יום שלישי, 17 בספטמבר 2019, י"ז אלול ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זמן אוכל במבשרת ציון

פירות זה משמין? (חלק א')

תאכלו הרבה פירות, תיהנו, תהיו בריאים וגם לא חייבים להשמין מזה | הכיצד?

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

דוד רזניק

דוד רזניק, תזונאי קליני, מרצה ומחנך לאורך חיים בריא יותר. לתגובות ופניות 0525-419181 dietadavid@gmail.com דף פייסבוק havitashelashirim

קיץ עכשיו, למי שלא שם לב, עם שפע הפירות שהוא נושא איתו. ענבים, שזיפים, אפרסקים, אבטיחים, מלונים, מנגו, תאנים, סברס, תפוחים, אגסים, קיווי, נקטרינות – והרשימה לא מלאה. מהם פירות שלא היו בילדותי כמו מנגו וקיווי, מהם פירות שפעם היו עונתיים ועכשיו קיימים כמעט כל השנה, כמו בננות. בנוסף, חלקם מגיעים בזנים שונים, צבעים שונים, טעמים שונים. והנה הגיעו גם הרימונים, שמעידים שכבר תיכף סתיו ועוד מעט גם ריח הגויאבות יינשא באוויר.
אני מת על פירות והשפע הזה מעביר אותי על דעתי, ודעתי צועקת – מה מתוך המבחר הזה לאכול קודם? מה עושים? צועקים אליי גם כל חובבי הפירות. זה משמין, לא? וגם משרד הבריאות הרי ממליץ על שלושה פירות ליום. ואני עונה – תאכלו. תאכלו הרבה פירות, תיהנו, תהיו בריאים וגם לא חייבים להשמין מזה. הכיצד?
לפני כמה שנים נתקלתי בסרטון באינטרנט של מישהו בשם אנדרו פרלוט, שעשה על עצמו ניסוי. מבחינה תזונתית הוא דוגל בגישה של 'רואו פוד' דהיינו אוכל נא, שזה אומר אכילה של מזון ללא בישול. מן הסתם המשמעות היא הרבה פירות, ירקות, אגוזים, זרעים, נבטים ואצות בצורות שונות. במסגרת הניסוי העצמי אנדרו החליט להסיר מעצמו כל מגבלה לגבי אכילה (עדיין במסגרת גישת ה'רואו פוד') ולאכול פירות, כמה שרק בא לו. הוא עשה זאת כדי לבדוק את הטענה של מפעילי אתר אינטרנט בשם '30 בננות ליום' ואחרים שטוענים שאפשר לאכול פירות ללא הגבלה מבלי להשמין. התוצאה של אותה חירות דיאטטית שאנדרו הרשה לעצמו ושאותה הוא חושף בסרטון כולל בחשיפת גופו – תוך 75 יום הוא העלה כ-7 ק"ג.
אם כך, האם ניתן להסיק שפירות אכן משמינים? התשובה היא, כרגיל, מורכבת ותלוית קונטקסט. מצד אחד פירות ככלל הם אוכל בריא – עשירים בוויטמינים, מינרלים ועוד שלל מיקרו-נוטריינטים נוספים ובעלי השפעה חיובית על אוכלוסיית חיידקי המעיים. בנוסף, פירות, בעיקר לאוהבי פירות כמוני, נותנים טעם, הנאה, עינוג חושי, שהם חלק מהחוויות שאנחנו מצפים לקבל מאוכל. בשבילי פרי הוא עינוג מתוק לכל דבר. פירות יכולים להחליף עבורי עוגות, אבל לא אכחד – רק כמעט. עוגה טובה עדיין "עושה לי את זה" והיא יותר מפתה עבורי ממנגו טוב. מצד שני, כאשר מונחת לפניי דילמה בצורת עוגה מפתה או גלידה, אני יכול לאכול במקום זה כמה תאנים או סברס ואז הרווח התזונתי/בריאותי הוא גדול, לא ויתרתי על אלמנט ההנאה ועשיתי זאת עם מינימום התאפקות ומאמץ. 
מבחינה קלורית? חמש תאנים שוות 185 קלוריות, שתי בננות 180 קלוריות, תפוח 80 קלוריות, אפרסק 60 קלוריות, כוס גדושה של ענבים 100 קלוריות וכו'. פרוסת עוגה מכובדת יכולה לנוע בסביבות 200-450 קלוריות. מה עדיף? תחליטו אתם: ייתכן מצב שתעדיפו את העוגה וייתכן מצב להעדיף את הפירות, אין כאן יתרון מוחלט וקבוע לאחד מהם. 
כמה פירות אפשר לאכול ביום? אם תאכלו את כל הרשימה לעיל מדובר על שמונה מנות פרי ובסך הכול 605 קלוריות של בריאות. פזרו את זה על פני היום או קחו את זה בתור ארוחה, עם קצת קוואקר חי ויוגורט ותבדקו לעצמכם אם המנה הזו מעניקה לכם תחושת שובע שמחזיקה מעמד למשך השעות עד הארוחה הבאה וקיבלתם את התשובה. אפשר לאכול הרבה פירות, אבל זה צריך להתאים ליתר מה שאוכלים, להשתלב, להחליף, לא להתווסף. כי אם זה יתווסף, עם כל ההנאה והבריאות שבדבר, אנחנו עוד עלולים להשמין, כמו אנדרו.
הערה חשובה – כל מה שנאמר מכוון לאנשים בריאים, ללא סוכרת. במאמר הבא נבדוק מה המדע אומר על הסוגיה – אלו פירות הכי בריאים?

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: