יום ראשון, 16 ביוני 2019, י"ג סיון ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זמן אוכל במבשרת ציון

אתגר השינוי

הפעם, מוקדש לכל מי שהתחיל, מתחיל או עומד להתחיל שינוי בהרגלי האכילה

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

דוד רזניק

דוד רזניק, תזונאי קליני, מרצה ומחנך לאורך חיים בריא יותר. לתגובות ופניות 0525-419181 dietadavid@gmail.com דף פייסבוק havitashelashirim

ברוכים הבאים לתחום המאתגר של שינוי הרגלי אכילה. 
אם הגעתם לדיאטנית, הרי זה כדי לשנות משהו בהרגלי האכילה שלכם. אולי אתם זקוקים למעט מידע, ייעוץ והכוונה וברגע שתקבלו אותם, תעשו את השינוי ללא קושי ניכר. אבל רוב הסיכויים שידע בלבד לא יספיק, כי מדובר בשינוי של הרגלי אכילה שהתקבעו אצלכם במשך שנים והשינוי מערב מוטיבים פרקטיים, רגשיים, משפחתיים, חברתיים ועוד...
שינוי הרגלים בכל תחום הוא לרוב מעשה מאתגר שמצוי על המנעד שבין מאמץ קל למאמץ קרוב לבלתי אפשרי. 
למה קשה לשנות הרגלים? הקושי יכול לנבוע מכיוונים שונים:
• בעיה טכנית (אני רוצה לעשות הליכות בטבע אבל גר בעיר). 
• התנגדות של הגוף (התמכרות גופנית לניקוטין שבסיגריות).
• התנגדות פנימית רגשית (אני לא מוכן שמישהו יכתיב לי מה לעשות).
• קושי פיזי (ריצה של רבע שעה זה דבר קשה).
• נטל כספי (לחם מקמח מלא יקר יותר מלחם לבן).
• מחסור באנרגיה רגשית (אין לי 'כוח' לזרוק את הפח).
• קושי לזכור (החלטתי לא לצעוק על הילדים, אבל ברגע האמת פשוט שכחתי).
ועוד...
מן הסתם ניסיתם לשנות מרכיב כלשהו בחייכם, הרגל כזה או אחר. האם אתם מזהים בתהליך שעברתם משהו מרשימת הקשיים הללו?
הבה נעשה ניסוי מחשבתי - אני לוקח על עצמי לשתות כוס מים כל בוקר עם הקימה. לכאורה נראה שזה שינוי קל למדי ובכל זאת – האם יש קשיים מהרשימה לעיל שהינם רלוונטיים לאתגר כזה?
קושי בתחום הכספי – בוודאי שלא, כי הרי כוס מי ברז לא עולה. בתחום הטכני גם לא – אין בעיה טכנית למלא כוס מים, מאמץ גופני או מנטלי אין.
לעומת זאת, יכול להיות קושי לזכור (אני קם קצת מטושטש ופשוט לא זוכר), התנגדות רגשית (אני לא הטיפוס ששותה מים), לא טעים, חשש בגלל אמונה כלשהי (שמעתי שזה לא טוב למעיים) וכו'. 
מה שבטוח הוא שיש שינויי הרגלים יותר קלים, כמו לשתות כוס מים כל בוקר ושינויים יותר קשים עד לגמילה ממצב של התמכרות, שם יכולים להופיע מרכיבים רבים, כאשר חלק מהם מופיע בעוצמה רבה (ההתמכרות הגופנית לסם, למשל). 
במקביל, יש גם משמעות קריטית לעוצמת המוטיבציה לעשות את השינוי.
בשינוי הרגלי אכילה רמת הקושי משתנה בהתאם לסוג השינוי הנחוץ ובהתאם לטיפוס. כל אחד מן הקשיים הכלולים ברשימה לעיל עלול להופיע וגם אחרים והתמהיל שלהם הוא גם לפי הסיטואציה וגם אישי על פי האינדיבידואל. בנוסף זהו תהליך ולא מעשה חד פעמי ויש שלבים שונים בתהליך זה. לדוגמה, ייתכן שבהתחלה קל לעשות את השינוי, אבל בהמשך מתחיל להסתמן קושי, כך שקושי שאינו רלוונטי כרגע יכול לצוץ בהמשך ולהיפך. 
זאת הסיבה שזהו תהליך המצריך, לגבי רוב ניכר של האנשים, ליווי ותמיכה שצריכים להיות דינמיים במענה לשינויים ולדינמיקה שכרוכים בתהליך. זאת גם הסיבה שברוב המקרים אין טעם לתת 'דיאטה' במובן הקלאסי, כי ללקוח יהיה קשה לשמור עליה בין אם בטווח המיידי ובין אם בשלבים מתקדמים יותר בתהליך. 
מניין תבוא התמיכה? מכל כיוון אפשרי: משפחה, חברים, חברים לעבודה, קבוצת תמיכה, אנשי מקצוע.
איזה ליווי? ליווי מקצועי רצוף, עקבי ולאורך זמן. 
המלצתי, לכן, להיות מוכן באופן פנימי לזה שהתהליך הוא רב שלבי ועלול להיות לעתים קשה. כדאי למצוא דיאטנית טובה, לקחת בחשבון שזהו תהליך שיצריך תקציב כספי והקצאת זמן. ושזה משהו לטווח ארוך ועל בסיס קבוע, שבועי או אחר.
בהצלחה בתהליך שלכם.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: