יום שני, 26 באוגוסט 2019, כ"ה אב ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

מגזין במבשרת ציון

תקועים: פרויקט תחבורתי מיוחד

חג החירות? בכל מה שקשור לצמתים של מבשרת אנחנו עדיין עבדים של הזמן * קבלו את האזורים שרובנו מבלים בהם דקות ארוכות מידי

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

רונית משה

צומת כיכר המעוזים לכיוון 'הדסה'

מה קורה בשטח: המחזה בצומת זה נעשה יותר ויותר קשה. פקקי ענק משתרכים להם לפני הכיכר הוותיקה של מעוז ציון בשעות הבוקר, כאשר בין הנהגים אנשי מבשרת שמבקשים לנסוע ל'הדסה עין כרם' ובכלל לדרום העיר, אך לצידם יש גם לא מעט נהגים מאזור המרכז, שבמקום להשתמש בכביש מספר 1, מעדיפים להגיע לדרום הבירה דרך היישוב שלנו.

מדדנו זמן: באחד הבקרים, לקראת השעה השמונה, לקחו לנו עשר דקות תמימות מצומת גשר הראל ועד לחציית כיכר המעוזים. גם אלו שביקשו לפנות שמאלה לכיוון הקניון של רמי לוי נאלצו 'לבלות' זמן רב עד שהגיעו לאותה פנייה מיוחלת.

הרמזור החדש של הצומת לא ממש עזר, ואולי אף האריך את משך העמידה לפני כיכר המעוזים.

עם זאת, הפתרון (החלקי) נראה באופק בדמות הכביש החדש בין עין חמד לצומת חוצבים. הבעיה היא שהכביש ייפתח, אבל אליו יצטרפו מאות המשפחות שיאכלסו את מיזמי המגורים משני צידי שדרות החוצבים. זאת ועוד, באזור צפוי גם להיפתח מתחם תעסוקה לצד שטחי מסחר נוספים, שבוודאי יגרמו לעוד תנועה, למרות ההרחבה של שדרות החוצבים.

מה שאולי יעזור עוד להפחית את התנועה בצומת (וגם מהכיוון ההפוך, אליו נגיע מייד) הוא כביש מספר 16, שאמור להוות את הכניסה החדשה לירושלים. דרך זו מתחילה מסיבוב מוצא ומסתיימת בגבעת מרדכי, כך שכל מי שמתכנן להגיע למערב ולדרום העיר ימצא בה שימוש רב.

 

צומת כיכר המעוזים מכיוון 'הדסה'

מה קורה בשטח: פקק ארוך ומרגיז במיוחד על נתיב בודד המוביל מבית החולים 'הדסה' ודרום ירושלים בכלל – אל עבר מעוז ציון ומבשרת ירושלים. בתור צ'ופר (זמני), מקבלים הנהגים גם רעש ואבק הדחפורים ההולכים ובונים את יחידות הדיור משני צידי שדרות החוצבים.

מדדנו זמן: השעות הבעייתיות במיוחד של הפקקים הן אחר הצהריים, עת חוזרים צוותי 'הדסה' ותושבים העובדים בדרום העיר אל ביתם. באחד מימי השבוע שעבר לקח לנו למעלה מ-20 דקות להגיע לצומת כיכר המעוזים. למעשה, הפקק התחיל לא הרחק מצומת הסטף. הסיבה העיקרית לאורכו של הפקק היא העובדה שמדובר בנתיב אחד בלבד.

השאלה, האם מסתמן פתרון לתנועה הבעייתית באזור היא מורכבת - מצד אחד עובדים במרץ על הרחבת שדרות החוצבים, אך כאמור, מאידך 'נזכה' לתוספת של מאות כלי רכב בשעות השיא בגלל האכלוס הצפוי של מיזמי הבנייה לאורך הפקק. זאת ועוד, לא ניתן להרחיב את כל הכביש, אלא רק את הקטע המתחיל ממיזמי הבנייה ועד לכיכר המעוזים. עם זאת, השנים הקרובות יגידו האם הרחבת חלק מהכביש אכן תפתור את בעיית צוואר הבקבוק בסופו.

 

 

צומת קניון 'הראל' לכיוון רחוב יסמין

מה קורה בשטח: פקק ארוך של נהגים מלווים בתלמידים, משתרך לו בשעות הבוקר בואכה הצלצול הראשון בפנייה שמאלה לכיוון בית הספר היסודי 'מולדת' וחטיבת הביניים 'היובל'. אז נכון, בכוונה למתן את הפקק נקבעו זמני התחלה שונים לחטיבה וליסודי, אבל בפועל לא תמיד הדבר עוזר. זאת ועוד, לאחר הפנייה שמאלה מתחיל פקק חדש עד למוסדות החינוך עצמם. גמרתם עם 'המשימה' והורדתם את התלמיד/ה? כעת מצפה לכם חזרה לא פחות איטית, במיוחד לפונים שמאלה.

מדדנו זמן: בשעה 07:50 בבוקר נלקחו כשש דקות של עמידה ברמזור הפנייה שמאלה משדרות הראל לכיוון בתי הספר. בדרך חזרה, בגלל הרצון להמשיך ישר לכיוון קניון 'הראל', נוספו למדידה עוד חמש דקות. בסך הכול 11 דקות לגמוע מרחקים של מאות מטרים בודדים.

כמובן שיש את 'המתחכמים' – אותם נהגים שכדי לעקוף את הפנייה שמאלה, נוסעים בצומת זו ימינה לכיוון קניון 'הראל' ואז מחכים ברמזור המוביל ישר מהקניון אל עבר מוסדות החינוך. הבעיה שגם רמזור זהב מתגלה כארוך במיוחד.

פתרונות אמיתיים כגון נתיבים נוספים לא צפויים בקרוב. מה שכן ניתן, הוא פתרון ארעי כגון שוטר שעומד ליד ארון הסעף (האחראי על תזמון הרמזורים) ומעניק עוד כמה שניות של חסד לפונים שמאלה.

 

צומת 'הקאנטרי'

מה קורה בשטח: הצומת הזו, כאשר מדובר על הבאים מהכניסה התחתונה של מבשרת, מנקזת אל תוכה את רחובות הברוש והאורן, ו'מצטיינת' בפקקים בעיקר בשעות השיא של אחר הצהריים, כאשר אנשי היישוב חוזרים מעבודתם היומית בירושלים. או אז נראה בשטח נתיב בודד שלעיתים מתחיל עוד מרחוב האורן. נתיב זה מכיל את כלי הרכב שצריכים ל'התמודד' עד חציית צומת ה'קאנטרי', שהיא למעשה כיכר ללא רמזורים.

בשעות הבוקר, מי שסובלים בעיקר מהצומת אלו תושבי רכס חלילים וחלק מתושבי מבשרת ה'-ו'. אז משתרע לו פקק מהכיכר העליונה של הרכס עד לצומת. החשש הוא שאליהם יצטרפו גם הדיירים העתידיים של שכונת 'הגולף', שתהיה באזור הרכס ותכלול מאות יחידות דיור.

מדדנו זמן: בשעות אחר הצהריים, נהג שהגיע מכיוון רחוב האורן, מצדד למעלה משמונה הדקות עד שהצליח לחצות את הצומת, ומדובר על מרחק של כחצי קילומטר בלבד.

השאלה מה היה בעתיד הלא קרוב עם מעגל התנועה הסמוך לפרויקט ה'קאנטרי'. הרי בעוד זמן ממש לא רב יתאכלס לו הפרויקט ול'חגיגה' צפויים להצטרף עוד עשרות רבות של רכבים.

 

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: