שיש בין חבריה ערבות הדדית הלכה למעשה ולא כסיסמא ריקה וברכה את התלמידים בשנה מלאה בשמחה במה שיש ועשייה עבור מי שאין.  

בהמשך ליום זה, נערך יום נוסף שבו הוצגו לתלמידים כ-70 אפשרויות מגוונות לפעילות בקהילה. התקיים יריד מקומות התנסות, אליו הגיעו אנשי הקשר מהקהילה ושוחחו עם התלמידים על הפעילות בארגונם. במפגש כיתתי, בחנו התלמידים מהן היכולות והחוזקות שלהם ובאיזה מקום יבואו אלו לביטוי מיטבי.

בשכבה י"א, במסגרת התכנית החברתית בנושא השנתי – 'מפגשים בחברה הישראלית', נפגשו התלמידים עם אביב שאול, פעיל חברתי שיצא למסע אחרי צבא בחברה בישראל. המטרה שלו הייתה לפגוש ציבורים מגוונים, להגיע למשפחות ממגזרים שונים, שבדרך כלל אין נקודות השקה עמן במסלול החיים הרגיל. שאול ערך מסע בין יישובים, כפרים, ערים גדולות וקטנות במשך ארבעה חודשים. הוא חלק עם התלמידים חלק מהחוויות שעבר וציין שלתפיסתו, באמצעות מפגש ישיר ובלתי אמצעי, נוכל לשבור סטריאוטיפים וסטיגמות. כיום, הוא ממשיך בפעילות ציבורית במסגרות שונות, במטרה לעזור לעצב חברה רגישה יותר ומודעת לכאב של האחר.   הוא מאמין שחייבים לייצר מפגש - יש לכך השלכות כלכליות ואסטרטגיות, וכן כדי שהדבר יעזור לכל אחד מאתנו לעצב את הזהות האישית שלו.

נושא נוסף שעומד במרכז בשכבה י"א, הוא ההכנה לצו ראשון, על מנת להקנות לתלמידים מידע על תהליך השיבוץ לצה"ל ולהכין אותם לשירות מיטבי. לכיתות נכנסו נציגים ממשרד הביטחון לסדנת הכנה. המנחים יצרו שיח ערכי בנושא מרכזי בחברה הישראלית: שירות משמעותי בצה"ל, שיח שבו יכלו להביע את חששותיהם וציפיותיהם מהשירות הצבאי. הפעילות כוונה להקניית כלים לביצוע בחירה נכונה ומתאימה בהתאם לכישורים ולתכונות של כל אחד מהתלמידים, כמו גם להציג את שיקולי השיבוץ על פי צרכי המערכת והמציאות המשתנה. המנחים תיארו בפני התלמידים את מה שעומד לקרות בצו הראשון, ונתנו להם מידע ראשוני ועדכני על הצפוי להם בתהליך המיון והאיתור לשירות הצבאי.   

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: