יום שני, 17 ביוני 2019, י"ד סיון ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זמן עסקים במבשרת ציון

משא ומתן עם ילדים

על סיפוקים מידיים וצרכים לא מסופקים אצל הילדים שלנו

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

מנשה נחום

מנשה נחום מומחה לניהול משא ומתן, מגיש תכנית רדיו, הרצאות, סדנאות, יעוץ אישי, 0504062278,אימל menashenahum100@gmail.com

משא ומתן מתנהל מידי יום עם הילדים שלנו. כיצד אנחנו פועלים בתוך עולם המשא ומתן הזה? האם אנחנו ממהרים להפעיל את הסמכות ההורית שלנו, או מאפשרים לנהל את המשא ומתן עם הילדים שלנו ומאפשרים להם לומר את הטיעונים שלהם?
במהלך סדנא שאני מעביר שאלה אותי אחת המשתתפות "האם ניתן להשתמש בכלים האלה שאנחנו לומדים מול הילדים שלנו?". שמחתי מאוד על השאלה, וכאדם שמנהל משא ומתן לא השבתי לה מיד. ביקשתי ממנה דוגמא למשא ומתן שהיא מנהלת בבית מול הילדים שלה. 
דגנית (שם בדוי) סיפרה לנוכחים שבנה בן השבע עשרה ביקש ללמוד נהיגה ולהוציא רישיון נהיגה. דגנית, בגלל היסטוריה משפחתית בנושא תאונות דרכים, די חששה והחל ויכוח בבית בינה לבין הילד שלה.
יחד החלטנו לנתח את הסוגיה ולרשום על הלוח בצד אחד את הטיעונים שלה כאימא מודאגת. בצד השני רשמנו על הלוח את הטיעונים של הבן שלה. לאחר שסימנו לרשום את הטיעונים, הבטנו על הלוח. היה ברור מאד שהצד בלוח של הבן שלה כמעט וריק מטיעונים. דגנית, כאימא, מיהרה להפעיל את הסמכות ההורית ולא אפשרה לבן שלה לנהל איתה משא ומתן בנושא של לימוד נהיגה. 
בקשתי מדגנית שלקראת המפגש הבא, תבוא לאחר שניהלה  משא ומתן עם הבן שלה, כאשר היא משתמשת בכלים של הקשבה, הכלה, לא לרוץ לפתרון, ועוד כלים שלמדנו. לחזור למפגש הבא ולרשום את הטיעונים של הבן שלה על הלוח. דגנית הגיעה מלאת שמחת חיים למפגש הבא עם מחברת שבה רשמה את הטיעונים של הילד שלה, ניגשה מיד ללוח ורשמה את הטיעונים.
בשלב הזה, כשיש בעיה מורכבת בתהליך המשא ומתן, מפרקים את הנושא לגורמים בודדים, תוך רצון להבין מה עקרוני לנו ועל מה ניתן לוותר.
ראשית, ניתן היה לראות שדגנית אפשרה לבן שלה לנהל מולה משא ומתן לומר את העמדות שלו בלי חשש מסמכות הורית שלה, תרגול נפלא לילד בן 17 לניהול משא ומתן, דבר שיידרש ממנו בכל שלבי חייו. 
התבוננו יחד על הלוח קראנו את העמדות של הילד. דגנית ואני ניתחנו יחד את הדברים. דגנית הסכימה להבין שיש לילד צורך ברישיון נהיגה גם מהבחינה האישית וגם מנקודת מבט חברתית. יחד עם זאת, דגנית דרשה להציב גבולות לגבי שעות נהיגה וכללי זהירות שהיו חשובים לה. דגנית החלה לחייך ואמרה: "זה הרבה יותר פשוט כשפועלים נכון ומסודר על פי מה שאנחנו לומדים".
נשאר רק דבר אחד שלא עלה במהלך המשא ומתן עם הילד שלה. חשוב לי להבהיר אותו: המימון הכספי. דגנית הניחה, לאור מצבה הכלכלי הטוב, שזה תפקידה לממן את רישיון הנהיגה. שאלתי אותה "אם תממני לבן שלך את הרישיון הנהיגה, מה יקרה כאשר הוא יזכה לרישיון, מה הוא יבקש ממך לקנות לו?".
דגנית הביטה בי ושאלה "מה עושים? אני יכולה לממן את הרישיון". הצעתי לה, כי למרות היכולת הכלכלית שלה לממן את רישיון הנהיגה, בתהליך המשא ומתן תשאל את הבן שלה מה הוא יכול לעשות ולתרום לטובת מימון הרישיון. הדגשתי שיתאמץ קצת יעבוד בכל דבר שהוא מסוגל יחסוך כמה מאות שקלים לטובת רישיון הנהיגה.
כן, גם מול הילדים שלנו שרוצים סיפוקים מידיים, תמיד נותנים לנו תחושה שיש להם צרכים לא מסופקים, מומלץ לנהל משא ומתן בשיקול דעת, ללמד אותם לומר את העמדות שלהם באופן שידרשו לשכנע אותנו. פשוט לתרגל אותם בניהול משא ומתן.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: