יום שני, 18 במרץ 2019, י"א אדר ב' ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

נדל"ן במבשרת ציון

חושבים קדימה: ההנחייה שכדאי ליישם במבשרת

הגוף התכנוני העליון בארץ הורה לתכנן שכונות שבהן יש עדיפות לתחבורה ציבורית, הולכי רגל ואופניים | השאלה היא האם וכיצד ליישם חלק מכך במבול השכונות המוקמות ומתוכננות ביישוב?

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

רונית משה

חוצבים מזרח, מתחם המגרסה ובקרוב גם שכונת הגולף – בום הבנייה במבשרת מעלה חשש גדול בכל הקשור ליכולת של התשתית התחבורתית הקיימת ביישוב לעמוד בנפח התנועה הצפוי. בדיוק מהסיבות האלו הגוף התכנוני העליון בארץ - מינהל התכנון, הנחה ממש לאחרונה את מוסדות התכנון להעמיד במרכז את התחבורה הציבורית ותנועה בת קיימא, ולהפחית את התכנון מוטה הרכב הפרטי. מסמך שהועבר לוועדות המחוזיות, ביניהן גם זו האחראית על מבשרת ציון, מאגד עקרונות יסוד אשר יסייעו - הן למתכננים והן ללשכות התכנון - לבחון כיצד ניתן לשפר את המדדים התחבורתיים של תוכניות, בדגש על העלאת פוטנציאל השימוש העירוני בתחבורה ציבורית.

עתיד מפחיד

המצב ביישוב כיום הולך ונעשה מורכב. התנועה יותר ויותר איטית, והעומס בדרכים הראשיות של מבשרת הוא תופעה שתדירותה הולכת וגדלה. מספר התושבים עולה ולא רק – מחיר הרכבים המשומשים צונח, וכיום לא מעט משפחות מחזיקות גם למעלה משני רכבים – בוודאי ביישוב מבוסס יחסית כמו מבשרת ציון. אם פעם היה ספק כלשהו שהמצב פתיר, כיום רווחת ההבנה כי במידה וקצב הגידול ברכבים יימשך בהיקפים דומים, בעוד מספר שנים הפקקים יגיעו לממדים מפלצתיים.
המחברים של המסמך התכנוני, שנשלח לוועדות המחוזיות, קובעים כי על מנת לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, הליכה ורכיבה על אופניים, יש לנקוט בכלים תכנוניים להפיכת התנועה באמצעים אלה למהירה, בטוחה ונוחה יותר. בין העקרונות שהעלו מחברי המסמך לטובת הוועדות המחוזיות: ראייה מרחבית, תפקוד מרחבי, רשת הליכה, עירוב שימושים והממשק בין הבינוי לרחוב, עידוד רכיבה על אופניים ואמצעי רכיבה אלטרנטיביים ועוד.

אז מה עושים

כל אלו מילים יפות, אך מה אמורים לעשות במבשרת לאור המסמך, וכבר עכשיו? ראשית, כדאי לתכנן שבילי אופניים נוחים, בטוחים ומוארים משדרות החוצבים עד לשני הקניונים. צעד זה יביא חלק מהתושבים בשכונות אלו וגם בשכונות נוספות הצמודות לציר החוצבים, לבצע חלק מהנסיעות בדרך הבריאה של אופניים ולהוריד מעט מהעומס על הציר המרכזי הזה. שנית, יש לתכנן שבילי הליכה נוחים ובמרחק הקצר ביותר לפונקציות מרכזיות כגון בית המועצה והמרכזים המסחריים. כמובן שיש לתכנן גם תדירות טובה ויעילה של קווי אוטובוסים, שיהפכו את התחבורה הציבורית למהירה יותר. כדי לעשות זאת, יש לא רק להגביר את תדירות הקווים, אלא גם ליצור נתיבים לאוטובוסים בלבד, בחלקים הבעייתיים של ציר החוצבים. 
ומה לגבי השכונה בת מאות יחידות הדיור במתחם הגולף ליד רכס חלילים? כאן מדובר ביוזמה שהולכת ומתקדמת בצנרת התכנונית ובתחומה ניתן לחשוב היטב על שבילי אופניים וכן להאריכם לכיוון רכס חלילים בואכה קניון הראל, ולנסות ולתעדף את התחבורה הציבורית ממנה אל פונקציות עיקריות ביישוב. רק תכנון מושכל, שיביא את תושבי השכונות החדשות להעדיף אמצעים אחרים לבד מרכבם, יוכל לעזור לצפיפות ההולכת וגדלה בעורקים המרכזיים של מבשרת.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: