יום חמישי, 20 ביוני 2019, י"ז סיון ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

מגזין במבשרת ציון

מה שבטוח, אצלנו

אולי מגיעים לשם בעיקר בנסיבות לא הכי סימפטיות, אבל אם צריך אז למה להרחיק לעיר הגדולה? סוף לסבל: בשבועות הקרובים ייפתח במבשרת ציון סניף של הביטוח הלאומי, קרוב יותר לבית

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

נטע צלמרו-כהן

netac1991@gmail.com

ביטוח לאומי. כולנו מכירים את צמד המילים הללו, הרבה פעמים עם שילוב של 'שלא נצטרך' או 'שלא נדע'. באווירת החגים, תפסנו את מנהל הביטוח הלאומי בירושלים, אלי נזרי, תושב מבשרת ציון, לשיחה על מי זה הביטוח הלאומי שרבים מאיתנו מפחדים ממנו, מה הם עושים ואיך הם עוזרים לכולנו, אולי גם בלי שנדע? וגם בשורה משמחת, בשבועות הקרובים ייפתח במבשרת ציון סניף של הביטוח הלאומי, קרוב יותר לבית.

אלי נזרי, נשוי, אב לשלושה וסבא לשניים, מנהל הביטוח הלאומי בירושלים, כיום בן 63,  מעל ל-40 שנים בסניפי הביטוח הלאומי, כאשר את במחציתן האחרונה, משמש כמנהל. לאחר 20 שנים בהן שימש במספר תפקידים ברשות. "בחמש השנים האחרונות מנהל את סניף ירושלים אליו הגעתי לאחר ניהול סניף רמלה מאז שנת 1998", הוא מספר. לסניף ירושלים הגיע לאחר שעבר למבשרת ציון, לפני כ-5 שנים.

הוא נולד במרוקו, משם עלה ארצה בשנת 1964 לשכונת עולים בירושלים, את שנות התיכון העביר בבית הספר 'הימלפרב' בעיר, אחריהם התגייס לצה"ל שם שימש כמפקד טנק בחיל השריון. בהמשך, למד לתואר ראשון באוניברסיטה העברית בהיסטוריה של עם ישראל, ולימודי תעודה מאוניברסיטת בר אילן במינהל עסקים. בנוסף, הוא בוגר תכנית הכשרת מנהיגות בשירות הציבורי במכון מנדל. "הסביבה בה גדלתי חידדה את הרגישות שלי לחלשים בתוכנו בין אם מדובר בחולשות כלכליות ובין אם מדובר בחולשות חברתיות/סוציאליות. רגישות זו מלווה אותי בחיי היומיום המקצועיים ומסייעת בהבנת צרכי קהל המבוטחים המצויים בטיפולנו". הוא מספר על בחירתו שהייתה כמעט מובנת מאליה, בעולם הביטוח הלאומי.

הציבור הרחב נוהג לחשוב שהביטוח הלאומי זו דרך של המדינה לקחת מהתושבים עוד ועוד כסף וברגע האמת גוף זה לא עוזר ומצריך מהתושבים הזקוקים לעזרה כוחות נפש רבים עד כדי מצב שלעיתים קרובות יעדיפו לוותר מאשר להילחם עם הביטוח הלאומי. מה דעתך על טענה זו?

"סניף ירושלים הינו הסניף הגדול בארץ, הנותן שירות לאוכלוסייה של יותר ממיליון תושבים המתגוררים בירושלים וביישובים הסובבים אותה באזור גיאוגרפי. ממעלה אפרים בצפון, בקעת הירדן ועד ליישובי דרום הר חברון ומיישובי הבקעה וים המלח במזרח ועד שער הגיא במערב. הסניף משלם קצבאות ליותר מ-340,000 מבוטחים ומשפחות מידי חודש בחודשו, לרובם הקצבה משתלמת לאורך זמן ומקצתם מקבלים גמלאות קצרות מועד לתקופות קצובות כמוגדר בחוק.

עובדי הגביה בסניף גובים דמי ביטוח באופן ישיר מכ-250,000 מבוטחים עצמאיים, תלמידי ישיבה, סטודנטים וכו' ועוד כ-25,000 מעסיקים המשלמים דמי ביטוח באופן מרוכז עבור כלל העובדים המועסקים על ידם. בחישוב גס של היחס בין כלל הזכאים והחייבים המטופלים בשוטף בסניף למספר העובדים בסניף, כ-300 במספר, נגלה שבאחריות כל  עובד בסניף, במישרין או בעקיפין כ- 2050 מטופלים. מדובר במספרים שאין להם אח ורע בשירות הציבורי", הוא מפרט ומסכם בכך "ככלל, סכומי הגמלאות המשולמים לציבור עולים בהרבה על הסכומים הנגבים מהציבור ואת היתרה משלימה הממשלה בתשלומי העברה, כך שאני יכול לומר בוודאות שכל שקל שאנו גובים מהציבור חוזר לידי הציבור ובעיקר לאוכלוסייה החלשה שבינינו ובכך מקיים הביטוח הלאומי את עקרון הערבות ההדדית והדאגה לחלש המאפיינים את עם ישראל לדורותיו".

מה אתה יכול לספר לנו על הביטוח הלאומי שאנחנו לא יודעים?

"תקצר היריעה מלתאר לפרטי פרטים את העשייה בביטוח הלאומי, שרק מקצתה מגיעה לידיעת הציבור. אשתדל לפרט את העובדות החשובות", הוא אומר ומתפריט לפרט את כלל השירותים העומדים לרשות הציבור:

"בביטוח הלאומי בכלל ובסניף ירושלים בפרט, הצבנו את סוגית מיצוי הזכויות לציבור כיעד ראשון במעלה. למימוש מטרה זו אנו פועלים במשנה מרץ במספר ערוצים כמו:  אתר האינטרנט - מהווה מוקד מרכזי להסברה, קבלת מידע כולל מידע אישי וכערוץ תקשורת עם הסניף להגשת תביעות, העברת מסמכים וברור סטאטוס טיפול בפניות. השתתפות בירידי מידע לקהלי יעד ממוקדים. השתתפות בהרצאות המועברות בפני גורמים מקצועיים ובכללם: עובדים סוציאליים, רואי חשבון, צוותי רפואה מקופות חולים ובתי חולים, משקיות ת"ש בצה"ל, לשכת עורכי הדין וכו'. בריכוז שנתי מצאנו שבכל חודש מחודשי השנה מקיים הסניף 5 פעילויות של הרצאות בקהילה. פיתוח מערכות לתשלום גמלאות באופן אוטומטי ללא צורך בפניה של זכאי לגמלה. בנושא זה ניתן לציין את תשלומי קצבאות הילדים מילד שני ומעלה, פתיחת תכניות חיסכון לילדים, תשלום גמלת מילואים לעצמאיים, תשלומי דמי לידה לעובדות אצל מעסיקים גדולים ועוד".

לגבי פיתוח קשרי עבודה בין הביטוח הלאומי לגורמים בקהילה, המייתרים את הצורך בפניה ישירה לביטוח הלאומי, הוא מציין "בנקודה זו אוכל לציין את החיבור המחשובי הישיר בינינו לבין יועצי המס ורואי החשבון, כך שכל מייצג יכול לבצע את כל הפעילות של המטופל מול הביטוח הלאומי ישירות ממחשבו האישי וללא צורך לקום מכיסאו, תוך שקיפות מלאה של תיק המטופל. עובדים סוציאליים העובדים ברשויות המוניציפליות קיבלו הרשאה לאחזור מידע מלא מתיקי המטופלים ולהתקשרות ישירה עם הביטוח הלאומי בכפוף לייפוי כוח הניתן להם על ידי המטופל".

בנוסף, מציין נזרי את הקשר הישיר בין מוסדות רפואיים לביטוח לאומי לטיפול בחולים מאושפזים, "מיזם אותו אנו מכנים 'מחלקה ראשונה' - חתמנו הסכמים עם בתי חולים ברחבי הארץ, בירושלים עם בית החולים 'שערי צדק' ובימים אלו מתנהל משא ומתן עם בית החולים 'הדסה'. במסגרת הסכם זה, כל מאושפז הזכאי לכאורה לקצבת נכות, תוגש תביעתו בצירוף התיעוד הרפואי על ידי הצוות בבית החולים ישירות לביטוח הלאומי וללא טרטור החולה. רבות מהתביעות המוגשות בערוץ זה מאושרות על סמך המסמכים הרפואיים ולמבוטח נחסכת טרחה וסחבת. המנגנון המתואר לעיל פועל גם מול מרכזים להתפתחות הילד של קופת חולים 'כללית' וקופת חולים 'מאוחדת'. בקרוב המנגנון יחל לפעול מול קופת חולים 'לאומית'. באמצעות מנגנון זה, מתקבלות תביעות לגמלת ילד נכה וכן תיעוד רפואי ישירות מהמרכזים ובך נחסכת מן ההורים לילדים עם מוגבלות ההתרוצצות בהגשת תביעה".

"כדי לסבר את האוזן", הוא מדגיש, "הנתונים המצטברים מצביעים על כך שיותר מ-50% מהתביעות לגמלת ילד נכה מאושרות על פי התיעוד הרפואי וללא צורך בהופעת הילד לבדיקה אצלנו. בגמלת נכות כללית, אחוז ההחלטות ללא צורך בהתייצבות בפני ועדה רפואית עומד כיום על 35%, מגמה זו הולכת ותופסת תאוצה, הכול כדי לפשט הליכים ולהקל על הציבור".

עוד מזכיר נזרי את מרכזי 'יד מכוונת': "הפעלנו שירות סיוע חינמי, כדי לחסוך לציבור את ההזדקקות לגורמים מתווכים ומשלמים עמלות מהגמלאות להן זכאים בדין. כל אזרח המעוניין להגיש תביעה לנכות או לתאונה בעבודה ומבקש להסתייע בגורם מקצועי, יוכל לפנות למרכז של 'יד מכוונת' לקבלת ייעוץ והכוונה. השירות מופעל על-ידי גורם חיצוני במימון הביטוח הלאומי ומוענק חינם לכל פונה. לקביעת פגישה לקבלת שירות ניתן לחייג 2496* לקביעת פגישה".

 

"כדי להמחיש את הנחישות של עובדי הביטוח הלאומי במיצוי זכויות אפרט מספר מקרים", מוסיף נזרי ומפרט, "לדוגמה: התקבלה פנייה נרגשת מאם המתארת מציאות בה בנה הבוגר לא מוצא את עצמו ומסתגר בחדרו ללא מוכנות לפניה לטיפול רפואי או לגורם חיצוני שיסייע לו. כל הניסיונות לשכנעו להגיש תביעה לביטוח הלאומי העלו חרס. בתיאום עם האם זימנו ביקור רופא שהגיע לבית המשפחה והצליח לדובב את הבחור ולהתרשם ממצבו הנפשי. נקבעה לבחור זה נכות ומאז משולמת לו קצבתה למחייתו".

"קבלנו פנייה לסניף מלשכת הרווחה בבקשה לסייע לקשישה קשת יום בהסדרת חוב גדול בביטוח הלאומי. בדיקתנו העלתה כי לגברת לא משתלמת קצבת זקנה למרות גילה המזכה לכאורה בגמלה. כל ניסיונותינו לגרום לה להגיע לסניף להגשת תביעה לקצבת זקנה העלו חרס. הגב' פחדה להגיע מתוך חשש שיאונה לה רע בשל החוב הרובץ עליה. עובדת הסניף התנדבה ללכת לביתה להחתימה על טופס תביעה, התביעה אושרה מידית ולפנים משורת הדין ויתרנו על טענת השיהוי. הזכאות הרטרואקטיבית של הגמלה כיסתה את כל החוב ולקשישה שולם סכום משמעותי שסייע בידי המטפלים בקהילה להשלים טיפול שיניים הכרחי לו הייתה זקוקה בדחיפות, בנוסף לקצבה החודשית המשתלמת לה לקיום".

כידוע, אנחנו כעת בשיאה של תקופת החגים וישנן משפחות קשות יום בישראל וגם במבשרת. מה הביטוח הלאומי עושה כדי לסייע לאותן משפחות?

"לרוב, לקראת חגים של הדתות השונות בישראל, אנו מקדימים את תשלום הקצבאות בהתאמה כדי לאפשר היערכות לחג מבעוד מועד. כך גם לקראת חגי תשרי הבאים עלינו לטובה. עובדי הסניף, מתוך מודעות ורגישות, משקיעים מאמצים מיוחדים לסיים את הטיפול בתביעות השוטפות המצויות על שולחנם. במקרים בהם יש זכאות לכאורה וההחלטה טרם התקבלה - ישולמו מפרעות לקראת החגים".

 

לקראת סיום, האם יש לך בשורה לתושבי מבשרת ציון?

"בעתיד הקרוב יש בכוונתנו לפתוח נקודת שירות בשדרות הראל, במרכז המסחרי מול אתר הבנייה של הקאנטרי. עם סיום השיפוץ, המתבצע בימים אלה, נפתח את שערנו לקהל ונשמח לשרת את תושבי מבשרת ולחסוך מהם את הטרחה להגיע לירושלים לקבלת שירות בביטוח הלאומי. לסיום, ברצוני לאחל לקוראים שנה טובה ומתוקה. שנה של ביטחון סוציאלי מתוך ידיעה שהביטוח הלאומי ועובדיו עומדים לשירותיכם ככל שיידרש וככל שניתן".

 

 

 

 

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: