יום ראשון, 19 בנובמבר 2017, א' כסלו ה' תשע"ח
לפרסום חייגו: 054-430-0186

חדשות במבשרת ציון

לא בכל מחיר

המועצה המקומית הר אדר הגישה התנגדות לתכנית הבנייה המתוכננת להרחבת אבו גוש, במתכונתה הנוכחית | הסיבה: פגיעה בכביש הגישה המתוכנן להר אדר | ראש מועצת אבו גוש: "אין לאף אחד זכות למנוע את הגידול הטבעי של היישוב"

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

נטע צלמרו

המועצה מקומית הר אדר הגישה השבוע התנגדות לותמ"ל, הוועדה לקידום מתחמים מועדפים במשרד האוצר, נגד תכנית הבנייה ברובע המערבי של אבו גוש. ההתנגדות נובעת מן ההתנגשות שבין תכנית הבנייה באבו גוש להסדרת כביש הגישה הנוסף להר אדר. במועצה מבהירים כי באופן עקרוני הם תומכים בהתפתחות של אבו גוש, אך בד בבד מבקשים להסדיר את סלילת כביש הגישה הנוסף ליישוב. זה המקום לציין, כי הכביש אושר לסלילה טרם אישורה של תכנית הבנייה באבו גוש, ובכל זאת, הממונים על תכנית הבנייה באבו גוש לא לקחו בחשבון את התנגשות התכנית עם סלילת כביש הגישה.
"אנו פועלים למצוא פתרון שיסייע לתושבי הר אדר ליהנות מכביש גישה נוסף ליישוב, ויקל את הפקקים בכניסות וביציאות", מסר השבוע ראש המועצה חן פיליפוביץ. "קיימנו פגישות במשרד התחבורה ופנינו לכל הגורמים הרלבנטיים במטרה לייצר מתווה שיאפשר את הקמת השכונה החדשה באבו גוש לצד סלילת הכביש, ולא במקומו. לצד 1,800 יחידות הדיור שעתידות לקום באבו גוש, מתוכננות עוד 600 יחידות דיור בסמוך  לקריית יערים. מן הראוי שקודם לכל תכנית בנייה יינתן מענה לתשתיות תחבורה ותשתיות אחרות. כל ראשי הרשויות באזור מבינים את האבסורד שנוצר ואני מקווה מאוד שנמצא אוזן קשבת גם בותמ"ל. עלינו לדאוג לרווחת התושבים גם בדרך ליישוב, תוך שמירת האינטרסים של כלל הישובים ושימור השכנות הטובה הקיימת לאורך השנים".
כזכור, בחודש אפריל האחרון אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה שבמנהל התכנון במחוז ירושלים, תכנית מתאר כוללנית ליישוב אבו גוש. התכנית כוללת תוספת של כ-1,800 יחידות דיור, שטחי תעסוקה ותיירות בהיקף של עשרות אלפי מ"ר ושטחי ציבור פתוחים ובנויים עד שנת 2040. בהר אדר וברשויות האזור התנגדו לתכנית לאחר שהתברר שזו תמנע את סלילת כביש הגישה החדש להר אדר, שאושר בשנת 2015 על ידי בית המשפט העליון ומשרד התחבורה.
כיום, הגישה להר אדר מתבצעת בשתי דרכים בלתי תקניות המתפצלות מכביש מספר אחת. הבאים מכיוון תל-אביב נוסעים  דרך מחלף נווה אילן, בדרך כביש 425 העובר מצפון ליישוב קריית יערים, דרך אבו גוש אל קיבוץ מעלה החמישה ועד להר אדר. הבאים מירושלים וממבשרת ציון מתחברים למחלף 'חמד' ומשם מתחברים לכביש 425 דרך כביש השלום החוצה את אבו גוש, או דרך כביש 3975, שממנו חולפים על פני היישוב בית נקופה, חוצים את קיבוץ קריית ענבים, חולפים בסמוך למלון 'כרמים' ובית הספר האזורי 'אלון' ומתחברים לכביש 425 דרומית לקיבוץ מעלה החמישה. הכביש שאושר אמור להקל על הנוסעים בו את כל הדרכים העקלקלות הללו. 
"אין חולק כי דרכי גישה אלה אינן עונות על צורכי היישוב והסביבה ואף אינן עומדות בתקני הבטיחות המחייבים, ועל כן אין חולק כי יש הכרח בפתרון תחבורתי הולם ליישוב הר אדר מחד ולכלל יישובי הסביבה מאידך", ציין מהנדס מועצת הר אדר האדריכל קובי לוי בהתנגדות שהגישה המועצה לתכנית הבנייה באבו גוש. 
"בתכנית שבנדון, מתוכננת תוספת של כ-600 יחידות דיור, מלונאות, מסחר ומוסדות ציבור. כמו כן, בתכנית תמ"ל/1052 שבהליכי תכנון, מתוכננת תוספת של עוד כ-800 יחידות דיור ליישוב אבו גוש ובסך הכול תוספת של כ-1,400 יחידות דיור. נוסף לאלו, הרחבות הבנייה ביישוב קריית יערים, בקיבוצים מעלה החמישה וקריית ענבים, פתיחתו של מלון 'כרמים', הקמתם של אתר הנופש ומרכז הקניות הנבנים והמתוכננים בחלקו הדרומי של קיבוץ קריית ענבים רק יחמירו ויוסיפו על נפחי התנועה הכבדים ממילא באזור".
היישוב אבו גוש ידוע כאתר תיירות ותרבות לאומי, המושך אליו מדי שבת ובתקופות החגים עשרות אלפי מבקרים הגודשים את היישוב ואת דרכי הגישה אליו.
"כל אלו ועוד מתוכננים בערוצים שונים מבלי לתת את הדעת לפתרון תחבורתי הולם", מוסיפים בהנהלת מועצת הר אדר. "מצב תכנוני זה, בלתי סביר בעליל. מחובתם של מוסדות התכנון באשר הם, לספק פתרון תחבורתי הולם ובטוח לכלל יישובי הסביבה, ובראייה ארוכת טווח, וזאת כתנאי מוקדם לבינוי המתוכנן".
רחוק מהמציאות
בהתנגדותה של מועצת הר אדר מפורטות ההשלכות התחבורתיות של התכנית על דרכי הגישה ליישוב וליישובי הסביבה כולה. מעמדת המועצה עולה כי הנחות היסוד במסמך מבחינת ההשלכות התחבורתיות של תכנית הבנייה באבו גוש עומדות בסתירה לעובדות בשטח. כך למשל, אחד הסעיפים קובע כי שעות השיא ביום שבת הן בין השעות 12:00-09:00 ו-17:00-15:00. בפועל, כך נמסר ממועצת הר אדר, שעות השיא בשבתות הן דווקא בשעות הצהריים המוקדמות, בין 15:00-12:00, עת פוקדים המוני תיירים את היישוב אבו גוש ומסעדותיו.
עוד ניתן ללמוד מדו"ח המתכנן כי כביש מספר 10 'עוקף' דרך השלום המתוכנן במסגרת תמ"ל 1065, שטרם נדונה כלל להפקדה, הכרחי לפתרון התחבורתי: "ניתן לראות שרמת השירות בצמתים המושפעים מכביש מספר 10 (מתוכנן) יורדת ואף מגיעה לכשל. בהמשך הדו"ח ניתנות הצעות לשיפור הצמתים שחזויה להם רמת שירות F, הצעות אלה תקפות אך ורק כאשר כביש מספר 10 קיים. בלעדיו, הנפחים על כביש השלום עולים על הקיבולת והצעות מקומיות לשיפור בצמתים לא מביאות לשיפור הרצוי ברמת השירות". 
מכאן, טוענים במועצה, ניתן להסיק שללא כביש מספר 10, המתוכנן במסגרת תכנית אחרת שטרם נדונה כלל להפקדה, רוב הצמתים באזור אינם עומדים בעומס התנועה.
"כל אלו ועוד, מצביעים על כשל תחבורתי חמור בדרכי הגישה ליישוב הר אדר וליישוביי הסביבה", סיכם מהנדס המועצה, "אין חולק כי ההתחייבות שניתנה לבג"ץ היא התחייבות הממשלה, ועל כן יש להמשיך ולקדם את תכנונו של הכביש ולבצעו בפועל. על הוועדה לדחות את התכנית שבנדון וזאת עד למציאת פתרון תחבורתי הולם ובטיחותי ליישוב הר אדר ולכלל יישוביי הסביבה ומתוך ראייה של כלל המרחב התכנוני שבאחריותה".
מראש מועצת אבו גוש, עיסא ג'אבר, נמסר בתגובה לדברים: "אני מבין את הבעיה של הר אדר. היישוב גדל ומתרחק ומונה כיום כ-5,000 נפשות והם צריכים גישה מסודרת ליישוב. כבר לפני מספר חודשים תמכתי בעמדה שאכן צריך להקים כביש מסודר ליישוב, אבל בתנאי שלא יפקיע קרקעות של תושבי אבו גוש. 
היישוב שלנו אינו בן ערובה של הר אדר או של שאר היישובים, אנחנו היישוב הוותיק ביותר באזור והגדול ביותר אחרי מבשרת, ומאז שנת 1968 לא נעשתה הרחבה ביישוב, על אף שמגיע לנו. יתרה מזאת, הופקעו  קרקעות של תושבי היישוב לטובת כביש מספר 1. אין לנו כל התנגדות לאף יישוב אלא שאנו ביחסי ידידות עם הר אדר, אבל רוצים שכל צד יבין את השני. הנתונים המוצגים במסמך אינם מדברים על העתיד הקרוב אלא על העתיד הרחוק, ומתייחסים לגידול הטבעי של תושבי היישוב, ואין לאף אחד הזכות להתנגד לגידול הטבעי שלנו. ההתרחבות של אבו גוש אינה פוגעת ביישובים הסמוכים, ואנחנו אפילו מנסים למצוא יחד איתם פתרונות תחבורתיים".

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: