יום שני, 17 ביוני 2019, י"ד סיון ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

דעות במבשרת ציון

על יהודים ויהודים (חלק ז')

הרוב המכריע בחר בחיים אנוכיים של סיפוק הרצונות והמאוויים המיידי, ואת זה הוא מגדיר כ'אושר' | אין הדבר רע כשלעצמו, אולם חובתנו כבעלי תודעה נרחבת יותר להסתכל על ההשלכות המעמיקות של כל מה שאנו עושים

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

עציון בקר

לפנייה בכל נושא: עציון בקר, 052-2869120, etzion48@012.net.il

במאמר הקודם טענתי, כי אדם הוא סך כל החוויות וההתנסויות שנחקקו בתת מודע לכל אורך תהליכי ההתפתחות עד שהגיעו לשלב בו כושר ההתבטאות מקיף את כל רבדי התודעה וכי האדם, כל אדם, הינו פרי הדמות והצלם של המחנך. הילד סופג את המערכת התת מודעת של המחנך. חינוך איננו שינון אינטלקטואלי של טקסטים, אלא תהליך של ספיגת תובנות באופן תת מודע. לכן על תת-המודע של המחנך להיות "בצלם אלוהים" – כמקרין את התובנות הנשגבות והנעלות. 
התבוננו בפסוק "וירדו בדגת הים ובעוף השמיים, ובבהמה ובכל הארץ ובכל הרמש הרומש על הארץ". בפסוק זה, הבורא מעניק לכאורה לאדם את הכוח לרדות בכל מה שקיים ולנצל אותו. למדנו, כי המובן המקובל הוא שלבני האדם יש כוח לשלוט ולנהל את הבריאה עלי אדמות כטוב בעיניהם. אולם המונח "רד" מובנו גם הנמכה, השפלה, ותיתכן המשמעות שתפקידנו למעשה הוא לשרת את הבריאה, ולא לנצל אותה לתועלתנות אישית או קיבוצית. 
סיימנו את הפרק הקודם בתובנה שלמעשה, לאדם אין חופש בחירה – הוא כפוף ומודרך על ידי אימפולסים חייתיים, הישרדותיים, ולא על ידי פעילות חכמה מכוח תודעה משוחררת מדחפים אפלים. 

לרדת על או לרדת אל

הידיים פועלות לפי תכתיבי התת מודע, היצרים הקמאיים הפועלים ושולטים באדם מכתיבים את פעולות הידיים. שינוי הגישה של תנועות הידיים משליך גם על המבנה הפנימי של האדם. יש בנו האפשרות לחולל שינוי פנימי. נעצור לרגע את שטף חיינו ונתבונן בסובבים אותנו מזווית ראייה מנותקת: כולם פועלים כמעט תמיד באופן אוטומטי, מודרכים על ידי המבנה הנפשי המקובע בתת מודע. השינוי הוא אפשרי, הגם שהוא כרוך בייסורים. וכל האנשים האלו יטענו שהם פועלים בחופש בחירה, שהם עושים מה שמתאים להם, מכוח של תועלתנות אישית. אולם למעשה אין להם כלל חופש בחירה. הם מריונטות של מחשכי תת המודע.
תנועות הידיים משדרות למעשה את הנעשה במעמקי התת מודע. שינוי מודע של מצב הידיים, ממצב של לקיחה למצב של נתינה, ישפיע וישנה את המצב הפנימי.
עם 'בריאת האדם' לכאורה – ההנחה כאן שאנו מהווים למעשה את הכוח הבורא – מופיעה גם מטרת הבריאה – מאחר ועברנו בעצמנו את כל תהליכי האבולוציה התודעתית, השגנו את פסגת התודעה המאפשרת לנו מחשבה חופשית ורציונאלית, האפשרות ליצור ולבנות מה שלא התאפשר עד כה, הרי שמחובתנו לסייע לכל מה שעדיין נמצא בתוך התהליך הזה להגיע לרמה שבה אנו נמצאים. עיקרון הבחירה החופשית מכוון את בני האדם על פי המבנה הנפשי הפנימי שלהם – הרוב המכריע בחר בחיים אנוכיים של סיפוק הרצונות והמאוויים המיידי, ואת זה הוא מגדיר כ'אושר'. אין הדבר רע כשלעצמו, אולם חובתנו, כבעלי תודעה נרחבת יותר, להסתכל על ההשלכות המעמיקות של כל מה שאנו עושים.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: