יום שני, 17 ביוני 2019, י"ד סיון ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זמן עסקים במבשרת ציון

אדם הוא אדם

סינגפור, קמבודיה, וייטנאם * בכל מקום בעולם: אדם הוא אדם

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

מנשה נחום

מנשה נחום מומחה לניהול משא ומתן, מגיש תכנית רדיו, הרצאות, סדנאות, יעוץ אישי, 0504062278,אימל menashenahum100@gmail.com

את המשפט הנחרץ הזה שמעתי לראשונה לפני עשרות שנים בהכשרת משא ומתן במתקן של היחידה ללוחמה בטרור של משטרת ישראל. לא הבנתי את עוצמתו ואף התנגדתי אליו בתחילת דרכי בניהול משא ומתן.

בימים האחרונים מצאתי את עצמי בוחן את משמעות המשפט שלמדתי מטובי אנשי המשא ומתן ביחידת העילית במשטרת ישראל.

סינגפור, תאילנד, וייטנאם, קמבודיה, הונג קונג... הפעם זהו המסלול שאני בוחן ומנסה לנהל משא ומתן. כאדם שמנהל תהליכי משא ומתן, ראשית למדתי על התרבויות של כל מדינה, כפי שאני מלמד לבצע הכנה מסודרת מראש.

בכל מפגש במדינה בה שהיתי, שאפתי להתאים את הגישה שלי לתרבות של אותם תושבים במקום. במהלך המפגשים נוכחתי לדעת, שאני יוצר מחסומים בקשר ולא מאפשר לתהליך להתקדם. פעלתי בתבניות על פי מה שהאמנתי כי נכון לפעול באותה מדינה.

ההתנהגות שלי גרמה לריחוק מסוים ללא התחברות חיובית. שאלתי את עצמי, מה הם הגורמים שמעכבים אותי בניהול מוצלח של משא ומתן? לילה ארוך עבר עלי עד שנזכרתי במשפט העוצמתי והנכון כל כך שלימדו אותי לפני שנים רבות: אדם הוא אדם.

כתבתי לי את כל ההערות שצצות במוחי על אופן ההתנהלות שלי במהלך השיחות בכל המדינות שביקרתי.  הדבר הבולט ביותר הוא, שפשוט לא התחברתי לבני אדם. הייתי עסוק בלהתחבר לתרבות למנהגים של אותו מקום ולא לבני האדם, הרצון שלי לכבד ולהוכיח לצד השני שאני מכיר היטב את התרבות והמנהגים שלו היו בעוכריי. במהלך הסדנאות שאני מכשיר במשא ומתן, אני חוזר ומדגיש כשיש בעיה ואדם, מתחברים ראשית לאדם ודרכו מנסים לפתור את הבעיה. מרבית האנשים נותנים לבעיה להיות מרכז השיחה.

דוגמא נפלאה הינה בבתי חולים פסיכיאטריים, בהם אני גאה להכשיר את הסגל הרפואי המקצועי שיש לנו בישראל. המשפט שאני מקפיד לחזור עליו תנסו לדבר אל החלק הבריא של החולה. יש שם אדם ולא רק מחלה, טיעון שאין יותר מאושר ממני לשמוע אותו בשיחות של סגל רפואי כמעט בכל בתי החולים הפסיכיאטרים בארץ.

כתבתי בעט בצבע אדום במחברת שלי לקראת הפגישה הבאה: להתחבר לאדם, אדם הוא אדם.

בפגישה הבאה שלי בווייטנאם, הקפדתי להתחבר בתקשורת חיובית עם האדם מולי, זיהיתי צרכים בסיסיים שלו כגון: רעב, הבנתי ראשית כי כדאי שנצא לאכול משהו ביחד לפני שנדבר על עסקים. ידעתי שעליי לגלות עניין רב בתחומי העיסוק שלו בחייו, תחביבים, משפחה, וכל זאת מבלי לחטט אלא לאפשר לו לספר ואפילו להרשים אותי.

התחברות עם בני אדם בכל מקום בעולם דומה מאוד פועלת באופן זהה. הכפתורים להפעלת בני אדם לשינוי התנהגותי נמצאים ראשית בזיהוי הצרכים שלהם ומתן מענה נכון.

אחרי ארוחת צהריים טעימה, במהלכה היין האדום הוסיף לאווירה ולהתחברות שלנו כבני אדם, היה ניתן לבקש קפה, לצאת למרפסת במסעדה ולקדם את תהליך המשא ומתן בנינוחות ובנועם.

מסר חשוב ביותר למדתי בנסיעה שלי והייתי מבקש להעביר לכם את המסר: לעיתים אנחנו פועלים מול אתגרים באופן מורכב שלא לצורך. הכלל שאומר שישנם פתרונות פשוטים מול אתגרים הוא נכון ומדויק.  התחברות חיובית בין בני אדם הינו הבסיס להתקדמות כל תהליך של משא ומתן.

זכרו, מולכם ישנו אדם עם צרכים בדיוק כמוכם, גם אם הוא דובר שפה אחרת ונולד לתרבות שונה.

אדם הוא אדם.  

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: