יום חמישי, 21 ביוני 2018, ח' תמוז ה' תשע"ח
לפרסום חייגו: 054-430-0186

נדל"ן במבשרת ציון

המלחמה בעבריינות בנייה פוסחת על מבשרת

המדינה אישרה לראשונה להטיל קנסות מנהליים כבדים על עבירות בנייה | חשבתם שזה יטפל בבעיית החניות שהפכו ליחידות דיור? אז זהו, שלא: עבירות של עד 25 מ"ר לא נכללות בתקנות החדשות | מי בכל זאת ישלם ומדוע לא כדאי למי שמתכנן להרחיב דירה ביישוב לעבוד עבירה?

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

רונית משה

התקנות שלא ממש יעזרו לתופעה המציקה ביישוב: בניסיון להילחם בתופעה ההולכת וגדלה של עבירות בנייה, אישרה לפני שבועיים ועדת הפנים של הכנסת תקנות לפיהן יוטלו לראשונה קנסות מנהליים על עבירות בנייה. הקנסות, בעיקר על שימוש חורג, נעים בין 8,000 שקלים עד 300 אלף שקלים. לכאורה זו אמורה להיות בשורה טובה לאזרחים שומרי החוק ביישוב, שנאלצים לתמרן בכבישים בגלל ביטול חניות והפיכתן ליחידות דיור או מחסנים. למה לכאורה – כי על-פי רוב, שטחה של חנייה אינו עולה על 25 מ"ר, והתקנות החדשות אינן כוללות עבירות של עד 25 מ"ר. 
עם זאת, לבעלי יחידות דיור לא חוקיות, כגון אלו הפועלים במרתפים רחבים, יש יותר מה לחשוש. שימו לב -  הקנסות יוטלו לפי מספר קטגוריות: עבירות בנייה ועבירות שימוש. עבירות בבנייה למגורים יקנסו במחצית הסכום של עבירות למטרות מסחריות. ואם הכשרתם יחידת דיור נפרשת לא חוקית שגודלה מעל 25 מ"ר, שימו לב גם לקביעה הבאה: בתקנות החדשות קנס מנהלי על עבירת בנייה הוא חד פעמי. קנס על שימוש לא חוקי יכול להינתן אחת לארבעה חודשים. במילים אחרות - אם הדיירים ימשיכו להתגורר ביחידת הדיור הפיראטית, ייתכן מצב לפיו כל ארבעה חודשים הם 'יזכו' לקנס גבוה. 

ובכל זאת יש מחיר לעבירה

ויש עדיין סנקציה לא מועטה נגד עברייני בנייה, במיוחד בירושלים ומבשרת, גם בשטחים של עד 25 מ"ר. הסיבה: מדיניות של הוועדה המחוזית קובעת, כי לא רק שלא תזכה להכשיר את אותה בנייה לא חוקית בדיעבד (לאחר שכבר בנית ללא היתר) אלא לא תקבל גם אישור לתוספת בנייה. 
דבר זה בולט במיוחד באזורים כגון מבשרת ה'-ו' ויישובי היוקרה מסביב ליישוב. מדוע דווקא ברחובות כגון הכרמל הגלבוע? היות ומדובר באזור צפוף במיוחד וכזה הסובל מתנועה צרה במיוחד. לפיכך, כל בנייה לא חוקית, שמשמעותה האפשרית היא תוספת של יחידת דיור נפרדת, עלולה להביא עוד כלי רכב לרחוב ולהפוך את התנועה בו לעוד יותר בלתי נסבלת. הרגישות הגבוהה ביותר לעבירות במבשרת ה'-ו' קשורה לפיכך, לסגירת חניות פרטיות והפיכתן ליחידות דיור קטנות. במקרה זה המכה לתשתית היא כפולה: גם דייר ותיק שאיבד את מקום החנייה שלו וגם דייר חדש עם כלי רכב נוסף שיגיע לרחוב. אין פלא כי בלמעלה מעשרה מקרים החליטה הוועדה המחוזית שלא לאשר תוספות בנייה בדיעבד ולמעשה לא לאשר תוספת בנייה כלל. 
זוהי המדיניות גם כאשר מדובר בשכונה חדשה כגון רכס חלילים. ביצוע עבירת בנייה בשכונה זו, שנבנתה עם תכנון מודרני, מכעיס מאוד את חברי הוועדה המחוזית. הסיבה היא רצונם להימנע מהבאת כאוס תכנוני לשכונה הכביכול מסודרת. 
ומה היה קורה אם אכן הוועדה המחוזית הייתה מאשרת בנייה שכזו? רחובות רבים היו נראים כמו הסמטאות הקצרות בחלק ממעוז ציון, שם גיבוב של עבירות בנייה הביא לתנועה בלתי אפשרית, שלא לדבר על פגיעה קשה במקרה הסביבתי.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: