יום שני, 10 בדצמבר 2018, ב' טבת ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

נדל"ן במבשרת ציון

הוועדה המחוזית מציגה: אחרינו המבול

אישור תכנית המתאר של היישוב מעניק פתח לבנייה בהיקפים מבהילים, עם חשש לקריסת תשתיות דוגמת התחבורה | אלא שבוועדה המחוזית דחו את רוב ההתנגדויות של החוששים מכאוס תשתיתי | למעשה, מיזמי בנייה קטנים הנבנים עכשיו, כבר מעמיסים על התשתית הקיימת

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

רונית משה

האם מבשרת ציון בכלל מסוגלת לעמוד בתוספת האדירה שמתכננת עבורה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, עם אישור תוכנית המתאר? לפני כשבועיים נדחו לא מעט התנגדויות בנושא, של גופים ותושבים, החוששים מעומס בלתי רגיל על הכבישים לדוגמה. בוועדה המחוזית טענו כי נושא התשתית יקבל ביטוי עמוק יותר באמצעות תכניות ספציפיות שיוגשו, וכן כי יש התייחסות לנושא התחבורה בבחינות נוספות שנעשו. אבל דבר אחד בטוח: איש לא יכול לשער בדיוק כיצד זה יפעל בשטח. 

רוב  הבנייה: התחדשות עירונית

האישור שנתנה הוועדה המחוזית כולל תוספת של 5,000 יחידות דיור, שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-42 אלף תושבים, לעומת כ-24 אלף כיום. אבל שימו לב: בגלל שעתודות הקרקע אינן רבות, כ-3,000 מהדירות החדשות ייבנו במסגרת התחדשות עירונית ורק השאר בשכונות חדשות.
כזכור, התוכנית מחברת את שני חלקי הישוב הצפוני והדרומי, הממוקמים משני עבריו של כביש מספר 1. בנוסף, היא כוללת תוספת של כ-60 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר, ומציעה לפתח את ציר התנועה הראשי ביישוב (שדרות 'הראל-החוצבים'), לשדרה עירונית ראשית ופעילה לכל אורכה עם מגורים, מבני ציבור, תעסוקה, מסחר, בילוי ועוד.
עד כאן הכל טוב ויפה, אלא שבפועל יתכן והתמונה תהיה שונה. כך, בשנים האחרונות יש לנו הוכחות בשטח ללא מעט פעולות של התחדשות עירונית ברחובות ותיקים. המצב התחבורתי שם לא מהמעודדים, אם להתבטא בעדינות. לדוגמה ברחובות כגון הברוש, התנועה לא תמיד חלקה. לרחוב התווספו יחידות חדשות, ונכון – היזמים דאגו לחניות פרטיות, אלא שהכביש לא הורחב. זאת ועוד, כאשר משפחה מתבגרת והילדים מתחילים לנהוג, לא פעם נוסף עוד רכב למשפחה, ולרכב זה אין מקום חניה מסודר. 
אז מדוע דחתה הוועדה המחוזית את ההתנגדויות על רקע החשש מעומס בלתי נסבל על התשתית. לטענתה, מגבלות הגדילה כבר נבחנו ואכן הוחלט על חלופה. וכך היא כתבה בהחלטה לדחות את ההתנגדות: "בחירת חלופת 'העירונית המתונה' (דהיינו לא בניה מואצת, אלא 'רק' 5,000 דירות) משקפת מעבר מתון מיישוב פרברי ליישוב, המאמץ דפוסים עירוניים מתונים נעשתה מתוך מחשבה לשמר עד כמה שניתן את אופי היישוב, ולהתחשב במגבלות הקיימות תוך מתן מענה לצרכי היישוב העתידיים".
בוועדה גם דחו את ההתנגדות לפיה לא התקבלו חוות דעת מקצועיות באשר לתחבורה, לפני אישור תכנית המתאר והגדילה המואצת. וכך היא נימקה את סירבה לקבל את ההתנגדות: "הוועדה דוחה התנגדות זו. צוות התכנון (שקיבל את אישור תכנית המתאר) מכיל מגוון יועצים לשם התייחסות לכלל הנושאים הנדרשים בתכנית. חוות דעת בנושאים השונים הוכנו והוגשו ונבחנו על ידי יועצי לשכת התכנון כל אחד בתחומו. התכנית מתייחסת להיבטים פרוגרמתיים- צרכי ציבור, ותחבורתיים- נספח תנועה, באופן מקיף".
עכשיו יהיה המבחן הגדול – האם היישוב יעמוד בכך? מה ניתן לעשות כדי לצמצם את הנזק? ללכת בשיטת הסלמי? משמע בנייה של מתחם אחד או שכונה אחת מבחינת התחדשות עירונית, ואז עצירה והסקת מסקנות לקראת המתחם הבא.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: