יום שבת, 16 בנובמבר 2019, י"ח חשון ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זמן אוכל במבשרת ציון

פירות זה משמין? (חלק ב')

במאמר הקודם הכרזתי שאפשר לאכול הרבה פירות מבלי להשמין, נראה הפעם מה אומר המדע ומה אומרים המחקרים

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

דוד רזניק

דוד רזניק, תזונאי קליני, מרצה ומחנך לאורך חיים בריא יותר. לתגובות ופניות 0525-419181 dietadavid@gmail.com דף פייסבוק havitashelashirim

במקרה לגמרי, מישהו מהקולגות שלי הקל עליי בכך שהעלה לקבוצה של דיאטנים מאמר בדיוק בנושא זה (מה שאומר שהנושא מעסיק גם דיאטנים אחרים). זהו מאמר סקירה מ-2016 שמציג את הראיות לאפשרות שאכילה של פירות מסייעת או שמא מחבלת בשמירה על משקל תקין או בהפחתת משקל עודף. השורה התחתונה היא, שברוב המחקרים שנסקרו, אכילה מרובה של פירות לא רק שאינה מחבלת, אלא אף מסייעת בשמירה על משקל גוף תקין. "יש!", אומרים אוהבי הפירות ואני בראשם, אבל עדיין ארצה לפרט וגם להסביר. שנים טוחנים לציבור הרחב על הבעייתיות של אכילת סוכרים פשוטים ויש אף הגורסים שהם אויבי האנושות וגורמים להשמנה ולמחלות. זאת יש לומר: פירות מכילים הרבה סוכרים פשוטים, ליתר דיוק את שלושת סוגי הסוכרים הפשוטים העיקריים - גלוקוז (סוכר ענבים), פרוקטוז (סוכר פירות) וסוכרוז (סוכר השולחן שהוא למעשה חיבור למולקולה אחת של השניים הקודמים). אבל פה בדיוק באה לידי ביטוי החשיבות של הקונטקסט. אותו סוכר, כשהוא מופיע בתור המרכיב המתוק של הקולה, מתקבל על ידי הגוף באופן שונה כאשר הוא מגיע בתוך דובדבן או תאנה.
אותו מאמר סוקר מספר לא קטן של מחקרים, חלקם בפירוט ולאחר הדיון בהם הוא מגיע למסקנה שרוב המחקרים תומכים בהיגד שאכילת פירות מסייעת לשמירה על משקל תקין ואף לירידה במשקל. לדוגמה, מחקר ברזילאי על אנשים בדיאטת הרזייה, שבו נתנו לקבוצה אחת תפוחים, לקבוצה שנייה אגסים ולקבוצה שלישית עוגיות שיבולת שועל בערך קלורי זהה. שתי קבוצות הפירות ירדו באופן משמעותי יותר מאשר קבוצת העוגיות. במחקר אחר, שהשווה את ההשפעה של מיץ אשכוליות, מיץ תפוחים ואשכוליות בתור פרי שלם, קבוצת האשכוליות ירדה יותר. אבל הכותבים לא מסתפקים בסקירת המחקרים, אלא מנסים להסביר את המנגנונים האפשריים לכך שפירות תורמים לירידה במשקל:
1. אכילת פירות מסייעת לשובע על חשבון מאכלים אחרים, יותר מרוכזים באנרגיה וזה גורם לכך שחלה ירידה בצריכה הקלורית.
2. פירות הינם עשירים בסיבים תזונתיים, אשר תורמים להאטת מעבר המזון במעיים ובכך להתמשכות תחושת המלאות לאחר האכילה וכך לאכילה מופחתת.
3. פירות תורמים לגוף שפע של ויטמינים ומינרלים (חיוניים) אשר מחסור בהם מקושר להשמנה.
4. הנוכחות של שפע נוגדי חמצון (שאינם חיוניים) המאפיין פירות תורמת לירידה במשקל.
5. לפירות יש השפעה מיטיבה על אוכלוסיית חיידקי המעיים, דבר אשר תורם לירידה במשקל.
כתוספת שלי - מעין תת סעיף של סעיף 1 – אוהבי המתוקים יכולים להיעזר בפירות כדי להרגיע ולמתן במידת מה את החשק למתוקים מהזן הפחות בריא כמו עוגות, עוגיות ואחיהם לז'אנר.
כותבי המאמר משלבים בסקירתם גם מספר מחקרים עם מסקנות הפוכות. לאחר שעיינתי במחקרים אלה מסתבר, שרובם עסקו בשתיית מיצי פירות או באכילת פירות מעובדים ולא באכילת פירות טריים בשלמותם. עם זאת, במדע כמו במדע, נשארות שאלות פתוחות, ספקות ומגמות מנוגדות. לדוגמה, האם ניתן להבין באופן ממוקד את המנגנון אשר מביא לכך שפירות מסייעים לירידה במשקל והאם ניתן למצות מתוך הפירות תמציות שיסייעו בהפחתת משקל?
מה התובנות שלי? ראשית, שבאופן מאוד כללי אכילת שפע של פירות היא דבר חיובי, בפרט לאוהבי הפירות שבינינו. עם זאת, כל אחד צריך לבדוק את עצמו. אם מישהו מתקשה להגיע למשקל גוף תקין, ייתכן שבמקרה הלגמרי ספציפי שלו, הדבר נובע מאכילת יותר מידי פירות, כמו המקרה שתיארתי בשבוע שעבר. 
בשבוע הבא נטפל בסוגיה המעניינת והמסעירה – איזה פרי הכי בריא?

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: