יום שני, 18 בנובמבר 2019, כ' חשון ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

בריאות ויופי במבשרת ציון

נערכים נכון לצום

כיצד תתמודדו עם התייבשות? מה צריך לעשות כדי לוודא את שלומם של אדם קשיש או אישה העוברת טיפולי פוריות? מה נכון לאכול לקראת הצום ובסופו? * וגם: כמה ילדים נפגעו בעשור האחרון בעת רכיבה על אופניים

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

מערכת 'מבשרנט'

מדי שנה מוזנקים צוותי מד"א להעניק טיפול רפואי ליותר מ-2,000 בני אדם במהלך יום הכיפורים. מאות מהקריאות הן כתוצאה מתאונות במעורבות אופניים, קורקינט וגלגיליות, בהן נפגעים הרוכבים עצמם והולכי רגל, בהם ילדים, מבוגרים וקשישים. מאות מקרים נוספים המטופלים על ידי מד"א הם של אנשים שמתעלפים כתוצאה מהצום. להלן מספר טיפים:

חולים, קשישים ונשים בהריון: מד"א ממליץ לחולים, קשישים ונשים בהריון, להתייעץ עם רופא לפני הצום, בדגש על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, מחלות לב, טרשת עורקים, חולים אונקולוגים, ומושתלי כליות, לב או כבד. זאת, בשל החשש שתסמיני המחלה יחמירו עקב הפסקת נטילת התרופות. הנחיה זו מופנית גם כלפי הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, פעילות יתר או חוסר של בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד.

פגיעה בתפקודי הכליות: עקב הימנעות משתייה במהלך הצום, עלולות להיווצר בגופנו אבנים בכליות. מדובר בבעיה נפוצה, המתגלה לרוב בעתות צום. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל חוסר נוזלים הם כאבי ראש, טשטוש ראייה, ובשלב חמור יותר, קשיים במתן השתן ופגיעה במערכות הגוף האחרות. על מנת לצמצם את הסיכונים לפגיעה בתפקודי הכליות, על הצמים מומלץ להישאר במקומות מוצלים וממוזגים.

התייבשות: הימנעות משתייה ומזון עלולים לסכן את הצמים ולגרום להתייבשות. יש לשים לב במיוחד לתינוקות, ילדים וקשישים. בכל מקרה בו מורגשת חולשה כללית ומופיעים סימני התייבשות (חולשה, סחרחורות, בחילות והקאות) יש להזעיק במהירות את צוותי מד"א ולהישמע להנחיות החובשים והפראמדיקים במוקד, עד להגעת צוותי מד"א למקום.

נשים בטיפולי פוריות: במהלך יום הכיפורים פראמדיקים של מד"א יזריקו תרופות לנשים בטיפולי פוריות. נשים הנמצאות בתהליך של טיפולי פוריות וזקוקות לסדרת זריקות הורמונאליות, ועפ"י המלצת הרופא המטפל חייבות לקבלן בתאריכים ובשעות הנקבעים מראש, יוכלו במידת הצורך להתקשר למד"א בטלפון 101 על מנת לתאם מראש את הגעתן לתחנת מד"א הקרובה אליהן ביותר. בעת ההגעה לתחנות מד"א לצורך ביצוע הזריקות, יש להביא את החומר להזרקה וכן את הפניית הרופא המטפל עם התאריך והשעה של ההזרקה, מינון, מיקום ואופן ההזרקה (תוך שרירי או תת עורי). הפראמדיקים של מד"א יזריקו את התרופות אך ורק למטופלות שכבר קיבלו לפחות זריקה אחת לפני כן מאותה התרופה.

השגחה על ילדים: במד"א פונים לציבור המתפללים המגיעים לבתי הכנסת עם ילדים ופעוטות, וקוראים לתת תשומת לב מיוחדת ולהשגיח עליהם במהלך התפילה. מדי שנה במד"א נקראים לטפל בילדים ופעוטות שנפגעים בסביבת בית הכנסת בעת משחק במקומות בהם קיימת סכנה, ושאינם מיועדים למשחק ילדים ופעוטות.

 

 

טיפים לרכיבה בטוחה על אופניים

אחת הדרכים בהן ילדים בוחרים לבלות את ליל כיפור הוא ברכיבה על אופניים וסקייטבורדים תוך ניצול הכבישים הריקים מכלי רכב ביום הקדוש בשנה.

על פי נתונים שנמסרו מעמותת 'אור ירוק' בעשור האחרון (2009-2018) נפגעו בתחום העירוני 1,018 ילדים ובני נוער בגילאי 0-19 בתאונות דרכים כאשר הם רוכבים על אופניים, 22 נהרגו וקרוב ל-300 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בערים ובישובים 73 ילדים ובני נוער רוכבי אופניים, שלושה מהם נהרגו ו-24 נפצעו קשה. מתחילת שנת 2019 נהרגו 12 רוכבי אופניים (מכל הגילאים) ברחבי ישראל. בשנת 2017 כולה נהרגו 12 רוכבים ובשנת 2018 כולה נהרגו 16 רוכבים. במבשרת ציון נפצעו בעשור האחרון שני ילדים בעת רכיבה על אופניים – שניהם במצב קשה.

הנחיות בטיחות:

חובשים קסדה בכל רכיבה: קסדה היא שומר ראשו של הרוכב ולכן רוכבים רק עם קסדה רכוסה היטב.

רכיבה בשעות החשיכה: ברכיבה בשעות הלילה יש ללבוש בגדים בהירים שניתן לזהותם בחושך ולהשתמש במחזירי אור.

מיגון: בכל רכיבה יש לרכב עם מגנים לברכיים וכפפות.

רוכבים כחוק: ילד מתחת לגיל 16 לא רוכב על אופניים חשמליים, קורקינט חשמלי והוברבורד.

תחזוקה: וודאו את תקינות האופניים: הצופר, הצמיגים, הבלמים, התאורה ומחזירי האור.

התאמת האופניים לרוכב: יש לוודא כי האופניים מתאימים לגובה של הרוכב כך שקצות האצבעות יגיעו לקרקע.

 

תזונה ושתייה – לפני הצום ולאחריו

סוזן באוורמן, תזונאית קלינית ומנהלת הדרכה בתחום התזונה בחברת 'הרבלייף נוטרישן' מעניקה טיפים ועצות  כיצד לעבור את הצום ללא הרגשת כבדות, סחרחורות וכאבי ראש.

שתייה: הקושי המרכזי בצום הוא הצמא שגורמת לעיתים לכאבי ראש ולתסמינים נוספים של התייבשות קלה. מומלץ כמובן להרבות בשתייה בשבוע שלפני הצום, אבל ההכנה הקריטית מתבצעת יום לפני, כי צריך להכין את הגוף שהולך לאבד נוזלים. הכמות היא לפחות ליטר וחצי מים ליום, בנוסף לתוספת שתייה במידה ועובדים ו/או נמצאים בחוץ ובתנועה. ניתן להשתמש בתרכיז אלוורה על מנת לעודד צריכת נוזלים. כמו כן, מומלץ להפחית בהדרגה את צריכת הקפאין בכדי להתחיל תהליך הדרגתי של  גמילה מקפאין ובכך להימנע מכאבי ראש ועצבנות במהלך הצום.   

תזונה: מומלץ לאכול ארוחות קטנות המכילות פחמימות, (לחם, אורז, תפוחי אדמה, שיבולת שועל וכדומה) ומפוזרות לאורך היום. המטרה היא למלא מאגרי פחמימות כמה שניתן במהלך כל היום לא רק בארוחה המפסקת. ניתן להשתמש גם בשייקים עם פירות ושיבולת שועל בבוקר וחטיף חלבון המשלבים בתוכם גם פחמימות כארוחות ביניים.

מה מומלץ  לאכול בסעודה מפסקת: לשלב פחמימות מורכבות, בעלות אינדקס גליקמי נמוך, אשר פירוקם איטי ואינן מעלות את רמות הסוכר. למשל - אורז מלא, קינואה, פסטה מחיטה מלאה וקטניות כמו גרגרי חומוס, עדשים, שעועית וכדומה. רצוי לשלב חלבונים התורמים לתחושת השובע לאורך זמן כמו: בשר, עוף, דג סויה קטניות לצמחונים וכדומה. לשלב סיבים תזונתיים המעכבים ריקון  קיבה ותורמים לשובע לאורך זמן, אלו נמצאים בעיקר בירקות, בדגנים מלאים וקטניות.

מה לא לאכול בסעודה מפסקת: רצוי להימנע מאוכל מתובל מאוד, חריף או מלוח כיוון שאלו מגבירים את הצורך לשתות. מומלץ להימנע משתייה מתוקה כיוון שמעלה את רמות הסוכר במהירות וגורמת כתגובה לעלייה באינסולין ולרעב.  הידיעה שאחרי הביס האחרון כבר לא נוכל לאכול יותר 25 שעות היא מחשבה מחבלת, שגורמת לפחד ולהגזים באכילה. לארוחה המפסקת אין השפעות ארוכות טווח על תחושת השובע. להיפך, לסיים ארוחה בתחושת כבדות מקשה על המשך הצום ומגבירה לרוב את הצורך בנוזלים. חשוב לאכול עד שובע נעים ולא 'להתפוצץ'.

מוצאי הצום: ראשית, חשוב לדאוג למאזן הנוזלים ולהתחיל בשתייה, דווקא עכשיו זה בדיוק הזמן לסוכר. מומלץ לשלב שתייה ופחמימה פשוטה המתפרקת מהר ומעלה את רמות הסוכר לדוגמא: פרי, פירות יבשים, עוגייה וכדומה. כמו כן, מומלץ לאחר מכן להתחיל לאכול בהדרגה על מנת לא להעמיס על הקיבה. בכל מקרה הארוחה לאחר הצום צריכה להיות קלה לדוגמא, מרק ירקות עשיר עם עוף עם אטריות או סלט ביצה גבינה ולחם.

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: