יום רביעי, 20 בנובמבר 2019, כ"ב חשון ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

חדשות במבשרת ציון

פציעות קשות בתאונות דרכים: מה המצב אצלנו?

עמותת 'אור ירוק' פרסמה דו"ח של נתונים על מקרי פציעה קשה בתאונות דרכים בעשור האחרון ברחבי הארץ * המכה לא פסחה על מבשרת והסביבה

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

משה שפיבק

עורך 'זמן מבשרת'

moshe_spievak@walla.co.il

אנחנו שומעים בחדשות על מקרים טרגיים וכואבים של תאונות קטלניות, ועל הפצע הנפער והאובדן במקרה של מוות. בתאונות הדרכים ישנם גם אלפי בני אדם שנפגעים בצורה קשה וקשה מאוד מדי שנה, מאות בכל חודש. הפער בין פציעה קשה וחמורה לבין מוות בתאונת דרכים הוא קטן מאוד, פעמים רבות לא ניתן להציל אדם הנפצע פציעות קשות. במקרים מסוימים, יצטרך הפצוע לחיות את תוצאות ונזקי הפציעה כל חייו, ובמקרים הקשים יותר לא ישרוד את הפגיעה.

על פי נתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ירושלים היא העיר בה נפגעו הכי הרבה בני אדם באורח קשה בתאונות דרכים בשנה שעברה (2018) - 228 בני אדם נפצעו קשה בתאונות בעיר, 56 בני אדם יותר בהשוואה לממוצע הנפגעים השנתי בעיר העומד על 172 נפגעים קשה. גם בתל אביב מספר הנפגעים גבוה מהממוצע השנתי בעיר (173) כאשר במהלך שנת 2018 נפגעו בתחומיה 208 בני אדם באורח קשה.

במהלך העשור האחרון, נפצעו קשה 27 בני אדם בתאונות דרכים במבשרת ציון מתוכם שלושה בשנת 2018. באבו גוש נפצעו תשעה בעשור האחרון, כאשר המקרה האחרון אירע ב-2016. בהר אדר נפצעו קשה שני בני אדם בעשור האחרון (2009, 2014) ובקרית יערים אדם אחד (2012). ביישובי מטה יהודה שבאזורנו נפצעו קשה בתאונות העשור האחרון 16 בני אדם, ארבעה מתוכם במהלך שנת 2018.

בכל שנה נפגעים בממוצע כאלפיים בני אדם באורח קשה בתאונות דרכים, כאשר בשנת 2018 נפגעו  באורח קשה 2,166 בני אדם. מרבית הנפגעים באורח קשה נפגעים בתאונות בתחום העירוני: ממוצע הנפגעים בכל שנה הוא 1,253, בשנת 2018 נפגעו 1,399 בני אדם באורח קשה בתאונות דרכים בערים וביישובים.

על פי דו"ח שפורסם על ידי המועצה האירופית (ETSC) ישראל נמצאת במקום ה-26 מתוך 27 מדינות הארגון בהקטנת מספר הפצועים קשה. עוד עולה מהדו"ח, כי בישראל נרשמה עליה של 11% במספר הפצועים קשה במהלך השנים 2010-2018.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "ההבדל בין פצוע קשה להרוג בתאונת דרכים יכול להיות דק מאוד ולעיתים פצועים קשה נאלצים להתמודד עם סבל רב ותוצאות בלתי הפיכות לכל ימי חייהם. הנתונים העגומים חושפים עד כמה המצב גרוע, ועד כמה המדינה כושלת בהגנה על האזרחים בכבישים. את המצב הזה ניתן לשנות על ידי שיפור התשתיות כך שהן תהיינה סלחניות לטעויות הנהג וכן בחיוב התקנת מערכות בטיחות אוטונומיות שיפצו על טעויות הנהג וימנעו את התאונה, מערכות אלה הוכחו כמצילות חיים ולכן יש לחייב את התקנתן בכל כלי רכב חדש העולה על הכביש".

 

המחיר הכלכלי

תאונות הדרכים גורמות לצער עמוק ולמעשה הורסות את משפחות הנפגעים. משפחות שיקיריהן נפגעו או נהרגו בתאונת דרכים מתארות זאת כחורבן התא המשפחתי, מעין נקודת שבר שמסיטה את החיים ממסלולם לבלי שוב. מעבר לצער ולכאב תאונות הדרכים עולות גם כסף רב, בעיקר למדינה. יהושוע (שוקי) כהן מנהל חברת מת"ת (מרכז תכנון תחבורה) ערך דו"ח, אשר עוסק בין היתר בהיבט הכלכלי של תאונות הדרכים וממנו עולה, כי ההשקעה בצמצום מספר ההרוגים והנפגעים כדאית למדינה - פחות משפחות יצטרפו למשפחת השכול והמדינה. במקביל, תוכל לחסוך כסף רב ולהפנותו לטובת רווחת הקשישים, ניצולי שואה, משפחות חד הוריות וכו'. מהמחקר שביצע כהן עולה, כי כל פצוע קשה נאמד בהוצאות למדינה בכ-1.7 מיליון שקלים, פצוע קשה מאוד עלותו למשק הישראלי כ-4.5 מיליון שקלים.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: