יום שני, 18 בנובמבר 2019, כ' חשון ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

טיפים לחיים טובים במבשרת ציון

לדעת לנצל הזדמנויות בחיים

לעיתים מסיטואציה מקרית מתקבל פרויקט ענק * מהו אותו חוש עסקי שמאפשר לכם לראות הזדמנות עסקית?

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

מנשה נחום

מנשה נחום מומחה לניהול משא ומתן, מגיש תכנית רדיו, הרצאות, סדנאות, יעוץ אישי, 0504062278,אימל menashenahum100@gmail.com

במהלך החיים אנחנו רוכשים ניסיון רב בניהול משאים ומתנים בסיטואציות מגוונות, מעשרים את הידע שלנו בלימודים, מתהדרים בתעודות המקשטות את הקירות במשרדים שלנו, אך יש משהו אחד שאין קורס המלמד אותו באקדמיה - היכולת לנצל הזדמנות. אנשי עסקים נוהגים לומר 'חוש עסקי'. מהו אותו חוש עסקי שמאפשר לכם לראות הזדמנות עסקית? האם ניתן ללמד זאת סטודנטים צעירים בתחילת דרכם?

במשך השנים, במהלך הסדנאות וההרצאות שלי בפני פורומים שונים, קיבלתי תובנה חשובה, הלימוד המשמעותי ביותר נרכש על ידי הסטודנטים הוא מסיפורי חיים אמתיים.

הזדמנות בוחרת להגיע בעיתוי שלה, אין את שלב ההכנה כפי שאני מלמד לבצע לפני פגישה מתוכננת. הסיפור הבא שחוויתי בחיי מלמד מהו אותו חוש עסקי שצריך לדעת להפעיל אותו כאשר אנחנו פוגשים הזדמנות עסקית. אשתף אתכם מחוויה שעברתי מאירוע שרבים בינינו חווים בתדירות די רבה – שטיפת רכב.

הגעתי למתקן השטיפה עם הרכב שלי. עמדתי מאחורי רכב סקודה ממתין בסבלנות. הבחנתי שעל הרכב אשר עומד ישנו לוגו של חברת בנייה גדולה בישראל. מהרכב יצא אדם כבן  50 שנה לערך ניגש לפינת ההמתנה, יצאתי מהרכב שלי לכיוון פינת המתנה. ידעתי מניסיון העבר שטיפת רכב נמשכת חצי שעה לערך, בפינת ההמתנה יש קפה טוב אך יש גם אדם שעל פי הרכב שלו עובד בחברת בנייה גדולה בישראל שבונה פרויקטים גדולים.

הנה הזדמנות הנמצאת ממש כאן ועכשיו. מה עושים? כיצד פועלים? ראשית, מחליטים לנשום, להתבונן, ולהחליט ש"בחצי שעה הקרובה אני רוצה לנהל שיחה עם האיש הזה". חשוב לא להתנפל ולהבין שגם האדם הזה ימתין עכשיו חצי שעה לרכב שלו וייתכן שישמח לנהל שיחה. אחד הדברים שלמדתי בניהול משא ומתן בני אדם אוהבים לספר על עצמם ומחפשים תמיד מישהו שיקשיב לסיפור שלהם.

פניתי לאדם שישהה בסמוך אליי בפינת הקפה "נקווה שלא נדרש להמתין הרבה זמן לרכבים שלנו". מהרגע הזה החלה שיחה ביני לבין אילן (שם בדוי) שהציג את עצמו. בשלב הזה חשוב להקשיב ולשאול רק שאלות פתוחות כדי לשמוע את הסיפור של אילן, "אני מנהל פרויקטים של בנייה בחברת נדל"ן", כך הציג את עצמו בפניי.

ביקשתי לשמוע ללמוד מאילן על קונפליקטים שהוא נתקל במסגרת עבודתו. אילן החל לדבר בשטף רב על מספר מקרים של קונפליקטים שפתר במסגרת עבודתו, כמו כן התלונן  על כך שמנהלי פרויקטים צעירים נכנסים למאבקים מיותרים, והוא נדרש לחנוך אותם לצערנו ללא הצלחה גדולה, כפי שאמר "פערי הדורות. הם לא יודעים להקשיב".

כמובן שהקשבתי לדבריו של אילן מבלי לקטוע אותו. הרגשתי שיש לו צורך להוציא דברים החוצה, ידעתי שאסור להציע פתרונות. אילן ניגש להכין קפה לי ולו. ידעתי שההפסקה בשטף הדיבור שלו תוביל לשאלה "במה אתה עוסק? מנשה". היה לי ברור שביקשתי מאילן לספר על קונפליקטים, התשובה שלי תגרום לו לגירוי עצום, " אני מלמד על ניהול מוצלח של משא ומתן בכמה ארגונים גדולים". אילן פתח זוג עיניים גדולות ואמר "נפלא, איזו הזדמנות נפלאה קיבלתי. זה בדיוק מה שאני צריך".

מתקן השטיפה סיים עם הרכבים שלנו. הצעתי לאילן לגשת לבית קפה סמוך להמשיך לנהל את השיחה המקצועית שהייתה לנו באווירה במקום שקט יותר. הצגתי לאילן מספר יכולות חשובות לפתרון קונפליקטים, כיצד ניתן להפוך תקשורת שלילית לחיובית. בסיום הפגישה החלפנו אימייל  וקבענו להיפגש.

ההזדמנות האקראית במתקן שטיפה נתנה לי הזדמנות נפלאה להיות מנטור של מנהלי פרויקטים בסדנאות בהם רכשו כלים מדויקים כיצד לנהל משא ומתן מוצלח עם כלל הגורמים בניהול פרויקטים שלהם.

לדעת לנצל הזדמנות לטובת העברת הידע. זו הייתה אחת המטרות שלי .

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: