יום שני, 18 בנובמבר 2019, כ' חשון ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

מגזין במבשרת ציון

לצאת מהבית אל הבית

קניון 'הראל' הוא לא רק אחד מסימני ההיכר של מבשרת, סממן שכל מי שעובר בכביש 1 לא יכול לפספס אותו * עבור הנהלת הקניון, זהו סמל ליישוב שרוצה לשמור על האופי שלו, להתחדש והחשוב מכל – להרגיש הכי בבית שיש

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

משה שפיבק

עורך 'זמן מבשרת'

moshe_spievak@walla.co.il

במשך שנים רבות, כל מי שנסע בכביש 1, עבר דרך מחלף הראל, ונשאל מהו הדבר הראשון שנשלף מתודעתו למשמע צירוף המלים 'מבשרת ציון', התשובות היו גבעת הקסטל, העליות והירידות בקסטל, סמל חטיבת הראל, הגשר. בשנות ה-90, עם גל הקמת הקניונים בישראל, נוסף על תבנית נוף מולדתנו גם קניון 'הראל' שעם השנים קם לו מתחרה בדמות הקניון בדיוק על ההר מן הצד השני, כמו שתי גבעות המצטלמות להן בתמונה אחת, כאילו מנהלות ביניהן שיח.

'תרבות הקניונים', כמו כל תרבות, נדרשת להתאים את עצמה לצרכי הדור. בימינו, בו כל העולם מונח בכף ידו של כל דרדק בדמות סמארטפון, וכאשר הרשת נותנת מענה מכל מקום לכל מקום, גם קניון 'הראל' מזהה היטב את צרכי האוכלוסייה המקומית. שם המשחק הוא משפחתיות. בתחום העסקים אומרים שהמפתח להצליח מול האיש שמולך הוא לזהות את צרכיו ברגע שהוא נכנס, מהבעת פנים, מהאופן בה עושה את הצעד הראשון בד' אמותיך, משפת הגוף. אבל זה משהו שגם ילד היה מצפה מהוריו. 'משפחתיות' כבר אמרנו.

"חשוב לנו שמי שנכנס לכאן, ירגיש כמו בבית", אומר אבי שטרית, המשמש כמנכ"ל הקניון מזה חמש שנים. "תחושת הביתיות לא נובעת רק מהיחס שהעסקים נותנים לתושבים ומגוון האפשרויות והשירותים שאנחנו מציעים, זה גם העיצוב והארכיטקטורה של המבנה. בשיפוץ האחרון שינינו כאן ריצוף, קירוי, תאורה המעבירים תחושת ביתיות וחמימות. ובכלל, המבנה של הקניון, השונה מרוב הקניונים בארץ, מאפשר התמצאות במרחב הקניון כך שניתן לראות כל מקום מכל מקום, מה שמעניק את תחושת ה'לא ללכת לאיבוד' שמאפיינת לא מעט קניונים".

מה שמעניין בגישה זו, הוא שקניון 'הראל' היה הראשון. כל דבר שנעשה בו בא ממקום של יוזמה ולא של היגררות ועם זאת, בתחרות, כמו בתחרות, פתיחת הקניון על הגבעה ממול עשתה משהו.

"איך אתה רואה את קניון הראל בסיטואציה החדשה, כשיש שני קניונים?", שאלתי, "האם מאז פתיחת קניון מבשרת השתנה משהו בהתנהלות הקניון - אם מבחינת ההנהלה או בעלי עסקים בקניון? אלו התאמות התבצעו?".

"כמובן שבעקבות פתיחת קניון 'רמי לוי' התחרות גדלה", עונה אבי שטרית בנינוחות, "באופן כללי אני בעד תחרות חופשית ובסופו של דבר הצרכן נהנה מתחרות. אנחנו כקניון מתמודדים עם התחרות ועושים את כל הצעדים האפשריים כדי להישאר קניון הבית של תושבי מבשרת והסביבה. הקניון, מאז שאני פה, הוא קניון חברתי, קשוב ללקוחותיו עם פעילויות איכותיות ושיתופי פעולה עם ארגונים חברתיים מקומיים. גם לסוחרים אנחנו מנסים לעזור בתקופות הקשות ובאים לקראתם בכל מה שאנחנו יכולים, אם זה התאמת שכר הדירה לפדיונות החנויות, או קידום חנויות ומבצעים בצינורות השיווק שיש לנו.

לצערי, לקראת הפתיחה של קניון רמי לוי, עזבו אותנו חנויות ומותגים אשר התפתו להבטחות כי קניון הראל 'יימחק', מה שלא קרה כמובן, ההיפך הוא הנכון! הקניון עומד על 95% תפוסה וכדי לעמוד באחוז זה היה צורך לבצע התאמות נוספות כמו חידוש חנויות קיימות, שילוב שירותים נוספים לתושבים וכמובן שיפוץ הקניון. לדוגמה: החלפת 'מגה' ב'יינות ביתן', החלפת 'סנטר-פארם' ב'סופר פארם', שילוב משרד הפנים, שילוב מרפאת מומחים חדישה ומתקדמת ועוד. כמובן שהתחלופה הייתה עבורנו הזדמנות להתחדש. תראה את 'יינות ביתן', עם מראה שונה בתכלית ממה שהיה קודם. איזו נוחות, איזה עיצוב מזמין, איזו חוויית קנייה. תראה את 'סטימצקי' עם העיצוב הכי מודרני שיש, חנויות רבות עברו שיפוצים, היכן שהיה הבנק למטה יש היום את 'טופז מדיקל', מרפאה שהיא לא רק ברמה גבוהה מבחינה מקצועית אלא גם מקום שמעוצב באופן מדהים, כיף להיכנס לשם וזה הוסיף המון למראה הכללי כאן. כמעט בכל פינה תראה משהו שהתחדש".

תחרות שעושה רק טוב

לשאלתנו, האם יש מקום לשני קניונים במבשרת, עונה שטרית, "לצערי השאלה לא ממש רלוונטית, יש לנו עובדה בשטח. אין ספק שמי שקיבל את ההחלטה, שגה. אמנם הקניונים משרתים לא רק את תושבי מבשרת, אלא גם את יישובי הסביבה, אבל עדיין כוח הקניה באזור, כרגע, לא מצדיק שני קניונים בסדר גודל כזה ולראיה הקושי של הסוחרים בשני הקניונים ובאזור כולו. צריך לזכור, התחרות מאוד גדולה לא רק ביישוב, יש את הקניונים במודיעין, בבית שמש וברמות, שהרבה תושבים מהאזור פונים אליהם לקניות וכמובן את ירושלים המהווה אזור תעסוקה להרבה מהתושבים. זה לא היה קל, ועם זאת, התפוסה היא כמעט 100% והיא תהיה 100%. אני מאמין שהגידול באוכלוסייה הצפוי במבשרת יכול לתרום לכוח הקנייה באזור ונקווה שבאמת בתי העסק ביישוב יחזרו לשגשג".

מדברים גם על הקמת קניון בקרית ענבים. איך אתם נערכים?

"זה יהיה קניון של שבת וקניון עונתי. אנחנו קניון של כל השבוע. הקניון בקרית ענבים ייתן מענה לצרכים של בילוי סוף שבוע ובילויים עונתיים, כך שהוא יהווה פעילות משלימה לפעילות שלנו ולא ממש מתחרה. יהיה שם פארק אקסטרים למשל. זה לא משהו שיש אצלי. איך שלא יהיה תחרות, כפי שאמרתי, זה דבר טוב. אנחנו שלוש שנים אחרי הקמת הקניון ממול וכל התחזיות השחורות התבדו".

האם פתיחת קניון מבשרת לא השפיעה כלל עליכם מבחינת מחזור כספים?

"בטח שהייתה ירידה. ירדנו ב-35% במחזור השנתי ובהכנסות, אבל התייצבנו על הנקודה הזו ומכאן אני בטוח שרק נעלה. במקום אלו שיצאו, נכנסו חדשים, התחדשנו מבחינת נראות ומבחינת מה שיש לנו להציע. התפוסה, כמו שאמרתי כמעט 100% ואין לי ספק כי יהיו כאלו שהיו כאן ועזבו לשם שעוד יחזרו אלינו. הגל הגדול הזה שהביא איתו הקניון החדש מאחורינו. אנחנו יציבים".

חששתם מתרחיש קיצוני עם פתיחת קניון מבשרת?

"לא. האמנתי בעצמי שזה לא יקרה ואכן עברנו את זה ואנחנו יציבים. נכון, מלכתחילה הכדאיות לבוא למבשרת אינה גבוהה וכשקניון חדש נכנס, העוגה מתחלקת בין יותר גורמים אבל זה קיים בעוד מקומות ומתמודדים עם זה ביצירת עוגני כדאיות כמו אלו שהענקנו הן לעסקים הפועלים כאן והן ללקוחות שלנו. הציבור מצביע ברגליים. לרגע לא חשתי שריק פה כי כולם שם. להיפך, המקום עובד, שוקק ואפילו הפייסבוק מלא בפוסטים שמעריכים מאוד את מה שיש כאן, את האווירה הביתית, השינויים שנעשו בהשקעה ובמחשבה רבה. התגובות מאוד מעודדות".

אבי שטרית מסייר איתי בקניון ותוך כדי מראה מתחם של תיבות דואר. "ממבט ראשון אתה חושב שאלו אולי התיבות של העסקים כאן או סניף דואר אבל זה שירות שאנו נותנים כאן לתושבים ולעסקים לקבלת משלוחי דואר דרך האינטרנט בנוסף לשירות הדואר הקיים אצלנו. במצב של תחרות ואפילו אם לא הייתה תחרות, בעידן של היום, אנשים 'ממצים את הריגוש' מהר מאוד ואתה צריך לייצר להם סיבות להגיע לכאן מעבר לאופק הצר של לקנות בגד, מתנה או לאכול משהו. יש לנו המון  פעילויות ללא תשלום כמו פעילויות הכושר בשיתוף עם 'הולמס פלייס' על המרפסת בשעת השקיעה, טאי-צ'י פעמיים בשבוע, הצגות ילדים בימי שלישי ובימי שישי אנחנו פותחים את סוף השבוע בטברנה שלנו עם נגן בוזוקי, בירה בשישה שקלים ונשנושים, שלפי תגובות של לקוחות רבים, האווירה הזו עושה להם את סוף השבוע והם נכנסים לשבת באווירה טובה. לא רק תושבי מבשרת מרגישים כאן כמו בבית, אלא גם תושבי היישובים הסמוכים ואין לי ספק שגם אלפי המשפחות, בעיקר הצעירות, שיבואו למבשרת בשנים הקרובות, ימצאו כאן את ביתם".

אמרת שצריך להתחדש ולהיות יצירתי גם בלי תחרות. נניח ולא היה את הקניון המתחרה, יש תחרות מול האינטרנט. לא צריך להתלבש, להתייפייף ולבזבז זמן על חיפוש חנייה. אתה יכול לעשות הכול מהבית ולפעמים זה אפילו יותר זול. איך קניונים בכלל ואתם בפרט נותנים מענה לאלטרנטיבה הזו?

"אינטרנט תמיד היה וימשיך להיות. ועדיין, לרבים יש את הצורך לצאת, כמה אפשר להיות בין ארבע קירות הבית, מול המסכים? עדיין אין תחליף לפעילות המסחרית הפיסית, החוויה של למדוד בגד, לדפדף בספר ולחוש את המוצרים, וכפי שאמרתי, כשהקניון גם נותן לך תחושת ביתיות. מצד אחד לא צפוף מידי ומצד שני גם לא הולכים לאיבוד, זה כיף. יש כאן תמהיל מאוזן של כל ענפי המסחר: מזון, הלבשה, כלי בית, שירות של דואר, 'ציינג', 'הולמס פלייס', 'אורות הבמה' ועוד. אתה לא בא בשביל דבר אחד. אתה בא למטרה מסוימת ועל הדרך, מספיק עוד כמה דברים ויוצא בתחושה טובה. צריך גם לראות מה אנשים מחפשים באינטרנט. זיהינו למשל שעיקר הקניות שם זה בתחום האופנה, אז כאן תראה אופנה לצד הרבה תחומים אחרים. ואם הזכרת חנייה יש כאן 435 מקומות בחנייה פתוחה וגם סגורה. זה מעל התקן לקניון בסדר גודל שכזה ותמיד תמצא מקום. לפעמים יש ימים יותר לחוצים וקשה יותר למצוא מקום אך רוב הזמן המצב מצוין מבחינת חנייה".

הזכרת את הקהילתיות והמשפחתיות שהתושבים חשים בקניון. לזכות מה אתה זוקף את זה?

"קודם כל, זה בזכות תושבי מבשרת שערך הקהילתיות והערבות ההדדית מאוד משמעותי בעיניהם. אנחנו רואים את זה בכל היוזמות של תושבים המגיעים אלינו לתמיכה, כמו התנדבות והתרמות שמתקיימות אצלנו והתושבים תמיד משתפים פעולה. אנחנו, כקניון, מאמצים כל יוזמה מבורכת ונרתמים לכל מה שצריך. אנחנו מאמינם שדלת פתוחה לתושבים היא הבסיס להצלחה, בייחוד ביישוב קהילתי כמו מבשרת. סימביוזה בינינו לבין הקהילה והסביבה היא זכות הקיום שלנו, ולכן חובתנו גם לתרום לקהילה. זאת אמונתי וכך אני פועל והקניון תמיד נמצא בפעילות נרחבת שפונה לקהילה, אם זה תרומה לאגודה למען החייל של הישוב, לצופים, פעילויות עם הנוער העובד והלומד, מגן דוד אדום ו'איחוד הצלה', 'יד שרה', ספרייה חברתית, 'הזולה' - בגדים יד שניה ועוד. רק לאחרונה התחלנו מיזם עם אמן מקומי ובינלאומי, אריק טלאור, להקמת גלריה ייחודית וראשונה מסוגה: 'ARTMALL' – גלריה  המנגישה את האמנות לציבור הרחב במתחם בלתי אמצעי בקניון והמאפשרת אמנות 'ברת השגה' לתושבים. אנחנו מאמינים שפרויקטים כאלו יחברו בין הקהילה המקומית לקניון ונוכל לייצר המון שיתופי פעולה".

 

ביניים: מנצלים כל פינה

אנו יוצאים מהקניון, נפרדים לרגע קט מהמיזוג ואז שולף שטרית את הבשורה הגדולה מבחינתו לציבור הרחב, תוך שהוא מצביע על הפרגולה שמול הכניסה לקניון ועל השטחים הצמודים לקירות החיצוניים. "מבשרת בתנופת בנייה והתפתחות, שגם מהבחינה המסחרית והתעסוקתית נראה בעתיד הקרוב המון שינויים והתחדשות" הוא אומר, "מבחינת הקניון, בטווח הקצר, אנחנו מתכננים להקיף את עצמנו במסעדות ומקומות בילוי ופנאי - חתמנו עם קפה 'לנדוור' שיקום בכיכר המרכזית עם מחיצת זכוכית, גם עם מסעדת 'קפטן' שתיתן מענה למקום בילוי לנוער. יהיה טיפוח מסביב בסגנון הכי עכשווי בתרבות הבילוי המודרנית. אנחנו גם במשא ומתן עם מסעדה אסייתית שתקום גם היא על היקף הקניון. ויש מקום למתחם נוסף שתהיה בו גלידריה או מיצים טבעיים. היתרון של כל הדברים החדשים הללו שניתן יהיה לבלות בהם מבלי להיכנס דרך הקניון ובלי להיות תלוי בשעות הפתיחה שלו. זו תהיה תרבות אוכל הרבה יותר 'פנסי' ממה שהורגלנו עד כה במבשרת ושכדי לצרוך אותו היינו צריכים לנסוע לירושלים או לתל אביב. ישנה מחשבה על הקמת בתי קולנוע, אבל זה עדיין בבחינה. כל אלו יוסיפו לחיי התרבות והבילוי של התושבים והאזור. עולם הקניונים גם הוא הולך ומשתנה ואנחנו כל הזמן עם היד על הדופק, כדי להישאר רלוונטיים. הכניסות לקניון הולכת להשתנות ולהשתדרג כדי להעצים את החוויה החל מהכניסה לקניון, אדם ייכנס לקניון וירגיש 'וואו'".

ומה עם המרפסת למעלה, אתה לא מרגיש שזה שטח לא מנוצל?

"התחלנו שם עם פעילויות הספורט וגם פעילויות לילדים. אם יש משהו שיכול להתאים למיקום הזה זה פאב או בית קפה, שיכול גם לשלב שם אירועי הרקדה וערבי שירה. מי שירים את הכפפה יהיה לו הרבה מקום".

כידוע, כל תוספת שכזו דורשת זמן, סבלנות ולא מעט ביורוקרטיה. אבי שטרית מודע ובעיניים ריאליות מדווח כי "לטווח הארוך יותר, הוועדה המחוזית אישרה לנו תוספת של כ-8,000 מ"ר שיכללו שילוב של מסחר, תעסוקה ומגורים, וכל זה ייבנה ממש על שדרת הראל". ואם כבר הזכרנו ביורוקרטיה ורשויות, שטרית לא פוסח על חלקה של הרשות המקומית בקידום המסחר ביישוב: "צריך לומר ביושר, שאת תנופת הבנייה וההתפתחות הרבה שרואים ביישוב צריך לזקוף לראש המועצה, יורם שמעון, שבעיני הוא בולדוזר שדוחף ומסייע בפיתוח היישוב ובהקמת פרויקטים חדשים שישפרו את חייהם של התושבים וייקלו עליהם. אני מקווה שגם הוועדה המקומית תלמד ותדע לזרום ולהקל על היזמים ולצמצם בירוקרטיות, כדי להגיע למטרה של פיתוח היישוב. הצלחה של פרויקט, פיתוח ויזמות תלויים ב'משולש שווה צלעות' שמורכב מרשות מקומית, מוועדה מקומית ויזם מוצלח. היציבות מותנית בהיות ה'צלעות שוות' ושכולם יהיו מוכוונים לאותה המטרה".

תוך כדי הסיור, לא ניתן להתעלם מן העובדה שבסמוך לכאן יוקם מלון. גם ליום בו יפתח השכן החדש והחביב את שעריו נערכים בקניון: "זה ייתן לנו תרומה ותנופה אדירה. השילוב של המלון עם המסעדות החדשות שיוקמו על היקף הקניון יהיה שילוב מנצח. המלון ייתן דרבון רב לקניון ויספק לנו קהל לקוחות גדול ואיכותי. זה מלון חמישה כוכבים אליו תגיע תיירות חוץ רבה. לאחרונה חזרו לקדם את העבודות במקום, תשתיות חיצוניות ועוד. הצפי לפתיחה הוא בעוד כשלוש שנים ויהיה שיתוף פעולה בינינו".

בקניון 'הראל' נערכים למימוש התחזיות הדמוגרפיות העתידיות של היישוב והצפי לאכלוס אלפי תושבים חדשים. "זו בהחלט תהיה תוספת מבורכת הן ליישוב והן לעסקים ביישוב", אומר אבי שטרית. "ברור שגם כמות העסקים תגדל בהתאם ויקומו עוד מרכזי קניות קטנים לטובת השכונות החדשות, אבל בסך הכול זה יגדיל את כוח הקנייה ביישוב וכולם ייהנו מזה".

לסיכום, מה אתה מאחל לתושבי מבשרת והסביבה?

"שתהיה לכולם שנה טובה, שנמשיך לשתף פעולה, לקיים פעילויות קהילתיות רבות ככל האפשר. שנה טובה, שנת בריאות, נחת ופרנסה טובה".

 

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: