יום חמישי, 13 בדצמבר 2018, ה' טבת ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זמן עסקים במבשרת ציון

סיפורים מהחיים

אנחנו מנהלים משא ומתן כמעט בכל רגע נתון בחיים שלנו

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

מנשה נחום

מנשה נחום מומחה לניהול משא ומתן, מגיש תכנית רדיו, הרצאות, סדנאות, יעוץ אישי, 0504062278,אימל menashenahum100@gmail.com

נסעתי לצפון הארץ להכשיר סגל רפואי בניהול משא ומתן מול המטופלים והמשפחות שלהם, מפגשים שמסתיימים לא אחת באלימות מילולית או חמור מכך אלימות פיזית.

הקשבתי לרדיו לשיר הנפלא של שלום חנוך 'אהבת נעוריי', המחשבות צפו ועלו בי ... בני אדם מנהלים משאים ומתנים במהלך חייהם באופן קבוע. איך זה שאין בתוכנית הלימודים בבתי הספר מקצוע כל כך חשוב ושימושי, ניהול אפקטיבי ומוצלח של משא ומתן?

לימוד הילדים שלנו, מתן כלי לחיים, יהיה עבורם מתן יכולת מדויקת לניהול משא ומתן בעת קניית רכב, דירה, בראיון קבלה לעבודה, בכל תחום שרק אפשר לחשוב בחיים. הבנתי שעליי לקבל החלטה, לנסות להתחבר למשרד החינוך ולשכנע את חשיבות הנושא עבור לימוד הילדים שלנו.

המחשבה על התלמידים, הזכירה לי בקשה של מנהל קמפוס גדול לפתור קונפליקט שנוצר לו מול מנהל הקפיטריה שלו במתחם הקמפוס. מנהל הקפיטריה פנה למנהל הקמפוס עם עמדה שהוא חייב להעלות מחירים בקפיטריה שנותנת שירות לסטודנטים הלומדים בקמפוס. מנהל הקפיטריה בקש לדעת מדוע יש צורך להעלות את המחירים לסטודנטים. מנהל הקפיטריה טען שנוספו לו עלויות חדשות, עליית מחירי המוצרים, הוספת עובד חדש לקפיטריה להכנת סלטים סנדוויצ'ים שהוא נדרש על ידי הנהלת הקמפוס. "באופן הזה הרווח שלי קטן ואני חייב להעלות מחירים", אמר. מנהל הקמפוס הסתכל עליי כמי שמחפש תשובה מיידית אצלי, ואמר: "אני מכיר את המחירים בקפיטריות בקמפוסים אחרים ואלו המחירים, לא אוכל להעלות את המחירים לסטודנטים שלי". מנהל הקפיטריה הגיב בכעס ואמר: "אם כך, אני נאלץ לסגור את הקפיטריה בעוד חודשיים" ויצא מהחדר.

נשארנו מנהל הקמפוס ואני בחדר מתבוננים בכיסא הריק שנשאר לאחר עזיבתו של מנהל הקפיטריה את החדר. ידעתי שתכף תבוא השאלה "מה עושים עכשיו?".

אמרתי למנהל הקמפוס, כי על מנת לענות על השאלה הזו אני מבקש מספר ימים לבצע תצפיות על הקפיטריה, לדבר עם הסטודנטים, ללמוד היטב את הנושא ולחזור אליו, כך סיכמנו שנעשה וקבענו מועד לעוד שבוע.

מנהלי משא ומתן שרוצים להצליח לפתור קונפליקטים, חייבים להכיר באופן מקצועי את כל הגורמים והמשתנים, תוך פתיחות ויצירתיות כיצד לפתור את הקונפליקט.

הגעתי לקפיטריה בשעות הבוקר המוקדמות, הבטתי על המדפים תוך שאני רושם את מחירי המוצרים, מנהל הקפיטריה הגיע כמה דקות אחריי וביקש להצטרף אליי. אמרתי "תודה אין צורך". לאחר שרשמתי את המחירים המתנתי בסבלנות להפסקה של השיעורים והגעת הסטודנטים לקפיטריה.

מנגינה יפה שהושמעה ברמקולים ציינה את תחילת ההפסקה והגעת הסטודנטים לקפיטריה שהסתערו על הקפה והסנדוויצ'ים. ברגע שהסטודנטים החלו להתיישב סביב השולחנות, חשבתי שזה הרגע להצטרף ולשמוע את דעתם על המחירים.

הסטודנטים ציינו כי "המחירים הוגנים כרגע ואין להעלות אותם, אלו המחירים בשאר קפיטריות בקמפוסים של החברים שלנו". הרגשתי שוב מבוי סתום, ואז אמרה אחת הסטודנטיות "גם ככה לא כולם מצליחים להגיע לקפיטריה בגלל המרחק וההפסקות", אמרה והלכה.

בחיים מקבלים כל הזמן מתנות. רק צריך להקשיב, חזרתי למנהל הקמפוס לאחר שביצעתי מספר בדיקות נוספות. ביקשתי שגם מנהל הקפיטריה יגיע.

נפגשנו שלושתנו במשרד, ביקשתי לדבר ולספר מה ראיתי. שני המנהלים ישבו מולי כשהם קשובים. כמובן שהתחלתי עם מחמאות, אמרתי שהמחירים הוגנים, האוכל טעים ונקי והסטודנטים מרוצים מאוד מהקפיטריה. יכולתי לראות איך החזה של מנהל הקפיטריה מתנפח. המשכתי ואמרתי שהסטודנטים גם מאוד מרוצים שמנהל הקמפוס אינו מאפשר העלאת מחירים. עכשיו תורו של חזה מנהל הקמפוס להתנפח. זה הרגע המתאים להציע את הפתרון שלי. במשא ומתן קוראים לזה 'הרחבת העוגה'.

אמרתי, שטח הקמפוס ענק, חלק גדול מהסטודנטים אינם מצליחים להגיע לקפיטריה, הסתובבתי עם מנהל המשק ואיתרנו אולם קטן בצד השני של הקמפוס שדורש שיפוץ קטן לטובת קפיטריה קטנה ונחמדה, הקמפוס ישפץ, מנהל הקפיטריה יקבל מקום נוסף תמורת אי העלאת מחירים, שני המנהלים הסכימו מיד, צחקו ואמרו יחד "איך לא חשבנו על כך?".

כאשר אנשים עסוקים עובדים ברצפת הייצור אין להם תמיד את האפשרות להסתכל על הקונפליקט מבחוץ. ירדנו לשתות קפה ולחגוג את הפתרון שלנו.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: