יום שישי, 15 בנובמבר 2019, י"ז חשון ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

דעות במבשרת ציון

סמוטריץ' מנסה לחלץ אותנו מהפקק

יש לקוות שגם אם יהיה זה הוא וגם אם יהיה זה שר תחבורה אחר, זה יהיה הכיוון בו יצעד משרד התחבורה

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

ניר מנדל

יועץ אסטרטגי פוליטי

nirmendel15@hotmail.com

300 אלף כלי רכב חדשים עולים מדי שנה על כבישי מדינת ישראל ואת ההשלכות של זה אנו חווים מדי יום בפקקים הבלתי נגמרים. במשך שנים, הממשלה סללה עוד ועוד כבישים, אבל קצב הסלילה לעולם לא יוכל לעמוד בקצב עליית הרכבים החדשים ואת מחיר הצפיפות הזו, כולנו מרגישים מדי יום.

שרי התחבורה הקודמים, נהנו לגזור סרטים מעוד ועוד מחלפים וכבישים, אבל בתקופתם הפקקים רק הוחמרו עד שהפכו לבלתי נסבלים בעבור רבים שמבלים שעות מדי יום בכניסות וביציאות ממרכזי הערים הגדולות. שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', אמנם נכנס לתפקידו במהלך ממשלת מעבר ומשכך, יכולות הביצוע שלו מוגבלות, אבל בזמן הקטן שהוא מכהן בתפקיד, גילה השר סמוטריץ' חשיבה רעננה שבבסיסה ההבנה כי כל עוד מדינת ישראל תעודד נסיעה ברכב פרטי, המצב רק ילך ויחמיר ולצורך כך, לא ממש משנה כמה קילומטרים נוספים יסללו.

במדינת ישראל, ממוצע הנוסעים ברכב פרטי עומד על 1.2, נתון שאומר שבמרבית הנסיעות בארץ, רק הנהג ברכב. בהובלתו של השר סמוטריץ' נעשים ניסיונות לשנות זאת, כמו גם ליצר אינטרס לכמה שיותר אנשים לנטוש את רכבם הפרטי ולהגיע לעבודה בתחבורה ציבורית. הרצון להביא לשינוי התנהגותי, לא תמיד הכי פופולרי, אבל סמוטריץ' מבצע אותו ועל כך הוא ראוי לברכות.

הסבת נתיבי נסיעה בכניסות לתל-אביב לטובת תחבורה ציבורית ורכבים עם לפחות שניים או שלושה נוסעים, גרמה לתסכול בקרב רבים שמסרבים לנטוש את ההרגל הישן של נסיעה לבד ברכב, אך מצד שני אפשרה למי שהתאימו עצמם, הן באמצעות נסיעה משותפת, או באמצעות שימוש בתחבורה ציבורית, להגיע מהר יותר לעבודה. גם אגרות גודש בכניסות לערים הגדולות, לא תהיינה בתחילה כל כך פופולריות, אבל מטרתן חשובה, לייצר סיבה לכמה שיותר אזרחים, לעבור לתחבורה ציבורית.

נכון, במקביל חשוב גם לייעל ולשפר את התחבורה הציבורית, להפוך אותה לנגישה יותר ומהירה יותר, אבל אנחנו נמצאים בתחילתו של מהלך אמיץ של משרד התחבורה, המנוגד ב-180 מעלות למדיניות המשרד בשנים האחרונות.

המאמץ צריך להיות דו ראשי, מצד אחד, להשקיע את הכסף, לא בסלילה של עוד כבישים, אלא ביצירת תשתיות תחבורה ציבורית יעילות, בתוך הערים ובכניסות אליהן ומהצד השני להתחיל ולייצר שינוי תודעתי בקרב הציבור הרחב, לפיו תחבורה ציבורית היא לא רק מנת חלקם של מי שלא יכולים להרשות לעצמם רכב פרטי, אלא הדרך היעילה להגיע לעבודה לרוב מי שעובדים במרכזי הערים. הדרך לייצר את השינוי הזה, עוברת במתן גזרים דוגמת הגעה מהירה יותר לעבודה, אך גם במקלות דוגמת אגרות גודש. במקביל הגיע הזמן לחשוב שוב על תרבות הליסינג, שהפכה את הרכב הצמוד לסמל סטטוס של כל עובד הייטק, ולעודד אנשים לחסוך את כספם ולהשקיעו בתחבורה ציבורית.

שר התחבורה סמוטריץ' החל במהלך החשוב הזה, יש לקוות שגם אם יהיה זה הוא וגם אם יהיה זה שר תחבורה אחר, זה יהיה הכיוון בו יצעד משרד התחבורה, אחרת כולנו נהיה נדונים לעוד ועוד שעות פקקים אבודות.  

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: