יום חמישי, 04 ביוני 2020, י"ב סיון ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

תרבות ופנאי במבשרת ציון

המדבר של הממשי

תערוכה משותפת לשני האמנים רמי אטר ואיציק למבז

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

מערכת 'מבשרנט'

תימת התערוכה נקבעה על פי תכתיבים ברורים: מבנה החלל הייחודי והשילוב בין האמנים -  הציר איציק למבז והפסל רמי אטר. שם התערוכה לקוח משם ספרו של סלבוי ז׳יז׳ק 'ברוכים הבאים למדבר של הממשי'. האסוציאציה הינה לשם ולא לתוכן. במפגש שבין האמנים לחלל, מודגשת משמעות חדשה בעבודותיהם המסיטה את האמירה שבעבודות לכיוון ממוקד: שני האמנים מציגים דמויות אדם הנותרות סכמטיות, ללא אפיונים אישיים וספציפים. הן מייצגות אדם כללי. אדם במסע רגשי, פנימי, חברתי, פיזי.

רמי אטר, יוצר בברזל  דמוית אדם גרוטסקיות, אניגמטיות. בקונטרסט חזק לכובד  הברזל - הדמויות עצמן גמישות, מלאות תנועה ומביעות מנעד רגשי רחב ועשיר. אופני החיבור השונים בין הדמויות ומיקומן המשתנה במרחב - טוען אותן במשמעות חדשה ומשתנה בין הפסלים. יצירתו של אטר נעה מן הצורני המופשט אל הפיגורטיבי והגרוטסקי - הפסלים המופשטים גדולי המימדים בנויים מרצועות מתכת בצורות שונות, בעלי תנועתיות היוצרת בתוכן חלל רחב ומזמינה את הצופה לנוע בתוכם, לידם, למלא את החלל בנוכחות אנושית - נוכחות אנושית של הצופה, נוכחות כמו אנושית של דמויות הברזל הסכמטיות. נוכחות זו טוענת במשמעות חדשה הן את הפסלים והן את דמויות הברזל האניגמטיות.

איציק למבז מצייר על קנווסים דמויות אדם, בדרך כלל בקבוצות, על רקע מרחבים ימיים. בעבודות המוצגות בתערוכה הים מייצג באופן מקסימלי מרחב גדול, בו יכול האדם ללכת לאיבוד. בהקשר האורבני של התערוכה, מייצג הים פחות את המושג 'טבע'. מרחבי הים של למבז לעומת הדמויות הקטנות, המצוירות ממרחק, מעבירים תחושה של האדם הקטן מול יקום ענק. מן העבודות עולה אסוציאציה  ליצירות שונות, כמו 'הנזיר מול הים', של פרידריך. יצירות אלו מעלות מיד מונחים  כ'קטנות האדם' ו'הנשגב'. עבודותיו של למבז הן אמנם ציורי חוף ים קיצי המבטאים לכאורה חופש ושמחה, אך הפרופורציות שנוצרת בין הים לדמויות הקטנות המצוירות באנונימיות -  מתעקשות לרמוז על המונחים שהזכרתי קודם. הזיקה בין דמויות הברזל של אטר ואופן התייחסותן למרחב מעוררים אסוציאציה זהה.

הקשר זה בולט שוב בחיבור שבין העבודות לבין חלל התערוכה גדול המימדים. דומיננטיות החלל ומיקומו, מובילות לאוצרות site specific - החלל הספציפי מחייב להתייחס אליו ולעבוד איתו. החלל הגדול מגמד את היצירות כפי שהיצירות עצמן מדברות על קטנות האדם, בכך מחזק את התכנים של התערוכה; מחד, החלל מעניק לחיבור בין שני האמנים את ההוד וההדר שלו, מדגיש משמעות ברורה ומחזק את הקונספט שהזכרנו בתחילת הדברים. מאידך, החלל העצום והפתוח בשקיפותו אל החוץ - מטשטש ומעלים את העבודות, ויוצר מצב של מתח בין נראות העבודות וההצהרה הנוכחת שלהן, לבין חלל שבולע אותן.

כך, למרות גודלם של הפסלים של אטר -  המסה שהם תופסים במרחב  קטנה.  הם כולאים בתוכם את החלל ודרך אותו חלל ניתן לראות את שמעבר לו, גם את הנשקף מן החלונות. העיר שמחוץ לחלל נכנסת פנימה ומשתלטת גם על האובייקט המוצג.

העיר, החודרת לתוך החלל, דרך החלונות הגדולים, בולעת את האדם, הוא מגומד ביחס להמוניה, ביחס לרחובותיה, מחלפיה, התנועה הסואנת ובנייניה הגבוהים. בניגוד לנזיר מול הים של פרידריך, אין בתובנה זו שום דבר רומנטי, אולי ההפך. אמנם מדובר באפסות האדם -  אליו המונח 'נשגב' מתקשר, אך לא מתוך תחושת התפעלות  אל מול הטבע/האל, אלא מתוך מועקה אל מול המציאות, המומחשת ביתר שאת בעיר הגדולה; במרחב האדיר של העיר, בתוך סבך הבניינים והסתעפות הרחובות, האדם היחיד הולך לאיבוד. העיר מסתירה את הטבע, משכיחה מאיתנו את הדבר הבסיסי ההוא. אכן, העיר מלאה באנשים, אך זו מלאות צפופה, מעיקה, לא נוצרת תחושה של 'יחד' אלא של בדידות מודגשת, לעיתים אף ניכור. ציבור גדול או קהל רב מנטרל את האינטימיות והקירבה, ומעצים את הבדידות. דברים אלה הם פרפרזה לעבודות עצמן.

התערוכה המשותפת לרמי אטר ולאיציק למבז 'המדבר של הממשי', מוצגת בחלל לאמנות, מגדל פרישמן 46 פינת דיזינגוף 100,תל אביב. אוצרת התערוכה : ג׳ניפר בלוך

שעות ביקור בתערוכה: ימים א'-ו' בין השעות: 10:00-22:00. הכניסה חופשית.

אתר רמי אטר: https://www.ater-art.com.

אתר איציק למבז: https://iziklambez.com.

נעילת התערוכה :29.2.2020.

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: