יום שני, 17 ביוני 2019, י"ד סיון ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

טיפים לחיים טובים במבשרת ציון

האם יש סוכרים טובים וסוכרים רעים?

באחד מהמאמרים הבטחתי לסקור את הנושא של סוכרים להמתקה ובעקבות תזכורות ושאלות שקיבלתי מוצגת לפניכם הסקירה

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

דוד רזניק

דוד רזניק, תזונאי קליני, מרצה ומחנך לאורך חיים בריא יותר. לתגובות ופניות 0525-419181 dietadavid@gmail.com דף פייסבוק havitashelashirim

לא אחת קורה לי שבשלב התשאול התזונתי מטופל יגיד בנימת גאווה "אני ממתיק רק עם דבש", ומצפה שאגיב בהערכה ואישור. אלא שאני, שמשתדל להסתמך על ידע מדעי, אצטרך בשלב זה או אחר לפוצץ את בועת האשליה שלו ולהגיד לו שאין הבדל מהותי בין סוכר לבן מזוקק לבין דבש או ממתיק טבעי אחר כמו סירופ מייפל, אגבה או סוכר חום, אשר רבים סבורים שהם בריאים.
אלא שגם אני צריך מידי פעם לבדוק את עצמי: האומנם? ואולי יש הבדל בכל זאת? בדקתי ואני מודה – גם אני הופתעתי.
נתחיל מהמובן מאליו: סוכר לבן הוא אחד מן המרכיבים הנפוצים ביותר באוכל שלנו ואחד המזיקים שבהם אם לא ה... כמה 'חבל' שהוא גורם להנאה מרובה כל כך. האם ייתכן שיש ממתיקים טבעיים שיכולים להסב את אותה מידת ההנאה אבל להיות פחות מזיקים? 
כדי לענות על שאלה זו ניסיתי לבחון מספר ממתיקים מנקודת המבט של תכולת המיקרו-נוטריינטים – המינרלים והוויטמינים. אלה עשרת הממתיקים שבדקתי: סוכר חום, סירופ מייפל, סירופ אגבה, סירופ סורגום (לא בטוח שקיים בארץ), סירופ תירס, תרכיז תפוחים, סילאן, דבש, סוכר קוקוס ומולסה.
המרכיבים שבדקתי הם 10 ויטמינים ומינרלים בולטים: סידן, ברזל, פולאט (B9), ויטמין C, B1, B6, מגנזיום, אבץ ואשלגן.
ואלה התוצאות:
מי שמופיעה במקום הראשון הכי הרבה פעמים היא המולסה. 
מי שמופיע הכי הרבה פעמים ב'שלושת הגדולים' הוא דווקא סירופ הסורגום ואחריו תרכיז התפוחים והמולסה.
מי שכלל לא מופיעים ב'שלושת הגדולים' הם הדבש, סירופ המייפל וסירופ התירס.
וההבדלים גדולים. לדוגמה כמות הברזל ב-100 גרם מולסה היא 4.7 מ"ג בעוד בדבש היא 0.4, מגנזיום 242 מ"ג במולסה לעומת 2 בדבש,  פולאט 30 מק"ג בסירופ אגבה לעומת 0 במולסה, סירופ תפוחים וסירופ סורגום.
אבל 100 גרם אינם מנה ריאלית ולכן בואו נביט על התכולה במנה של כף של ממתיק. לדוגמה – במולסה המובילה בתכולת סידן – מדובר ב-30 מ"ג בכף בעוד הכמות היומית המומלצת היא 1200 מ"ג, תרומה קלה ביותר. בברזל הכמות היחסית גבוהה יותר - 0.7 מתוך 8, ואילו במגנזיום 36 מתוך 420. נראה כי מדובר בכמויות די קטנות.
האם המנות האלה באמת קטנות? צריך אמת מידה להשוואה. בחרתי להשוות אותן לכמויות הנמצאות במתוקים של הטבע – הפירות. בתור הבסיס להשוואה, עשיתי ממוצע של עשרים פירות. מסתבר שלגבי חלק מהמרכיבים יש בממתיקים כמות מכובדת ולפעמים כזו שאף עולה (!) על תכולה של פרי אחד ממוצע. כך כמות המגנזיום שבכף מולסה היא כאמור 36 מ"ג ואילו במנת פרי ממוצעת יש רק 15 מ"ג, ברזל 0.7 מ"ג לעומת 0.3 וכמות האשלגן היא 219 לעומת 325. בנוטריינטים אחרים כמו ויטמין C  ו-A הפירות מכילים לעין שיעור יותר מאשר הממתיקים. מעניין.
השורה התחתונה: בכמויות קטנות, נגיד פרוסת עוגה כמה פעמים בשבוע,  אין חשיבות לסוג הממתיק.  
כאשר הכמות שצורכים היא משמעותית, יש בהחלט עדיפות (מבחינת המרכיבים שנבדקו) לממתיקים הטובים יותר – מולסה היא הכוכבת אך היא בעלת טעם מר ומשונה מעט. כדאי לבדוק. אחריה סירופ הסורגום הלא מוכר, תרכיז תפוחים או סילאן טבעי.
לבסוף אציין שייתכן שיש מקום להשוואות נוספות. לדוגמה בהשפעה על המדד הגליקמי או בתכולת מרכיבים נוספים כמו נוגדי חימצון. ייתכן שהשוואות אלה ישנו את ההתייחסות לממתיקים כמו דבש, שרבים מחשיבים כממתיק בריא, אבל אשר נכשלו במבחן הוויטמינים והמינרלים שעשינו וזה עניין למאמר נפרד.
אם מישהו מתעניין בחישובים המפורטים הוא מוזמן לכתוב לי ואשלח לו.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: