יום חמישי, 14 בנובמבר 2019, ט"ז חשון ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זמן אוכל במבשרת ציון

פירות זה משמין? (חלק ג')

במאמר הקודם פירטתי מה אומר המדע ומה אומרים המחקרים | והפעם - איזה פרי הכי בריא?

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

דוד רזניק

דוד רזניק, תזונאי קליני, מרצה ומחנך לאורך חיים בריא יותר. לתגובות ופניות 0525-419181 dietadavid@gmail.com דף פייסבוק havitashelashirim

אם כבר סיכמנו שפירות אינם משמינים ואף עשויים לתרום לירידה במשקל, טבעי שנשאל האם יש פרי אחד, שהוא הכי בריא.
בעיה ראשונה: נגיד שנגיע למסקנה שמשמש הוא הפרי הכי בריא. אלא שאפילו בימינו – ימים של חקלאות מודרנית שמאפשרת לאכול אבטיח בנובמבר ותפוזים במאי, עדיין לא הצליחו לעשות את המניפולציות האלה על משמש ועונתו מאוד מוגבלת, כמו גם שסק, תות עץ, סברס ועוד. ונשאלת בעיה עוד יותר משמעותית – איך בכלל קובעים איזה פרי הכי בריא?
אני יודע שיוצאים לא מעט מאמרים, חלקם כתובים בידי עמיתים נחשבים, שמנתחים את נתוניו של פרי זה או אחר עם משפטים כמו "עשיר באשלגן, ויטמין C וחומצה פולית, רצוי לאכול אחד כל יום". ואני שואל. "אז מה? במה זה עוזר?". ניקח לדוגמה פרי אחד, איזה שבא לכם. תפוז? בסדר: סידן – יפה, 40 מ"ג ל-100 גרם (כל מה שייכתב מכאן יתייחס לכמויות ל-100 גרם), כאשר רק הצבר עוקף אותו עם 56 מ"ג. הבא אחריו – תות עץ עם 39, ותאנה עם 35, ובתחתית אפרסק, שזיף ותפוח עם 6 בננה עם 5 ורימון עם 3 בלבד. הפרשים עצומים. גם בתכולת הפולאט (B9) הוא מככב כאחד הראשונים ברשימה, ויטמין  C מקום טוב בחמישייה הראשונה, עדיין נראה טוב. אז מה נאמר, מהיום רק תפוזים? אלא שאני מסתכל על יתר נתוניו של התפוז שהתחלתי להעריך זה עתה: ברזל – נמוך – 0.1, (כמו רוב הפירות, אבל לתות עץ יש 1.9 ולפסיפלורה 1.6. שוב הפרשים עצומים). ומה עם המגנזיום? התפוז בשליש התחתון של הרשימה עם תוצאה של 10 כאשר הצבר עם 85. מבלבל? גם אותי. אז בואו ננסה לנתח את הדברים באופן אחר. הכנתי רשימה של שלושת הפירות המובילים בתכולה של מספר נוטריינטים:
סידן – צבר, תפוז, תות עץ.
ברזל – תות עץ, פסיפלורה, פטל שחור.
פולאט – גויאבה, פפאיה, תפוז.
ויטמין A  – מנגו, מלון, משמש.
ויטמין C  – גויאבה, קיווי, פפאיה.
מגנזיום – צבר, פסיפלורה, בננה.
אשלגן – גויאבה, תמר לח, בננה.
מה יצא מזה? האם יש לנו נבחרת מנצחת? לא כל כך מהר. כי הכנתי במקביל גם רשימה של החלשים ביותר. מעניין – יש כמה פירות שמופיעים בשתי הרשימות – בננה, מנגו, תות עץ ופטל שחור. לדוגמה בננה עשירה במגנזיום ואשלגן, אבל ענייה בסידן.
מה בדבר אותו פרי אחד מנצח שאנו מחפשים? הגויאבה, רק היא, מופיעה ברשימה לעיל שלוש פעמים. אז לכאורה אולי היא הפרי הכי בריא. יש רק שתי בעיות: א. יש כאלה שממש לא סובלים אותו. ב. עונת הגויאבה מוגבלת.
עוד נקודה מעניינת: מסתבר שאחד הפירות החלשים ביותר, שמופיע ב'רשימת החלשים' לא פחות מחמש פעמים הוא הרימון, שבאופן מסורתי נחשב לפרי בריא מאוד והוא גם משלנו, אחד משבעת המינים. בבית החולים רמב"ם, קבוצה של חוקרים בראשות פרופ' מיכאל אבירם הראתה שלמיץ רימונים יש שפע עצום של נוגדי חמצון והשפעה מיטיבה על חימצון כולסטרול ועל טרשת עורקים. כך שיש גורמים נוספים שיכולים להיות בריאים בפירות, אותם חומרים שנקראים פיטו-כימיקלים, שהם חומרים שאינם חיוניים, אבל בעלי השפעה מיטיבה על הבריאות.
המסר הלא מפתיע שיוצא מכאן הינו, אם כן, שאין פרי אחד שהוא הפרי הבריא ביותר וגם לא נבחרת מובילה וגם לא 'רשימה שחורה' של פירות שאין טעם לאכול אותם. יש לאכול פירות מכל הסוגים ומכל הצבעים ובעיקר אלה שאהובים עליכם ורצוי לאוכלם בעונתם. כך שאם תשמעו לעצתי - בפעם הבאה שתיתקלו במאמר שבוחן את יתרונותיו של פרי כלשהו - אל תבזבזו עליו זמן.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: