יום שני, 26 באוגוסט 2019, כ"ה אב ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זמן עסקים במבשרת ציון

מחיר השקר במשא ומתן

על הבלתי אפשרי שהופך לאפשרי בווייטנאם ועל המעשה המשותף במדינה הקומוניסטית שחייב לעבור עיבוד ולימוד

פורסם בתאריך:

נכתב על ידי

מנשה נחום

מנשה נחום מומחה לניהול משא ומתן, מגיש תכנית רדיו, הרצאות, סדנאות, יעוץ אישי, 0504062278,אימל menashenahum100@gmail.com

ניסיון לשקר במשא ומתן עלול ליצור תוצאות מרחיקות לכת בעלי משמעות ארוכת טווח. מתוך עשרת הדיברות במשא ומתן חל איסור מוחלט לשקר לצד השני. ניתן לא להגיד את כל המידע שברשותנו, אפשר לבצע תחבולות, אך בשום פנים ואופן לא לשקר במהלך משא ומתן.
לא האמנתי שזו תהיה התוצאה, התנהגות של אנשים ממדינות שונות, בעלי דתות אחרות, השקפות עולם שונות, יתאחדו סביב עיקרון אחד - אותנו לא משקרים במשא ומתן, המעשה המשותף במדינה קומוניסטית חייב לעבור עיבוד ולימוד.
האנייה עגנה בווייטנאם כשעל סיפונה 2500 אנשים מכל העולם. מספר משפחות באופן עצמאי החליטו לקחת מוניות לעבר הנמל לצורך הפלגה באיים הנפלאים בהלונג ביי. על המזח עמד אדם כבן 30 לערך לבוש חולצה עם לוגו של חברה מקומית. התחברנו למשפחת יחיאלי המקסימה והחלטנו לעבור את ההפלגה יחד.
המשא ומתן עם הבחור שעמד על המזח הסתיים. כל אדם נדרש לשלם 45 דולר הונג קונג, תמורת הסעה והפלגה הלוך חזור, כולל נסיעה למרכז העיר, במחיר סביר זה ולאחר הורדת 5 דולר, התחלנו לנסוע לעבר המזח. אייל חיבר לנו את עומר אדם למערכת המוזיקה של הרכב. כולנו שרנו בשמחה גדולה, ברכב היו מספר אנשים מברזיל שהצטרפו אלינו בשמחה גדולה.
בתום נסיעה קצרה הגענו למזח. במקום עמדו עוד שלושים אנשים מהאנייה שהמתינו להפלגה בסבלנות רבה. עברו עשרים דקות לערך עד שהרגשנו שמשהו אינו כשורה. כל הפניות שלנו לאנשי החברה במקום מתי תצא ההפלגה לא נענו, או שזכינו לחיוך מזלזל מצדם. הבנו כי מדובר בתרמית של וייטנאמיים שגבו כסף רב מתיירים מכל העולם, וכי אין להם כוונה לקחת אותנו להפלגה.
שלושים אנשים עומדים על המזח סמוך לכביש הראשי של הטיילת מבלי לדעת מה לעשות. מדובר במדינה קומוניסטית, כל פנייה לאזרחים במקום לסייע לנו הייתה ללא תגובה מצדם.
יחד עם משפחת יחיאלי החלטנו בשלב הראשון לוותר על הכסף ולעזוב את המקום. שילמנו רק את מחצית הסכום לטובת ההפלגה וכל מבוקשנו היה להמשיך בטיול. מבט של אוהד ושלי לעבר קבוצת אנשים שגנבו מהם את הכסף וגם את כבודם, והחיוך המתנשא של הווייטנאמיים, גרם לנו - שתי המשפחות - לקחת את ההנהגה על האירוע ולעשות מעשה.
יוזמה קצת מטורפת שלנו, קריאות לעבר האנשים. אף אחד לא עוזב את המקום ללא החזרת הכסף. התחלנו לצעוק קריאות קצובות "כסף חזרה, כסף חזרה". הנשים נכנסו למשרד והחלו לדרוש את הכסף. כאשר ההפגנה שלנו לא גרמה לרושם רב על האנשים במקום והדרישה שלנו להגעת משטרה למקום לא נענתה, הבנו שעלינו לבצע צעד חריף יותר כך שלא יהיה ניתן להתעלם מהקבוצה.
אנחנו במדינה זרה בעלת תרבות קומוניסטית. אין לנו מכנה משותף כקבוצה מלבד ההבנה שרימו אותנו במשא ומתן.החלטנו להילחם על הצדק, אותנו לא ישקרו במשא ומתן.
קבוצה שלמה של אנשים מקבלת החלטה לא פשוטה, אפילו מסוכנת, באזור זה של העולם. כולם חוסמים את תנועת כלי הרכב בכביש סואן בטיילת.
זה היה רגע מופלא ומרגש של אנשים שהחליטו לא לוותר ולסכן את עצמם, פרצופים המומים של וייטנאמיים שלא רגילים לראות אזרחים זרים עורכים הפגנה במדינה שלהם וחוסמים כביש. זה כל מה שראינו בשלב זה. חסימת הכביש והצעקות שלנו עם צפירות של נהגי כלי הרכב גרמו למשטרת וייטנאם להגיע במהרה למקום.
החלטנו לא לאפשר את פתיחת הכביש עד להחזרת הכסף במלואו לכל התיירים. רק לאחר מכן הסכמנו לעלות להפלגה שהציעו לנו כולל הדרכה, הסעה, חזרה לאנייה ללא תשלום, כולל התנצלות של נציגי השלטון הווייטנאמי.
בלילה ישבתי על סיפון האנייה עם כוס קפה והבטתי אל האופק. התרגשתי מאותם רגעים בהם אנשים מתאחדים סביב עיקרון. אותנו לא ישקרו במשא ומתן.