יום שני, 18 בנובמבר 2019, כ' חשון ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

בריאות ויופי במבשרת ציון

על בריאות (חלק ט'): כמה דברים טובים

על שום, לימון ואומגה 3: למה וגם כמה...

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

עציון בקר

לפנייה בכל נושא: עציון בקר, 052-2869120, etzion48@012.net.il

שום. באמצע שנות התשעים נסענו לטייל בטיבט. הירידה מטיבט לנפאל היא אחת הדרכים המדהימות בעולם. אז זאת הייתה דרך טרשים משובשת שסללו הסינים, כשאנו נוסעים על קצה המצוק, שהוא קיר תלול שתחתיתו לא נראית. צפינו באברסט, ירדנו בתהומות בין מפלים גועשים שלא רואים להיכן הם נופלים. הטיבטים נהגו לאכול שום כמו שאנו אוכלים גרעינים. בבית התחלתי לאכול כל יום שן שום או שתיים. מאז כמעט כל בעיות השיניים שלי חדלו. עד אז כל שנה הייתי חוגג שלושה חורים וכתר. כמובן שיש לו גם עוד הרבה תכונות טובות.

לימון. להקלת עקיצת יתוש – חותכים בערך שמינית מהפרי, ומשפשפים את העקיצה. זה מספק את תאוות הגירוד חסרת השליטה, וכנראה שמיץ הלימון סותר את הארס שמזריקה היתושה לעור כדי להמיס את הבשר בדרך אל הווריד הטעים. לדעתי ומניסיוני, מיץ הלימון יעיל ביותר כחומר לחיטוי פצעים, יותר מיוד. כשהייתי ילד, התמלאתי בכיבים מוגלתיים מעקיצות היתושים. הייתי מתגרד כל היום בטירוף, וכל היוד מקופת חולים לא עזר. לימון היה סוגר את העניין בקלות. אני משתמש בו כחיטוי אחרי גילוח. גם כשמתגלחים במכונה העור מתמלא שריטות. לימון טוב לטיפול בדלקות חניכיים, משפשפים אותן עם פלח לימון. מיץ לימון טבעי סחוט בכוס מים מהווה משקה מומלץ בכל עת. מכיל ויטמין C, עוזר לנקות את הגוף מרעלים. קליפת הלימון מכילה דברים טובים רבים שכדאי לצרוך אותם. אני מכין מדי פעם מיצים במסחטה איטית, בעיקר מתפוחים, גזר, קצת ג'ינג'ר וחצי לימון על קליפתו.

אומגה 3. הציבור הולך ומתוודע לשמן המעולה הזה, שסותר את עודף הדלקתיות שנוצרת בגוף, בין אם באופן טבעי או כתוצאה משימוש מופרז בשמנים תעשייתיים, כמו השמנים שמשתמשים לטיגון פלאפל ומזונות אחרים. אולם באומגה שלש תבחינו בדרך כלל בשלושה מרכיבים: ALA, EPA, DHA. מה שחיוני זה ה- DHA. שאר המרכיבים מותמרים לאט מאוד בגוף האדם ל-DHA, או כמעט שלא, במיוחד אצל גברים. השמן הזה חיוני למוח, לנשים הרות. באיזה מקום מצאתי שמחסור ב-DHA עלול לגרום לפיגור בילדים. הצריכה המינימאלית ליום זה גרם אחד. יש לא מעט מאכלים המכילים אומגה שלש – ביצי חופש, תרנגולות שהוזנו בגרעיני פשתן, דגי סלמון, סרדינים בשמן (אני מעדיף בשמן זית), פשתן (צריך לטחון לאבקה ולשמור במקרר). פלפל אדום, גמבה, כרוב ניצנים, צ'יה, ועוד. השאלה כמה DHA הם מכילים, לא ידוע לי כרגע. אל תקנו שמנים בבקבוקי פלסטיק. שמנים מומלצים שאני מכיר הם שמן קוקוס, שמן זית, חמאה, שומן אווז, שמן אבוקדו. היחס בין אומגה שלש לשמנים התעשייתיים צריך להיות בערך אחד לשלוש. בעולם המערבי, היחס הוא כנראה אחד לשלושים, זאת אומרת שרוב האנשים סובלים מדלקתיות כרונית ההורסת בהדרגה את אבריהם הפנימיים. השמנים חיוניים לתפקוד בריא של הגוף ואין להימנע מהם כאשר עושים דיאטה.

כמה לצרוך? אם חשים בכאבים, מעלים את הכמות. אחי טיפל באדם שהיה ספורטאי וסבל מדלקת מפרקים חמורה, עד כדי שנאלץ לזחול לביתו במעלה המדרגות. אחרי כמה חודשי טיפול ב-DHA, כשהאדם צורך כשבעה גרם ליום, האיש חזר לפעילות מלאה, כולל משחק בטניס. היו תקופות שצרכתי כל יום כחמישה גרם, סבלתי מכאבים חדים בשכמות כתוצאה מקרעים בשרירים. זה עבר אחרי כשנה וחצי של טיפול. לרפואה לא היה מענה. את ה-DHA צריך לצרוך יחד עם קינמון ציילוני; כמה? אני בוזק קצת כל יום על הסלט, כחצי כפית.

המדינה הייתה צריכה לשווק זאת לאזרחים במחיר הגיוני. גרם DHA עולה לי ביבוא אישי שני שקלים. בארץ גרם עולה עשרה שקלים (וזה עוד ב'מבצע'!) באתר באינטרנט ראיתי שמוכרים כמות מסחרית בסביבות 5-3 סנט לכמוסה. המדינה הייתה חוסכת סכומי עתק בהוצאות רפואיות, שמביאות אותנו אל סף פשיטת הרגל.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: