יום חמישי, 14 בנובמבר 2019, ט"ז חשון ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זמן אקדמיה במבשרת ציון

מתלבטים: מה כדאי ללמוד היום?

מדובר על עניין מורכב ולא סתם קיימת התחבטות בנוגע למה ללמוד * אז מה אפשר לעשות ואיך אפשר לפתור את השאלה?

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

מערכת 'מבשרנט'

בשלב מסוים בחיים שלנו - כולנו שואלים את עצמנו, מה עדיף לנו ללמוד? מדובר על עניין מורכב ולא סתם קיימת התחבטות בנוגע למה ללמוד. זאת משום שהתחום אותו נבחר ללמוד, ילווה אותנו הרבה אחרי התואר הראשון ואולי גם אחרי התואר השני ובכלל בשוק התעסוקה. אז מה אפשר לעשות ואיך אפשר לפתור את השאלה, ננסה לענות על כך במאמר זה.

מה כדאי ללמוד לתואר ראשון?

מצד אחד, יש הרבה מחסור במקצועות כמו, הנדסאים, מתכנתים, מהנדסים, עובדי בניין וכו'. מצד שני, יש גם הצפה בתחומי לימוד מסוימים, נניח כמו תחום המשפטים. אבל יש לקחת בחשבון, שאם יש לכם אהבה עצומה לתחום מסוים, גם אם הוא מוצף, סביר להניח שתבחרו ללמוד אותו. לדוגמה, לימודי משפטים. רבים מהאנשים בוחרים בתחום זה לאו דווקא מהמחשבה שהם יעסקו בו, אלא יותר מתוך ההנחה שההשכלה שהם יקבלו מהלימודים הללו, תהיה טובה ושמישה להם להרבה מאוד תחומים. אישיות מפורסמת שעשתה את זה היא אילנה דיין. היא למדה משפטים והיא בכלל עוסקת בתחום התקשורת. כלומר מדובר על תחום שיכול לפתוח עיסוקים נוספים. הרי יש כאלה שלמדו משפטים ועוסקים בתחום הדוברות וגם יש כאלה שעוסקים בתחומי רכש ותפעול. כך שאפשר בהחלט למצוא משרות ותפקידים בהם דרושים עורכי דין, ללא כל בעיה ולמרות שהתחום מוצף.

משרד הכלכלה

על מנת לקבל נתונים לגבי מה כדאי ללמוד, אפשר להיעזר באתר שפתח משרד הכלכלה. קוראים לאתר "רייטינג לעבודה". באתר תוכלו לראות סקירה של 200 מקצועות אקדמיים וכמו כן גם סקירה של מקצועות לא אקדמיים. אפשר לקבל נתונים על רמות הביקוש מצד המעסיקים, משרות פנויות בתחום ואפילו לראות את הניקוד שיש בשוק העבודה לכל מקצוע.

המלצות

ניתן להתייחס לכל מיני פרמטרים שעשויים להשפיע משמעותית על התחום אותו כדאי לנו ללמוד. אחד מבין הפרמטרים הוא אורך הקריירה של התחום. נניח שבחרתם ללמוד תכנות. הרי זה ידוע שמתכנת בגיל 45 נחש ל"פאסה" מבחינת המעסיקים. שכן הם רוצים מתכנתים עם ראש צעיר ורענן, כאלה שיגיעו עם רעיונות חדשים וידע חדש.

פרמטר נוסף הוא יציבות תעסוקתית. אנשי ההייטק סובלים מאי יציבות תעסוקתית. הדבר כמובן לא באשמתם, אלא באשמת התחרות וכמו כן משברים כלכליים שונים.

אפשר גם להזכיר את פרמטר ההיצע והביקוש. נניח שלמדתם הנדסת תוכנה ואתם מצפים להשתכר שכבר גבוה ואז פתאום תצוץ לה תכנית ממשלתית שמעדיפה לקחת מתכנתים מהודו למשל. אז מה שיקרה הוא שהשכר לא יהיה גבוה כמו המצופה. כלומר, יש גם להתייחס משמעותית לשיקולים של ביקוש והיצע. העניין הוא שאף אחד מאיתנו לא יכול לצפות את העתיד ומה יהיה. לכן, עדיף לקחת את הפרמטר הזה בערבון מוגבל.

כל הפרמטרים שהוזכרו לעיל השתייכו לשיקולים הרציונליים שלנו לבחירת התחום אותו כדאי לנו ללמוד. מה שכן, אנו גם צריכים להתייחס לשיקולים לא רציונליים. שיקולים כאלה יכולים להיות קשורים להנאה ואהבה למקצוע מסוים, לכשרון או משהו שאנחנו חושבים שאנו טובים בו ולכן נבחר ללמוד אותו, שיקולים של פנאי (האם היינו רוצים עבודה בתחום תובעני או עבודה בתחום רגוע) וכו'.

 

 

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: