יום ראשון, 26 במאי 2019, כ"א אייר ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

דעות במבשרת ציון

על הרב מנצרת (חלק ב')

הלקח: צריך למצוא מכנה משותף בין בני האדם ולאפשר לאלה שעושים טעויות את המרחב להכיל, ללמוד ולתקן | מהחרמות, נידויים והוצאות להורג לא תוקן דבר

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

עציון בקר

לפנייה בכל נושא: עציון בקר, 052-2869120, etzion48@012.net.il

את חלק א' של המאמר חתמתי בציטוטים מתוך ספרו של השופט העליון חיים כהן 'משפטו ומותו של ישו הנוצרי', לטעמי המחקר הרציני והמאלף ביותר שקראתי בנושא (אגב, ניתן להשיג את הספר שמצוי כעת שוב בחנויות הספרים). 
השופט כהן עצמו היה דמות יוצאת דופן – בן למשפחה חרדית שלמד ב'מרכז הרב' אצל הרב קוק, ולאחר מכן התרחק מההחמרות הדתיות כשהוא מקפיד על מוסריות עליונה. עילוי ומשכיל. בעיניי אדם מוסרי איננו 'חוזר בשאלה', אלא אדם המעוניין לצאת מהקופסה הנוקשה ולהתבונן בעולם. הוא גם היה מעוניין לשלב את המשפט העברי בדין הישראלי. מצפוניסט, איכפתניק, מעמודי התווך של המדינה הקמה ומתהווה.
אחרי שלמדתי להסתכל בנושא הזה – כמו בנושאים רבים אחרים – בקור רוח וללא שום רגש – מה שמעניין אותי כיום זה הלקח שאפשר ללמוד מכך, ששייך בהחלט למה שמתרחש אצלנו כיום. 
קודם כל, הדבר היחידי כמעט שהתרחש נכון במהלך המאה העשרים, זה להעניק קצת מדינה לעם היהודי. והדבר השני - לפשעי העמים זה כנגד זה במהלך אותה מאה - זאת הכרזת מלחמת השמד מצדם של עמי ערב והאסלם הפנאטי מבית מדרשם של האחים המוסלמים ודומיהם.
לא ייתכן שלא יהיו אנשים שלא ילמדו ויתעמקו בתורת משה בגרסתה המקורית. לא ניתן למעשה לתרגם את התנ"ך לשפות אחרות. לשפה העברית יש כוח רוחני מיוחד שלא מצוי כנראה, בשפות אחרות, לעניות דעתי. חובת האומות לאפשר לעם הספר ללמוד ולהגשים את הדרך שניתנה לו. מה שברור, מאותה תקופה שלפני חורבן בית שני, ששלטו בעם, שהיה למעשה די גדול ועשיר, כנופיות של נוכלים ומנוולים שכל מה שעניין אותם שלטון ותככים. כאז, כן כיום.
ברשותכם אצטט פסוק מן הברית החדשה: "אמן אמר אני לכם עד כי יעברו השמים והארץ לֹא תעבר יוד אחת או קוץ אחד מן התורה עד אשר יקויים הכול".
שאלתי פעם רב - כשאני מצטט את הפסוק הזה – למה נידו את כת הנצרנים? לא הייתה לו תשובה של ממש. לבסוף אמר "אנחנו אוהבים להתקוטט". פושעים אכזריים לא מנדים. רבנים שלוקחים שוחד, גונבים, משקרים, חסרי מצפון לחלוטין, לא מנדים. מי בכלל נתן למישהו סמכות לנדות בני אדם, ובכך לחסום בפניהם את הדרך לשנות את דרכיהם? הרי מהות כל הבריאה היא לאפשר לבני האדם לעשות דברים טובים ורעים. הבריאה מאפשרת לבני האדם ללמוד מתוך תעייה, טעייה ותיקון טעות. ואם רואים את מהלכי החיים כאינסופיים – שמהלך חיים עלי אדמות אינו מופע חד פעמי – הרי שבהמשך, תוך כדי היוולדויות חוזרות, ניתנת לאדם האפשרות ללמוד, בכאבים, להפיק לקחים ולהשתנות. זאת דעת חכמי האומות וחכמי ישראל ששמעתי את דבריהם. 
ספק אם רבי עקיבא וחבריו היו מנדים את כת הנצרנים אילו ידעו את ההשלכות האיומות של המעשה. שמעתי לפני כמה זמן שרוצים לנדות את החב"דניקים על עניין המשיח. יש כאן שתי אפשרויות: או שיבוא המשיח המופלא הזה וכולנו ניוושע, או שלא, ועולם כמנהגו ינהג. הזמן יעשה את שלו. באותו זמן רחוק, התחולל מאבק דמים אכזרי בין קבוצות יהודיות רבות על השליטה בעם, על כוח כסף ושלטון, דבר שגרם באופן בלתי נמנע לחורבן. 
שנאת היהודים היא אלמנט מובנה בדת הנוצרית, ובכך למעשה סותרת את תורת הרב מנצרת, שהטיף לסליחה ואישנאה, שזה המסד של דת משה. מקום שבו שוכנת שנאה, שם אין אלוהים. הלקח הוא שצריך למצוא מכנה משותף בין בני האדם ולאפשר לאלה שעושים טעויות את המרחב להכיל, ללמוד ולתקן. מהחרמות, נידויים והוצאות להורג לא תוקן דבר.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: