יום שלישי, 17 בספטמבר 2019, י"ז אלול ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

טיפים לחיים טובים במבשרת ציון

על המשקל (חלק ב')

על מדד ה-BMI: יתרונותיו וחסרונותיו של קנה המידה שנותן לנו אינדיקציה לגבי משקל גופנו ועל כך שטרם הומצא לו תחליף...

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

דוד רזניק

דוד רזניק, תזונאי קליני, מרצה ומחנך לאורך חיים בריא יותר. לתגובות ופניות 0525-419181 dietadavid@gmail.com דף פייסבוק havitashelashirim

הנושא שלנו הוא לכאורה, 'המשקל', אבל כאשר מישהו אומר שהוא רוצה לרדת במשקל, בעצם מה שהוא מתכוון זה שהוא רוצה להפחית את כמות שומן הגוף על מנת לקבל גוף יותר חטוב. אף אחד עוד לא התנגד לגוף יותר שרירי, הבעיה היא שבמצב של השמנה, הגוף השרירי ביותר מכוסה בשכבה שומנית המסתירה את השריריות. מתאבקי סומו הם אנשים מאוד חזקים, אבל קוביות בבטן הן לא התכונה הגופנית הבולטת שלהם.
לדבר הזה המקשר בין הגובה למשקל הגוף ונותן מושג על כמות השומן, יש מדד שמוכר לרבים, הנקרא Body Mass Index = מדד מסת הגוף, המוכר בראשי התיבות BMI. אפשר לחשב אותו בקלות באופן הבא – קחו את משקל הגוף בק"ג, נגיד 70, חלקו אותו בגובה שלכם במטרים, נגיד 1.70 מטר (בדוגמא מקבלים 40.176)  ואת התוצאה חלקו שוב בגובה במטרים (בדוגמה מקבלים 24.2). עכשיו, לאחר שבוודאי ניסיתם בחופזה לחשב את ה BMI שלכם עצמכם ניקח דוגמה של גבר בגובה 1.75 השוקל 95 ק"ג. ה-BMI שלו הוא 31.0. הגבר הזה שואל כמה ק"ג הוא צריך לרדת כדי להיות במשקל תקין. טווח ה-BMI הנחשב תקין הוא בין 18.5-25. כדי שהגבר הזה יהיה בעל BMI  של 25 החישוב יהיה 1.75X1.75X25 שזה 76.5 ק"ג. אגב, החישוב זהה לגברים ולנשים.
מדד ה-BMI הוא מדד מעולה ושימושי ביותר ש הומצא עוד במאה ה-19. למרות ניסיונות רבים, טרם הומצא מדד טוב יותר. מה כן בעייתי בו? ראשית, הוא לא לוקח בחשבון מבנה גוף והרי יש כאלה בינינו עם מבנה גוף רחב וצר. בנוסף, הוא גם לא לוקח בחשבון את כמות השריר יחסית לכמות השומן. יוצא מכך שאדם מאוד שרירי יכול להיות בעל BMI גבוה, אבל עדיין עם מסת שומן נמוכה. ועם זאת בשביל רובנו ה-BMI נותן מושג די טוב על מצבנו. 
האם באמת צריך מדד מחושב? האם בכלל חשוב להישקל? האם לא מספיק להתבונן בראי ולהחליט אם אני מרוצה מהמראה הנשקף? בשבוע שעבר סיפרתי על מגמה בתחום התזונה בעולם וגם בארץ נגד אידאל הרזון ונגד ההתמקדות במשקל גוף כנושא. אדבר על כך יותר בהרחבה במאמרים הבאים. בינתיים נתייחס למצב של מישהו שרוצה לרזות. האם הוא צריך לשאוף למספר כלשהו על המאזניים?
אולי לא בהכרח, אבל כנראה שזה עוזר. כאשר אדם חש ברע הוא לא צריך מדחום שידווח לו על איך הוא מרגיש, אבל המדחום יותר מדויק ורגיש ולכן מודדים חום ומקבלים ממנו מידע מדויק. לפעמים המדחום יכול לעזור לי להחליט שהיום עדיף להישאר בבית או אם זה הזמן לקחת את התינוק לרופא. כך גם משקל הגוף מספק לי נתון מדויק יחסית ויכול לעזור לי בניטור מצבי ובהשגת מטרותיי.
אחד המחקרים הידועים ביותר בעולם התזונה הוא מחקר מתמשך שלוקח נתונים מאנשים ברחבי ארצות הברית שהצליחו להוריד ממשקלם לפחות 15 ק"ג למשך שנה ומעלה. הם ממלאים שאלון מידי שנה והחוקרים מנסים להסיק מסקנות מהמידע המתקבל. במקרה של מחקר זה החסרונות מאוד ברורים ועדיין המסקנות ממנו ראויות לעיון ואחת מהן היא שכמעט כל הנרשמים שוקלים את עצמם באופן קבוע, בדרך כלל פעם בשבוע. יש היגיון בזה שאם אתה רוצה להשיג מטרה אתה מעיף מבט מדי פעם כדי לראות איפה אתה יחסית אליה. עם זאת, יש אנשים ששקילה יומיומית או שבועית גורמת להם להיות במתח. במקרה כזה ברור שצריך לעזוב את השקילה ולהתמקד בעשייה.
המשך בשבוע הבא.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: