יום ראשון, 20 באוקטובר 2019, כ"א תשרי ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

בריאות ויופי במבשרת ציון

על בריאות (חלק ה')

על שומנים, אומגה 3, אומגה 6 ותוספים

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

עציון בקר

לפנייה בכל נושא: עציון בקר, 052-2869120, etzion48@012.net.il

DHA הוא האומגה 3 היחיד המסוגל להאט את תהליך ההזדקנות. מדובר בשמן, הדומה בהרכבו לכל השמנים הצמחיים – למה שמכונה טריגליצרידים (חומצות שומן שמחוברות לגליצרין), אולם המבנה הכימי שלו שונה מכל שאר השמנים אותם אנו צורכים.
רוב השמנים המתאימים למאכל מהווים שרשראות של 18 אטומי פחמן הצמודים זה עם זה בקשר כפול. אטומי הפחמן צמודים לאטומי מימן. האטום האחרון בשרשרת הפחמנית קשור לשלושה אטומי מימן, אטום הפחמן הראשון קשור לשני אטומי חמצן. לפעמים אטומי הפחמן קשורים בשני קשרים. אלה הם קשרים כפולים. 
קשרים כפולים הינם חשובים ביותר. חומצות שומניות עם קשרים כפולים מכונות חומצות שומניות בלתי רוויות. חומצות שומניות ללא קשרים כפולים הינן חומצות שומניות רוויות. הגוף משתמש בחומצות שומניות בלתי רוויות כדי להכין חומרים רבים חיוניים. חומצות שומניות רוויות עשויות לחולל אנרגיה, אולם יש להימנע מעודף של חומצות שומניות רוויות.
זכרו בבקשה את העובדות האלו. זהו צד קריטי של החיים. כל צורות החיים צורכות ליפידים (מולקולות טבעיות המסיסות בשמן) עם קשרים כפולים. 
DHA הינו יוצא דופן. יש לו 22 אטומי פחמן ושישה קשרים כפולים. הקשר הכפול האחרון שלו נמצא על אטום הפחמן מספר שלש. לפיכך הוא מהווה אומגה 3. כאשר הקשר הכפול האחרון נמצא על אטום הפחמן השישי, זהו אומגה 6. 
אומגה 6 מצויה בשפע ברוב השמנים התעשייתיים. השמן אומגה 6 מעודד דלקתיות – הוא מגרה את התהליך הדלקתי. למרות זאת, הוא חיוני לתהליכי ההבראה של דלקתיות חריפה. תהליך הדלקתיות החריפה נחוץ בהחלט כדי שהגוף יתמודד עם מחוללי מחלות. 
לפיכך, נחוץ שיהיו במזונותינו גם אומגה 3 ו-6, כדי למנוע את המרת הדלקתיות החריפה ההכרחית לדלקתיות כרונית הרסנית. האומגה 3 הטוב ביותר למניעה הוא DHA.
מאחר ול-DHA יש שישה קשרים כפולים, הוא מתחמצן בקלות באוויר. כדי למנוע התחמצנות באוויר, יש להוסיף לשמן נוגד חמצון. אולם בגוף, החמצון בתא של DHA הינו חיוני לחיים בריאים וארוכים. רק DHA מספק את שלושת המרכיבים החיוניים רבי העצמה ביותר של מולקולות נוגדות חמצון: מרזינים, ניורופרוטקטינים ורזולבינים. 
DHA, שלא כמו רוב החומצות השומניות, חודר מבעד למחסום הדם למוח. הוא מהווה מרכיב חיוני במוח ובממבראנות של תאי העצבים (בצורה של פוספוליפידים במוח). כמו כן, הוא מסוגל לגרום לתאים סרטניים להרוס את עצמם.
לגוף האנושי קשה מאוד לייצר DHA מחומצה אלפא לינולנית (ALA). זהו המקור העשיר ביותר של אומגה 3. המקורות העשירים ביותר שלה זה צ'יאה, זרעי קיווי, בזיליקום יפני ושמנים המופקים מזרעי פשתן. שמן זרעי פשתן הוא המקור העשיר ביותר של חומצה אלפא לינולנית (α-linolenic acid).
ההערכה היא שפחות מאחוז אחד של ALA הנצרכת על ידי האדם מומר ל-DHA. לעומת זאת, תרנגולות יעילות ביותר בהמרת ALA ל-DHA. ביצי תרנגולת הניזונה מזרעי פשתן מהוות את המקור העשיר ביותר של DHA שאיננו מופק מדגים. 
זוהי עובדה מוכחת, כי צריכה של אומגה 3 חייבת להיות לפחות עשרים וחמישה אחוזים מהאומגה 6. אולם, בארצות המערביות, הצריכה של אומגה 6 היא פי שלושים מאומגה 3. אומגה 6 מצויה בשפע בקנולה, תירס, פולי סויה, בוטנים, חמניות, גרעיני ענבים ושמני אגוזים. בשמן זית ובשומן אווז יש כמות זעומה של אומגה 6.
מסקנות: אנשים בריאים, שאינם סובלים מדלקתיות כרונית חייבים לצרוך מחצית מהליפידים שלהם משמן זית או שומן אווז, כשליש של אומגה 6 והשאר כאומגה 3, כמו שמן זרעי פשתן, ומחצית הגרם של DHA בכל יום. 
נכתב במקור באנגלית על ידי ד"ר אברהם בקר ז"ל, 2016. תורגם ברשות על ידי עציון בקר.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: