יום שני, 18 בנובמבר 2019, כ' חשון ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זמן אוכל במבשרת ציון

המוטיבציה (חלק ב')

אחרי הרשימה הארוכה של הסיבות לרדת במשקל שהופיעה במאמר הקודם, מגיע שלב חדש: דירוג הסיבות

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

דוד רזניק

דוד רזניק, תזונאי קליני, מרצה ומחנך לאורך חיים בריא יותר. לתגובות ופניות 0525-419181 dietadavid@gmail.com דף פייסבוק havitashelashirim

בשבוע שעבר, הוקדש המדור לרשימה של סיבות אפשריות לרצון לרדת במשקל. ייתכן ומצאתם סיבות אשר תואמות לסיבות שלכם ויתכן שיש לכם סיבות אחרות. העיסוק במוטיבציות אלה מהווה אבן יסוד בשיטה לירידה במשקל של דר' ג'ודית בק, שיטה המשתמשת בכלים של הפסיכולוגיה הקוגניטיבית (Cognitive Behavioral Therapy – CBT) על מנת לסייע למטופליה וקוראיה לרדת במשקל. הצעד הראשון לפי בק, להתחלת התהליך של הירידה במשקל, עוד לפני שמתחילים בדיאטה עצמה, הוא לעשות רשימה של כל הסיבות המניעות אותי, הסיבות שבגללן אני רוצה לרזות. את הסיבות האלה יש לרשום על גבי כרטיס או בפנקס ולעיין בהן כל יום ואף פעמיים או יותר. אני חושב שיש הגזמה בשימוש בכלי זה אצל בק, אבל הבסיס נראה לי נכון.

אבל רגע, יש עוד שלב שעוד לא סיפרתי עליו. לאחר הכנת הרשימה יש לרשום ליד כל סיבה כזו את דרגת העוצמה שלה. לדוגמה, נגיד שרשמתי ברשימה שלי שאחת מהסיבות שבגללן אני רוצה לרזות (או אחד היתרונות עבורי בלרזות) הוא שיהיה לי מבחר גדול יותר של בגדים לקנות. עד כמה הסיבה הזו חשובה? עד כמה זוהי מוטיבציה שיש בה כדי להניע אותי לפעולה? מן הסתם יש הבדל בין אנשים בעניין זה. ולכן, עבור אדם אחד סיבה זו תקבל את הציון 'די חשוב', בעוד עבור מישהי עם תודעה גבוהה של אופנה ולבוש, אשר חוותה תסכול רב בחיפוש אחר בגדים, סיבה זו יכולה לקבל את הציון 'חשוב' או 'חשוב מאוד'. עבור אדם אחר שחווה מדי יום את החוויה של קוצר נשימה בעלייה במדרגות או את הצורך להיעזר במישהו כדי לשרוך את נעליו, סיבות אלה יקבלו ציון גבוה. הסיבות, אגב, לא סותרות ויכולות לקבל כולן ציון גבוה.

כך לכל אחד יש רשימה של סיבותיו האישיות לרצונו לרדת במשקל ודרוג לפי רמת החשיבות. עיון בה מהווה תזכורת, שיכולה להיות נחוצה בכל מיני רגעי משבר או התלבטות, כשאני צריך לבחור משהו מהתפריט, או האם לקחת תוספת, או אם אני מתעצל לצאת להליכה.

נגיד שאכלתי ארוחה, ועכשיו לפי מה שקיבלתי על עצמי, אני אמור למלא את יומן האכילה שלי. אבל לא בא לי וצצות מחשבות כמו "זה מעיק ומעצבן. כל פעם אני צריך לשלוף את הפנקס ולרשום... זה מטרד". אבל אם אני יכול להיזכר באותו רגע בסיבות שבגללן קיבלתי על עצמי את המטלה הזו, זה יעזור לי להתגבר על העצלות וההתנגדות המושרשים בי.

אבל עוד לפני כן, יצירת רשימה כזו מהווה בסיס, חשבון נפש אישי והעמקה לתוך השאלה למה אני רוצה לרזות ומול מה זה עומד בחיים שלי. שהרי החיים שלנו מורכבים, יש לנו רצונות שונים ולעתים קרובות הם מתנגשים זה בזה וצריך להקצות משאבי זמן, אנרגיה נפשית וכסף, שהם כולם משאבים מוגבלים. אז צריך לעמוד מול שאלות שעלולות לצוץ כמו – האם להשקיע זמן בהרזיה או בזוגיות, להוציא כסף על מנוי לחדר כושר או על חוג לילד, האם לחתוך סלט למחר או לשקוע מול הטלוויזיה? הרזיה, זוגיות, צרכי הילד והצורך ברגיעה. כולם חשובים (ויש עוד, כמובן).

הרשימה תהיה, מן הסתם, דינאמית, משתנה עם הזמן. פעם נראה לי שללכת לחדר הכושר במשקל הנוכחי שלי יביך אותי, אבל אחרי כמה פעמים אני מתרגל ואף רואה שאני לא היחיד במצבי ולכן סיבה זו תרד בסולם הסיבות. לעומת זאת, בדיקות דם חדשות שמראות שהסוכר שלי גבולי, יכולות לתת לי 'בעיטה בישבן' והסיבה הבריאותית פתאום תהפוך לגבוהה בסולם המוטיבציות. אז משנים את הרשימה בהתאם.

בשבוע הבא נמשיך את העיסוק במוטיבציה, נעמיק בה ונחקור אותה.

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: