יום שלישי, 17 בספטמבר 2019, י"ז אלול ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

חדשות במבשרת ציון

העתיד עומד בפתח

לאחרונה הרכיב ד"ר נתן סאס, מתכנן עיר ואזור מדופלם, תוכנית המציגה את האפשרות שתוציא את כולנו מהפקקים | תחבורה ציבורית אוטונומית שתסיע תושבים ברחבי היישוב ומחוצה לו | איך? בין היתר באמצעות רכבל

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

טל דה-לנגה גולן

עורכת עיתון 'זמן מבשרת'

delange.tal@gmail.com

נסו לדמיין לעצמכם את התסריט הבא: שעת בוקר, יום ראשון בשבוע. תושבי מבשרת ציון, המונים כבר כ-50,000 בני אדם לערך (אם להסתמך על תוכנית המתאר הכוללנית ליישוב), ממהרים להגיע למחוז חפצם. הורים וילדים אל עבר מעונות היום, גני הילדים ובתי הספר ברחבי היישוב, חיילים צריכים לחזור לבסיסם, אלפים מבקשים שלא לאחר אל פגישת העבודה הראשונה של היום במקומות העבודה, ביישוב או מחוצה לו, בירושלים או במרכז הארץ. בלגאן, אה? אתם ודאי מדמיינים את מאות ואלפי כלי הרכב שינסו להצטופף יחד על כבישי מבשרת, בתחבורה פרטית או ציבורית; בתוך היישוב (ואולי כבר עד אז העיר?), מנסים לחצות ממבשרת ירושלים למעוז ציון, מנסים לצאת לכיוון כביש מספר אחת ולפנות מערבה או שמא מזרחה ובעיקר, מנסים. אתם הרי ודאי רואים לנגד עיניכם את התמונה המוכרת לכם, כתושבי מבשרת או יישובי הסביבה, די מקרוב. התנועה עומדת, כולם צופרים, כולם עצבניים, מודיעים במשרד על עיכוב קל של 10 דקות, אולי אפילו 20. ושלא תתבלבלו, סביר להניח שעד אז כבר תיפתח הכניסה הקבועה הנוספת ליישוב, סביר להניח שכמה מהכבישים הפנימיים החדשים שדובר עליהם בשנתיים האחרונות כבר יהיו משופשפים היטב והמאבק על 'גזירות' כביש מספר אחת החדש, כפי שהגדירו זאת קבוצת תושבים, כבר יישכח מזיכרוננו. אלא שלמרות הכול, למרבה הצער, היתכנות לעומסי תנועה כבדים במבשרת ציון וסביבותיה תמיד קיימת, גם כאשר המצב בפועל, נכון להיום, משתפר. ומדוע? דווקא ובהכרח בשל הגידול המשמעותי באוכלוסיית התושבים של היישוב הקטן שלנו. 
עכשיו נסו לדמיין, באמצעות ההדמיות שנחשפות כעת בפניכם, כאן ב'זמן מבשרת', כי תנועת התושבים ממוקד אחד ליעד הבא, תיעשה באמצעות קרוניות אוטונומיות, שנעות בכל רחבי מבשרת ציון ללא צורך בנהג והדרך מהיישוב לירושלים או בדרך ההפוכה, תיעשה באמצעות רכבל. כן, אין זו טעות דפוס, אכן כתבנו רכבל. קרוניות שינועו על כבל עליון שיימתח לכל אורך הדרך ממבשרת ציון ועד לכניסה לעיר הבירה, היישר לתחנות המרכזיות של הרכבת לתל-אביב, הרכבת הקלה והאוטובוסים, וכך, במקום להיתקע או לנסוע ולדלג מפקק אחד למשנהו, יחלפו תושבי מבשרת ויישובי הסביבה, מעל הפקקים. 
ובכן, האם מדובר במציאות מדומה, או בחזון בר הגשמה? למעשה, כמעט כמו בכל מיזם אחר, הכול תלוי במקבלי ההחלטות.

איך זה עובד? 

אז על מה בדיוק אנחנו מדברים? הכול התחיל כאשר ד"ר נתן סאס, תושב הר אדר שעוסק במקצועו בתכנון עיר ואיזור, בילה באתר סקי אי שם בהרי צרפת. על מנת להגיע מרכס אחד למשנהו, עמד לרשות הגולשים באתר רכבל שריחף מעל תהום עמוקה משאפשר לדמיין, כמעט בת כ-500 מטרים. זה המקום לציין כי לפני כארבע שנים שימש ד"ר סאס גם כחבר צוות שעסק בפיתוח ותכנון מטרופולין ירושלים וכאחד שכזה אשר גם מתגורר באזור, הוא ידע לקבוע באופן חד-משמעי שליישוב מבשרת ציון העתידי, אין פתרונות תחבורתיים מתאימים. 
"כשהייתי שם, על הרכבל באתר הסקי, דימיתי את שני הרכסים שהוא מחבר ביניהם למבשרת ציון ולירושלים", מספר השבוע ד"ר סאס, "מיד התחיל להתבשל במוחי הרעיון לנסות ולפתח רכבל דומה גם כאן, אצלנו. ראיתי מול עיניי פתרון ריאלי לעקיפת הפקקים, פתרון אמיתי לבעיות שמהן סובלים תושבי מבשרת ויישובי הסביבה, כמעט מאז ומתמיד. וזה לא הכול, רעיון התחבורה האוטונומית הוא הדבר הבא. ברחבי העולם מקדמים את התחום, זאת הבשורה הטכנולוגית של ימינו וגם ברחבי הארץ, דוגמת חיפה ונהרייה, כבר החלו לתכנן את שדרוג התחבורה הציבורית באמצעות קרוניות או רכבל. כך שזה בהחלט אפשרי. מתוך היכרות אישית של המתרחש בכבישים הפנימיים ביישוב, במצב בו כולם הפכו להיות נהגי מוניות שמקפיצים למוסדות החינוך ולחוגים, לקניות או לחברים וככה מעמיסים על הכבישים מאות ואלפי כלי רכב, חשבתי לפתח גם מערכת תחבורה ציבורית אוטונומית פנימית, כזאת שתבוסס על קרוניות ללא נהג, שינועו בכל רחבי מבשרת ציון ויורידו את הצורך של התושבים להשתמש בכלי רכב פרטיים". 
בהמשך דבריו מסביר ד"ר סאס כי הפרויקט שם לו למטרה להוביל שינוי סביבתי, המבוסס על פיתוח בגישה כלכלית מקיימת של מרחב התכנון, שמציבה בראש את האוכלוסיות המקומיות, ייחודן, צורכיהן וזכויותיהן. לכך ניתן גם להוסיף מימד אקולוגי ותיירותי למה שהוא מכנה: "בירת הרי יהודה".
אם כן, אין כל ספק כי מדובר במיזם בעל יתרונות רבים, הן ברמה המקומית ואפילו ברמה הארצית. מבחינת היישוב, מיזם שכזה, על שני חלקיו יביא כאמור להקטנת השימוש ברכב פרטי בתחומי היישוב ובנסיעות לירושלים, יוכל לתקן עוול ישן ולהפוך את תחנת הרכבת מירושלים לתל-אביב לתחנה גם עבור תושבי מבשרת, ליחד את מבשרת כיעד תיירותי, כפיתוח מוקד תעסוקה מקומי וכיעד תעסוקה לירושלמים והרי שמבשרת ציון תהיה לפתע מקושרת תחבורתית, תרבותית וכלכלית לירושלים ולתל-אביב. ומבחינה ארצית? יישום תוכניתו של ד"ר סאס יכול להביא להקטנת העומס התחבורתי על כביש מספר אחת, להקלה על התחבורה המקומית בירושלים אם יקום חניון חנה וסע לעולים לירושלים מהשפלה והסביבה, לפני שייכנסו לפקקים של הכניסה לעיר  ולקינוח, להגברת השימוש באנרגיה מתחדשת. 
רגע לפני שתשאלו בקול, הנה לפניכם כבר התשובות לשתיים מן השאלות שיכולות להתעורר: כמה זה אמור לעלות לציבור הנוסעים? בדיוק כמו הנסיעה בתחבורה הציבורית כיום. וכמה נוסעים יכולה קרונית אחת להכיל? עד 15 בני אדם.

חזון למועד

השבוע התקיים בתל-אביב כנס תחבורה חכמה שאותו יזמו משרד ראש הממשלה ומשרד התחבורה. מרבית הדוכנים, המציגים והנואמים התייחסו למכונית האוטונומית שרעיון הפיתוח שלה הולך ותופס תאוצה ברחבי העולם. בין מבקרי הכנס היה גם ד"ר נתן סאס, שביקש ללמוד מעמיתיו וממומחים בתחומים נוספים ואף לאתר שותפים לדרך שיקדמו עמו את מימוש הרעיון הייחודי שהגה. 
לאחרונה הוא נועד גם עם ראש מועצת מבשרת, יורם שמעון, ועם אנשי מקצוע נוספים ברשות המקומית, אשר להם הציג תוכנית מפורטת ומדויקת שאותה הכין עם האדריכל שלמה גרטנר. הרעיון לא נפסל על הסף, אך סאס ותוכניתו נשלחו לבינתיים לאנשי משרד התחבורה, שם נענה איש החזון התחבורתי והטכנולוגי, כי יש לתכנן תחילה תוכנית אב לתחבורה עבור מבשרת ציון, ואז לשקול או לשלב את מיזם הרכבל והקרוניות.
"לבנות תוכנית אב לוקח לערך חמש שנים", מסביר ד"ר סאס, "בינתיים הפקקים והסבל של התושבים רק יגברו. כיום במשפחה ישנם 2.6 כלי רכב בממוצע, ואם מספר התושבים אכן יעלה לכ-50 אלף נפשות, מספר כלי הרכב במבשרת יביא לקטסטרופה. אם כן, למה לחכות? מנהיגי היישוב ונציגי התושבים צריכים לעשות מעשה ולקדם עבור עצמם את מימוש הרעיון. לתפיסתי, איכשהו תמיד מבשרת תהיה כסרח עודף כאשר יתכננו תוכניות גדולות וארציות, כמו שקרה עם כביש מספר אחת,  ואם מקבלי ההחלטות ביישוב, יחד עם התושבים, לא יעשו זאת בעצמם, אף אחד לא יעשה זאת בשבילם".
יש הרבה שיאמרו בשלב זה של קריאת הכתבה, כי מדובר במציאות מדומה. 
" השקעתי הרבה מאוד מאמצים ומשאבים, על דעת עצמי ובהתנדבות מלאה, על מנת לתכנן את התוכנית התיאורטית של הקמת המיזם. אם לא הייתי חושב שזה אפשרי, לא הייתי משקיע בזה כל כך הרבה ועובדה היא שאני גם לא עובד לבד. אנחנו בהחלט מאמינים בהיתכנות של המיזם הזה".
אז מה השלב הבא?
"מבחינת השלב המקדמי, הרעיוני, הכול מוכן. כעת רק צריך לשכנע את המדינה להשקיע בכך תקציב, כדי שיהיה אפשר להתחיל לעבור לשלב הפרקטי. אני בהחלט מאמין שלתושבי מבשרת ולמקבלי ההחלטות ביישוב, יש הכוח לנסות ולסייע בקידום".

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: