יום חמישי, 22 באוגוסט 2019, כ"א אב ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זמן עסקים במבשרת ציון

לשאת ולתת

מה אנחנו רוצים לשאת איתנו? מה אנחנו מוכנים לתת?

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

מנשה נחום

מנשה נחום מומחה לניהול משא ומתן, מגיש תכנית רדיו, הרצאות, סדנאות, יעוץ אישי, 0504062278,אימל menashenahum100@gmail.com

האולם במוסד האקדמי היה מלא סטודנטים סקרנים. הבנתי שניצב בפניי אתגר מורכב. בכל פעם מחדש זכרתי שהתשוקה שלי לנושא ניהול מוצלח של משא ומתן היא המפתח להצלחה. הסטודנטים יזכרו בעיקר את התחושה שאני אעביר להם בהרצאה. התוכן חשוב מאוד אך יחד עם זאת, אם אצליח להעביר את המסר שאני באמת מאמין בדרך שאני מציג מולם, הם יהיו  מוכנים ללכת איתי לכל מקום שאני אוביל אותם. 
הטריק הוא לנשום עמוק לפני תחילת ההרצאה, להסתכל במראה ולהגיד לעצמך "תן להם את כל האהבה והידע שלך". כך עשיתי ונכנסתי לאולם. בתחילת דבריי ביקשתי שיציעו לי הגדרה נכונה ומדויקת למושג משא ומתן. שמעתי מספר רב של הגדרות אך לצערי רובם של ההגדרות היו רחוקות מהכיוון אליו ביקשתי להוביל את ההרצאה שלי. בתום שעתיים לערך, ממש בסיום ההרצאה, שאלתי שוב לדעתם "נא הגדירו לי את המושג משא ומתן". עכשיו היה ניתן להקשיב הגדרות מדויקות יותר.
בעודי אוסף את חפציי מהאולם פנה אליי זוג סטודנטים. הם ביקשו בנימוס להציע לי הצעה. בחרתי כמובן להקשיב להם. החיים לימדו אותי שהמתנות היפות ביותר בחיים מגיעות מכיוונים בלתי צפויים.  לאחר מחמאות על אופן העברת ההרצאה , אמרו השניים "אנחנו חושבים שכדאי לך ללכת לבתי ספר ולהעביר את הידע שלך לדור העתיד".
הבטתי בזוג הסטודנטים ובקשתי להודות להם על רעיון נפלא, ובכלל על כך שהקדישו מחשבה וזמן עבורי. נכנסתי לרכב, אברהם טל מתנגן ברדיו, המחשבות שלי עפות לכל הכיוונים, שאלתי את עצמי אין ספור שאלות, הרעיון נשמע לי מרתק לגשת למערכת החינוך עם הידע שלי איך מתחילים? איך עושים התאמה נכונה עם החומר מול ילדים? עם אלו גילאים להתחיל? ועוד ועוד שאלות. 
החלטתי לנסוע לחוף הים, מקום שנותן לי השראה. הוצאתי מחברת ועט הזמנתי קפה. ראשית, הבנתי שעליי להגדיר מטרה, מה השאיפה שלי מול דור העתיד?  
בחיים המטרה שאנחנו מגדירים היא מגדל האור שלנו בתהליך. אנחנו חייבים להגדיר מטרה וכל הזמן לשאוף להגיע אליה, כמו חוף מבטחים. הבנתי מהר מאוד, שאני לא יודע מספיק על מערכת החינוך. חובתי להתייעץ עם אנשים מתוך מערכת החינוך, להכיר את החומר הנלמד בבתי ספר, לבחור את הגיל הנכון להעברת הידע. 
התחלתי במספר פגישות עם אנשי חינוך ולמדתי כמה אני לא יודע. בסופו של תהליך הלמידה, התקבלה החלטה להעביר את הידע לכיתות ח', שם טענו אנשי החינוך שזה יהיה אפקטיבי ובעל השפעה. ביצענו התאמות בחומר הנלמד. הכול ערוך ומוכן להרצאה הראשונה בפני תלמידים.
הבוקר הגיע, ההתרגשות הגדולה בעיצומה. אני צועד לעבר הכיתה, בפנים מחכות לי עיניים צעירות ותמימות כל כך, אושר מציף אותי, הנה מגיע מרצה, חומר חדש, אחר. זו התחושה שהתלמידים מעבירים לי. 
החלטתי לבקש כפי שאני נוהג לעשות עם סטודנטים, לבקש מהתלמידים "הגדירו עבור כולנו מהו משא ומתן?". כאשר התלמידים התגברו על הבושה שלהם, התחילו לנסות להגדיר את המושג משא ומתן, התשובות ששמעתי הבהירו לי כמה צדקו הסטודנטים שאמרו לי שחשוב שאגיע למערכת החינוך. 
התלמידים הגדירו את המושג משא ומתן באופן הבא: חולשה, ויתור על עקרונות, מתן דברים ללא תמורה. מרבית המושגים היו שליליים. אחד התלמידים היה זריז וקרא הגדרה מתוך 'גוגל'. גם שם המושג משא ומתן הוגדר באופן של ויתורים ואין ברירה. 
נשמתי עמוק. לאט לאט עם דוגמאות אקטואליות לימדתי את התלמידים על כוח המשא ומתן ככלי אפקטיבי להשיג את המטרות שלהם עם מינימום משאבים מצדם. 
המושג משא ומתן הוגדר על ידם כך: מה אנחנו מוכנים לשאת, ומה אנחנו מוכנים לתת. יצאתי מאושר מהיכולת של התלמידים לספוג וללמוד דברים חדשים. חבל שפוליטיקה ארגונית מנעה את המשך הפרויקט החשוב כל כך. אני לא ויתרתי על הרצון להעביר את הידע לדור העתיד. עוד אחזור למערכת החינוך.  

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: