יום ראשון, 15 בספטמבר 2019, ט"ו אלול ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

נדל"ן במבשרת ציון

מבשרת ציון: החיפזון מן השטן

בקשת ראש עיריית ירושלים להעביר בהליך מהיר את תכנית ענק בקרית מנחם עלולה לגרום לתשלום כבד בכל הקשור לאיכות החיים | אצלנו, בינתיים, עומדים על המשמר ודורשים אכלוס בשלבים ורק לאחר השלמת תשתיות | האם זה יימשך גם במיזמים הבאים?

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

רונית משה

תארו לכם ששכונת 'הגולף', אותו פרויקט שאמור להיבנות ליד רכס חלילים, יעבור בהליכי תכנון מהירים מדי. התוצאה יכולה להיות הרסנית לתושבי הרכס ושכונות ה'-ו' הקרובים אליו. אלא שבישראל קיימת אפשרות מצד ראש מועצה או רשות מקרקעי ישראל להעביר מיזם בהליך אקספרס הנקרא ותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור). את האור האדום הזה הדליק בשבוע שעבר ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, שכוונתו טובה –  להגדיל את היצע הדיור בעירו ולהקים חדש תחת ישן.  אלא שליאון מבקש להעביר תוכנית 'פינוי בינוי' רחבת היקף המתוכננת בשכונת קריית מנחם בהליך אקספרס, זאת בניגוד לעמדת מוסדות התכנון. התוכנית מיועדת לשורת הכוללים מאות יחידות דיור במקומם מתוכננים מגדלי מגורים, עם כ-1,800 דירות חדשות.

ניסיון מאבק

במבשרת, יחסית לגודלה, נבנות תוכניות בשיעור שישפיע על היישוב הרבה יותר מאותה תכנית ירושלמית. הכוונה כמובן לבנייה בשדרות חוצבים. ברשות מקרקעי ישראל מנסים למהר כמה שיותר עם המיזם. מנגד, ראש המועצה, יורם שמעון, שמכיר היטב את מצב התשתיות ביישובו, ובמיוחד הכבישים – מנסה להכניס היגיון בשיגעון הבנייה. מאבקו כולל דרישה לסיים את הכביש החשוב מכיוון חמד לחוצבים, לפני אכלוס השכונה. עם זאת נראה, כי חלקה יתאכלס לפני כן. החשש הגדול הוא כמובן מפקקי ענק באזור. נכון, הכבישים בשדרות חוצבים מורחבים, והמיזם הזה יסתיים לפני האכלוס – אך מה יהיה עם כל אותם כבישים לפני ואחרי החלק העיקרי של השדרות? מתי תתחיל שיירת הרכבים בפנייה שמאלה מכביש מספר 1 לכיוון מעוז ציון? 
כמו כן, בגיליון שעבר, דיווחנו על החלטת המחוזית להקים צוות מומחים לבחינת נושא התחבורה ביישוב לאור הבנייה החדשה. אלא שהשאלה הגדולה היא מי ישיג את מי? מסקנות ויישומי החלטות הוועדה בשטח או האכלוס? את התשובה לכך נראה בזמן הקרוב, וההרגשה היא שהאכלוס יקדים. 
הנזקים האפשריים של הותמ"ל ידועים. מדובר בבנייה מהירה שעלולה לגרום לעומסים עוד יותר גדולים בשכונה, לפגוע בשטחי ציבור פתוחים וערכיים וכמובן – בתושבים. ובמקביל לשדרות החוצבים הולך, כאמור, ומקודם המיזם בשכונת 'הגולף'. מדובר אמנם ב-250 דירות – הרבה פחות מאשר לאור ציר החוצבים, אבל ההשפעה של כמות זו על הרכס וסביבתו תהיה גדולה לא פחות מאשר 1,800 יחידות בשכונה הישנה קריית מנחם בירושלים.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: