יום שני, 01 ביוני 2020, ט' סיון ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זוגיות ומשפחה במבשרת ציון

"תתנהג יפה"

מכירים את ההורים ששולחים את הילדים שלהם לבית הספר בבוקר עם האמירה: "תתנהג יפה"? משפט זה הוא כמו נבואה שמגשימה את עצמה, תתכוננו לטלפון שהילד הפריע. למה אנחנו אומרים משפט זה למרות שלא עובד?

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

אורית יוסף

המרכז לתקשורת אמפתית, לתקשורת בין אישית במשפחה, במערכת החינוך ובעסקים. מנחה מטעם הרשות הלאומית למאבק בסמים ובאלכוהול. לפניות 054-5993200 ובדף הפייסבוק של המרכז.

orityosef2@gmailcom

"הוא לא סופר את המורים בכיתה. הוא חייב להיות אחראי יותר למעשים שלו. נדמה שההתנהגות שלו לא תואמת את הגיל שלו. הוא מציק לחברים שלו והם לא רוצים לשבת לידו". מעבירה אליי מסרון אימא לילד בכיתה ו' שלא יודעת איך להגיב להודעה זו של המורה. "בכל שבוע אני מקבלת נוסח דומה. מה אני יכולה לעשות? אני אומרת לו להתנהג יפה אבל זה לא עוזר. חוץ מריבים בינינו זה לא עושה כלום".

למה הורים שולחים את הילדים עם אמירה זו? כי ככה שלחו אותם, ולמרות שזה אף פעם לא עבד הם עושים דומה.

אז איך 'כן' נבטיח שיתנהג יפה? שולחים אותו עם אמירה שכולנו היינו רוצים לשמוע: "שיהיה לך יום מקסים", בלי תוספות. אף אחד לא צריך הכנה להימנע מלעשות לצרות. צרות קורות לו, הוא לא מתכונן אליהן. הוא פשוט לא קורא את המפה נכון.

ונהפוך הוא – כשאנו מסתכלים על ילד שמסתבך השכם וערב, אולי כדאי שנעמוד על הידיים ונתבונן הפוך. במקום להסתכל על הגיל הכרונולוגי שלו נתבונן על גיל ההתנהגות שלו. פעמים רבות נזהה התנהגות דומה לזו של ילד בגיל צעיר יותר. כשמבינים שישנו חוסר בשלות רגשית, הדבר מאפשר עבודה באופן שונה, יצירתית יותר.  

להפשיר את הפגיעות – ילד תקוע בדרך כלל שומר על עצמו מפני פגיעות. להיות פגיע מתאפשר כשיש לילד ביטחון בקשרים בחייו. ילד שמתנהג כך בדרך כלל עוטה שריון הגנה. נראה את האימפולסיביות, הקושי בקריאת מפה חברתית, חזרה על אותן טעויות תדיר, וחוסר הבנה במה לא בסדר. עלינו להפשיר את המתח הטמון בו כדי להעז לשגות, להביע, להיות פגיע. עלינו להבין שזהו תהליך צמיחה בריא.

מי שמאמין לא מפחד – ילד שמאמינים בו רוצה להוכיח שמסוגל. עלינו לכוונן את הציפיות שלנו כך שירגיש שמישהו מאמין בו ובפוטנציאל שלו לשנות. ילדים מגיבים נפלא כשמאמינים בהם. טפחו בילד חזית מובילה של הצלחה והקדישו זמן להזנת ההצלחה הזו. ילד כזה זקוק לתחושת הצלחה זו כדי לגדול ללימודים אלו להתנהגות נאותה ולהחזיקה במסלול.

את הגשם תן רק בעיתו – הניחו לרגע את הלמידה. היא ממילא לא מצליחה לחדור כרגע. ילד שמבין שכל מה שרוצים ממנו זה שיגיע לתוצאות אך אין חיבור בינו לבין המבוגר האחראי, מתקשה להיות קשוב למורה. על המורה לעצור לרגע ולבנות את החיבור מחדש. זוהי משימה חשובה כפליים מהלימוד עצמו. הלימוד הוא תוצאה של תחושת חיוניות ורצון לשמח את המורה.

הורידו לחץ – פעמים רבות ילד כזה יעדיף שלא לצאת לטיול שנתי, פעילות כיתתית כדי לא להיות תחת עינם הפקוחה של המורים להימנע מצרות עם ילדים אחרים. הזמינו אותו להצטרף ולהיות בקרבתכם, כך יוכל תמיד להיעזר כשצריך. עזרו לו להרגיש בטוח. תבנו מערכת של אמון שיסתדר, גם אם לא יוצא עם הורה מלווה. אם לא מרגישים בטוח, תשחררו, עדיף שלא ייצא.

בלי איומים – איומים עושים בדיוק ההיפך. פעמים רבות הוא אינו מסוגל לכך. במקום להמריץ אותו להשתפר זה עושה את ההפך.

לסיכום: רוצים להצליח עם ילד תקוע? ילד צריך להיות תלוי במבוגרים האחראיים כדי לצמוח. רק כאשר צרכי התלות מתמלאים, יפתח הילד עצמאות. עליו להיות משוחרר מהצורך להתעסק בקשר הרגשי. בתרבות הנוכחית אנו ממהרים להביא את הילד לכדי התנהגות נאותה, אך זה לא מספיק. הוא חייב להרגיש רגשות של צער כדי להפיק תוצאה זו. יש להחזיר את התהליכים הטבעיים לפעולה ותקבלו תוצאות אחרות.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: