יום חמישי, 15 בנובמבר 2018, ז' כסלו ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

חדשות במבשרת ציון

כביש עין חמד – שדרות החוצבים: התושבים חלוקים

פעילים לעניין הכביש הפיצו ערב הבחירות שאלון בין תושבי שכונה י"א בנושא השינוי התעבורתי המתוכנן, ותוצאותיו אינן מבשרות הסכמה באופק * אבי חיים: "יש דעות לכאן ולכאן. התוואי אינו סגור" * תיערך פגישה עם מהנדסת המועצה

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

אלעד חמני

נראה כי הדרך ארוכה והרבה יותר ממפותלת בדרך לגיבוש פתרון שעתיד ליישב את הדעות בנושא כביש המריבה, עין חמד – שדרות החוצבים, והסכם שייתן את האות להתחלת העבודות לא נראה באופק. אם תשאלו את תושבי שכונת י"א העומדים בחזית המאבק וגם בחזית הכביש המיועד, הם אינם מתכוונים לוותר במאבקם כנגד התוואי העומד על כנו, ועובר בתוך שכונתם בניגוד מוחלט לרצונם, בניגוד לעמדה הנחרצת ברחובות.

הדרך החדשה, שטרם אושרה באופן סופי, מיועדת בין היתר לנתב תנועה בינעירונית לבית החולים 'הדסה' ולירושלים, בעיקר לדרום העיר, ויכולה להוות אופציה נהדרת לקיצור דרכים  עבור תושבים המתגוררים באזור, ולא רק לתושבי שכונת המגרסה ושכונה י"א. הכביש החדש יחבר את מחלף חמד עם סוף שדרות החוצבים - מיקום ההקמה העתידית של שכונת המגרסה. התוכנית המדוברת מציגה כביש בעל ארבעה נתיבים, בתוואי הצמוד לחלק מבתי שכונה י"א וקרוב יחסית, מה שמעורר את זעמם של חלק מהתושבים, עיקרם אלו הגרים בכניסה לשכונה ואיכות חייהם עלולה להיפגע במידה וייבנה הכביש בתכניתו הנוכחית. מתנגדי התוכנית טוענים, כי מלבד הפגיעה באיכות חייהם, מדובר במפגעי  רעש וזיהום אוויר, הרס נוף וערכי טבע, והתנועה הרבה שתציף את כיכרות מחלף חמד עלולה ליצור קשיים ביציאה ובכניסה לשכונה.

ערב הבחירות לראשות המועצה, הופץ שאלון מקוון בין תושבי השכונה על ידי 'פעילים לעניין כביש המגרסה עין חמד', ובו שאלות בנושא הכביש המדובר. 75% ממשיבי השאלון היו תושבי הרחובות בכניסה לשכונה (מבוא לבונה, מבוא קטורת ורחוב הבושם), רובם מהמתנגדים לתוואי המוצע בשלב הנוכחי. מה שבטוח הוא שרוב מוחלט של תושבי השכונה מודע לתכנון הכביש, כש-48% מכירים היטב את התוכנית, בעוד 46% מכירים חלקית. רק 6% אינם מכירים את תכנית הסלילה.

אסתי שדלצקי, תושבת השכונה ופעילה כנגד סלילת הכביש בתוואי העכשווי, ומי שחיברה את המכתב המקוון שהופץ, אמרה בשיחה עם 'זמן מבשרת': "אני כתבתי את השאלון על בסיס מה שאנשים ביקשו וגם עניתי עליו כתושבת. חיברתי מבחינה טכנית בלבד. אני מכירה את התכנית ואכן צריך את הכביש, אך זה צריך להיעשות בצורה מושכלת. התרשמתי מכך שזה נעשה לא מספיק מבוקר וללא התחשבות במה שתושבי השכונה אומרים", אמרה שדלצקי, והתייחסה לחוסר המידע שזורם לתושבים אודות הכביש: "אין מספיק מידע לתושבים וזה אחד הדברים שעולה מהסקר. אלה שקרובים לכביש ברחובות בכניסה לשכונה יותר לוחמניים ולאחרים נראה כי לא אכפת וחבל מאוד, כי זה ישפיע על כל השכונה ואנחנו נהיה בצרות צרורות. צריך לתת לתושבים מידע מדויק היכן הדברים עומדים ונראה לי שזה לא המצב".

ומה קורה בכל נושא הבעד והנגד? רק שליש (34.3%) ממשיבי השאלון מצדדים בסלילתו, בעוד 65.7% הביעו התנגדות, כאשר רבע ממשיבי השאלון הביעו התנגדות נחרצת לסלילת הכביש והם אינם מסכימים לפתרונות המוצעים, גם להרחקת הכביש או סלילתו במנהרה. יש לזכור כי שלושה רבעים מהמשיבים מתגוררים ברחובות בכניסה לשכונה. ממצאים נוספים שאפשר לציין כמעניינים שעלו מהשאלון הם כי קצת יותר מ-60% היו רוצים בהעברת הכביש תחת מנהרה, או לחילופין הרחקתו מהשכונה. על פי הנתונים ניתן לומר, כי על אף שהרוב ענה כי הוא נגד סלילת הכביש, ישנה נכונות להסדיר ולהסכים על פתרונות בנושא.

פעיל נוסף ובולט נגד הכביש הוא תושב ותיק בשכונה י"א, אבי אורנן, שהתייחס לנושא בשיחה עם 'זמן מבשרת': "ראש המועצה היה אצלנו בעין חמד ואמר שהתוואי של הכביש זה לא סופי. הכביש לדעתו סופי, למרות שזה בוועדה המחוזית ושם עוד לא קיבלו אישור. התוואי מגיע עד למרפסות שלנו במבוא לבונה. יש לי נוף מקסים, שמורת טבע, ולפי התכנון שמים כביש חמישים מטרים מהמרפסת שלי והורסים את כל העמק", טוען אורנן, ואומר כי חייבת להיות אפשרות שינוי תוואי: "יש אלף ואחת וריאציות אם רוצים לעזור. גייסנו כמה תנועות ואנשים כמו אבי חיים מ'צעירי מבשרת/, דובי כדורי מ'מבשרת ציון אחת' ורונן אברהם מהסיעה הדתית. מי שתכנן את הכביש לא ספר אותנו ולא אף אחד. אומרים שזה כביש מלפני 15 שנה ולא השקיעו מחשבה. עכשיו יש מקום לשינויים ואנחנו נפעל לכך. יש דרכים לעזור".

בנוגע להמשך המאבק אמר אורנן: "קודם כל אנחנו רוצים לגייס את התושבים שתהיה מודעות. אנשים לא מודעים. השאלון והמכתב שהפצנו זה ליצירת מודעות. יש לנו פגישה עם מהנדסת המועצה, ופגישות נוספות כמו עם יוסי סעידוב שאחראי על ביטול מספר כבישים. אנחנו ניאבק חזק מאוד על שינוי התוואי".

על אף ההתנגדות הפעילה מצד חלק מתושבי השכונה, נראה כי בחלקה, ואולי אף ברובה הרוחות זורמות לכיוונים אחרים. מה שבטוח הוא כי דעה נחרצת אחת וקונצנזוס קרוב לא נמנים במושגים הקשורים לדרך המיועדת להיסלל.

ערב הבחירות בשיחה עם 'זמן מבשרת', אמר מחזיק תיק התחבורה, אבי חיים: "ישבנו עם חלק מהתושבים שהביעו התנגדות לכביש, אך עם זאת הסברתי לאותם מתנגדים כי יש לא מעט תושבים שמאוד משוועים לכביש כזה. ישנם קולות לכאן ולכאן. המתנגדים הם אלו שהנוף מביתם הוא הוואדי שבו הולך לעבור הכביש. זה לא רק יהרוס להם את הנוף, אלא גם רעש, זיהום אוויר וכל הכרוך בזה".

לפי דבריו של חיים, נראה כי אכן ניתנת האפשרות לשינוי התוואי בו יעבור הכביש: "צריך לעמוד על דיוקים היכן הכביש עתיד לעבור וגם שום דבר לא סגור למרות שיש תכנון שנבחר. עכשיו, כאשר פני הדברים הם כך, אולי צריך לעשות בדיקה מחודשת לכל מה שנדרש ולקחת מומחים שיבדקו את העניין ולראות איך ממזערים את הפגיעה. הבטחתי לתושבים שבמידה ואחזיק לאחר הבחירות בתיק התחבורה אקיים ועדת תחבורה ואזמן אותם ונבדוק את הנושא הזה תוך הנחיה למהנדס כיצד לפעול מול הרשויות בנושא".

מהמועצה המקומית מבשרת ציון נמסר בתגובה: "בכל הארץ, כך גם במבשרת ציון, לכל פרויקט יש תומכים ומתנגדים. כך לדוגמא – לא הוקמה תחנת רכבת ביישוב, מאחר ועשרה תושבים שהתנגדו פנו לראש המועצה דאז, שהביא לביטול תחנת הרכבת שתוכננה להיבנות ביישוב. גם להקמת המרכז הרפואי "בריאותה" היו מתנגדים רבים – תושבים וחברי מועצה, אך מאחר ובמקרה "בריאותה" ראש המועצה לא היה לחיץ וסחיט, לא בוטלה הקמת המרכז הרפואי אשר נותן היום שירות מצוין לאלפי תושבי מבשרת ציון - נכון הדבר גם בעניין כביש עין חמד חוצבים. יודגש, כי לאחר מאמץ רב, ראש המועצה יורם שמעון השיג תקציב של 100 מיליון שקלים, בהרשאה תקציבית חתומה על ידי משרד האוצר. לאחר שחברת ערים הכינה תכניות להקמת הכביש, הנושא הועבר לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לקבלת היתר, ואין ספק כי כביש זה יוקם במתווה כזה או אחר". 

יורם שמעון ראש המועצה :"בפגישות שקיימתי עם התושבים הבהרתי כי המועצה תשמח לשבת עם התושבים בכדי לבחון את מיקום תוואי הכביש, ובמידה ויהיה ניתן לצמצמם את מפגעי הרעש, זיהום האוויר והפגיעה בטבע – המועצה, באמצעות מהנדסי תנועה יפעלו לעשות כן. טעות אי הקמת תחנת הרכבת ביישוב, לא תשוב במשמרת שלי, ומשכך לא יבוטל כביש עין חמד חוצבים בכל מקרה".

מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) נמסר בתגובה: "תכנון הכביש מקודם על ידי רמ"י באמצעות חברת 'ערים'. הכביש עתיד לפתור בעיות תחבורתיות מערכתיות ולצמצם במידה משמעותית את נפחי התנועה העוברים בתוך היישוב. התכנית מקודמת בלשכת התכנון המחוזית, ואכן כתנאי לבחירת חלופה מועדפת לכביש נערך תסקיר השפעה על הסביבה. בהתחשב בתסקיר ובתוצאותיו המליצה לשכת התכנון על חלופה מועדפת, אשר תקודם לתכנון מפורט. גם ראש המועצה המקומית מבשרת ציון תומך בקידומו של הכביש, כמו גם בחלופה המומלצת. במסגרת ההליך התכנוני, יוכלו התושבים הסבורים כי נזקי הכביש עולים על תועלותיו, למצות זכויותיהם על פי דין".

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: