יום שלישי, 18 בספטמבר 2018, ט' תשרי ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

נדל"ן במבשרת ציון

מטרופולין התחבורה החדש: צעד בדרך לסיפוח מבשרת?

סעיפים קטנים בחוק ההסדרים קובעים משהו גדול עבור היישוב שלנו: תוקם רשות מטרופולין של ירושלים והסביבה, כאשר סמכויות העיר הראשית יתחזקו | ראש אותה רשות, יהיה כפוף לשר התחבורה | והשאלה הגדולה: האם גם למבשרת יהיה נציג בגוף החדש?

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

רונית משה

נא להכיר את הגוף החדש שבקרוב יקבע הרבה עבור תושבי מבשרת והסביבה, ועלולה להיות לו השפעה אפילו על מחירי הנדל"ן: רשות תחבורה מטרופולינית. לפני שניכנס למהות של הגוף החדש, מהשם כבר אפשר להבין: מבשרת והיישובים הסמוכים לה יסופחו תחבורתית לגוף גדול, שיאגד את ירושלים וסביבתה. 
הגוף יפעל קודם כל בירושלים (ובאר שבע) ואחר כך הוא אמור להגיע לשאר חלקי הארץ. הרשות החדשה, שכאמור תכלול את מבשרת ציון,  תקבל לידיה סמכויות נרחבות על התנועה העירונית והמרחבית. רשויות התחבורה המטרופוליניות יהיו כפופות להנחיות משרד התחבורה, אבל יחליפו אותו בתכנון אשכולות קווי האוטובוסים ומוניות השירות, ובניהול השוטף של המערכים מול החברות המפעילות.
האמת היא, שכבר שבע שנים נמצאת 'על המדף' ההצעה להקים רשות שכזו, אולם רק לאחרונה החליטה הממשלה על הקמת הגוף, זאת בעקבות סיכום עם משרד התחבורה שמתנגד לכך, לבין האוצר, שדוחף למימוש היוזמה.  
ביניים: נציגות למבשרת? לא בטוח
לפי נוסח טיוטת החוק, שר התחבורה ימנה את יושבי הראש של הרשויות המטרופוליניות, ובכך הוא עשוי לשמר לעצמו שליטה על הפעילות גם תחת המבנה החדש. עדיין לא נקבע הרכב הדירקטוריון, לרבות חלוקת התקנים וזכויות ההצבעה בין נציגי הממשלה והרשויות המקומיות. שימו לב: מחצית מהחברים בוועדת המכרזים של הרשות המטרופולינית יהיו מטעם משרדי התחבורה והאוצר, והחצי השני, ייצגו את הרשויות המקומיות. בהצעת החוק נקבע כי לאחר שני המכרזים הראשונים ובהתאם למידת הצלחתם, ניתן יהיה להעביר את כל האחריות על הליכי המכרז לגופים המטרופולינים. אלא שנציגי המועצות והעיריות יזכו למקום בגוף החדש לפי גודלן. ברור כי בית שמש ומעלה אדומים, שהינן במעמד של ערים, יזכו לנציגות, כמו גם מטה יהודה  - המועצה הגדולה בארץ מבחינת מספר היישובים. השאלה מה יקרה עם המועצה המקומית מבשרת ציון, האם גם אנחנו נזכה לנציג? קצת מוקדם לשער, אבל מה שבטוח, חשוב מאוד שיהיה לנו נציג. הוכחות לחשיבות של הייצוג לא חסרות: החל ממקרה הרכבת המהירה בין תל-אביב לירושלים שפשוט פוסחת על מבשרת, ודרך כביש מספר 1 החדש, שרק לאחר לוחמה עיקשת של המועצה והתושבים, זכינו לעוד כניסה. 
עם זאת יש לציין כי רשות תחבורה מטרופולינית היא דבר שהוכיח את עצמו בלא מעט מדינות. למעשה, הרשות  הינה המודל הנפוץ ביותר בקרב מטרופולינים במדינות ה- OECD. אלא שכמו יישובים רבים, את תושבי מבשרת יעניין בעיקר כיצד הם יושפעו מהגוף החדש, ולכן חשוב לפעול כדי שיהיה לנו נציג בין חברי הרשות.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: