יום שני, 26 באוגוסט 2019, כ"ה אב ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זוגיות ומשפחה במבשרת ציון

ילד בהפרעה

הילד מתנדנד על הכיסא, הילדה קופצת מדבר לדבר | נו? האם יש להם הפרעת קשב וריכוז? | אולי, אבל גם אולי לא | לא כל דבר הוא הפרעה

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

אורית יוסף

המרכז לתקשורת אמפתית, לתקשורת בין אישית במשפחה, במערכת החינוך ובעסקים. מנחה מטעם הרשות הלאומית למאבק בסמים ובאלכוהול. לפניות 054-5993200 ובדף הפייסבוק של המרכז.

orityosef2@gmailcom

"המורה הזמינה אותנו לשיחה. היא חושבת שיש לבן שלנו הפרעת קשב וריכוז. המליצה לעשות אבחון ורמזה שאולי שכדאי שניתן לו משהו", מספרת אם לילד בכיתה א', "זו הפעם הראשונה שאומרים לי שיש בעיה. זה מלחיץ נורא".
 מתי זו הפרעת קשב ומתי סתם 'קוצים בישבן'? 
הפרעת קשב (ADHD)
היא הפרעה נוירו-התפתחותית. קושי ביכולת לעבד, למיין ולהתמקד בגירויים הרצויים מתוך שלל הגירויים העובדים עלינו. לרוב נזהה קושי בקשב, קושי בריכוז, ייתכן שהיפראקטיביות אולי גם אימפולסיביות. וכן, יש להפרעה זו מקור תורשתי. הורים רבים גילו שהם גם עם הפרעה כשהלכו לאבחון עם הילד. 
למה חשוב לטפל? הסימפטומים של הפרעות הקשב מעורבים בכל תחומי החיים. הם עלולים להפריע בלמידה, בחברויות ואם למבוגרים אז גם בעבודה, בזוגיות. 
מתי יש סימנים חיצוניים? כאשר הילד מתקשה להתמקד בפרטים, מבצע שגיאות בשל חוסר תשומת לב, אינו עוקב אחרי הוראות, מתקשה בארגון משימות, נמנע מביצוע מטלות, מוסח בקלות, שווה בדיקה. 
מאיפה מתחילים? 
שינוי גישה –
זיהוי הבעיה זה כבר למעלה מחצית מהתהליך להצלחה. לא מדובר בילד מקולקל, אלא עם ילד שצריך שיעבדו אתו אחרת.
איתור - מדובר בהפרעה נוירו-גנטית ולכן על רופא מומחה לעשות את האבחנה המדויקת (בין אם פסיכיאטר המתמחה בילדים ונוער, נוירולוג ילדים עם ניסיון בטיפול בהפרעות קשב או רופא ילדים שעבר התמחות בתחום). רופא פסיכיאטר יכול לאבחן גם את ההשפעות הרגשיות הנלוות להפרעת הקשב. 
אבחון – לאחר אישור רופא מגיע תור האבחון הדידקטי/פסיכו דידקטי. יעשה מיפוי קשיי הילד בבית הספר ובבית במטרה למציאת הדרכים להקל על הילד וללמדו בדרכו שלו. 
מקורות מידע – לא כל מידע שמפורסם הוא מהימן. חשוב לבדוק אם יש אינטרס לכותב התוכן. כדאי לקרוא עם שיקול דעת, להתייעץ. 
הפרעת קשב לבין לקות למידה – ישנו בלבול רב בין השניים. הפרעת קשב היא רפואית ואילו לקות למידה מתבטאת בקשיים ברכישת מיומנויות למידה ועליה מתגברים באמצעות כלים לימודיים מותאמים. 
סביבה תומכת - לילד עם הפרעות קשב וריכוז יש קשיים רבים שנולדים כתוצאה מההתנהגות שלנו מולם. אנו לוקחים שיטות שעובדות עם ילדים שאין להם בעיות ומנסים ליישמם אצל ילדים שיש להם. שיטות שעובדות עם ילד אדפטיבי, המקבל מרות, לא בהכרח יעבדו (לרוב לא) על ילד עם הפרעת קשב. הכי חשוב הוא לשמור על הקשר. תנו לילד את התחושה שהקשר שלנו חזק מההתנהגות. כשאנו משדרים חוסר נחת, הדבר גורם  לו עוד יותר להינעל במצבו. לעיתים נראה כי הילד התנהג למופת בשיעור עם מורה מחליפה ולא נבין למה. ילד זה מרגיש מסומן על ידי המורה הקבועה. פה יש לו הזדמנות להוכיח את עצמו והוא באמת רוצה להראות את היכולת שלו. 
לעבוד מסביב – פעמים רבות ההתנהגות הבעייתית מושרשת יותר מידי עמוק באינסטינקט ובאי הבשלות. נסו למצוא דרך לעבדו סביב הבעיות. מוקד הטיפול צריך להיות רגש ולא התנהגות. התקשרות ולא למידה. בשלות ולא הפרעה. כך נוכל לרכך את ההגנות של הילד ולעזור לו. 
מה שעובד – זכרו, כי חלון ההזדמנות להקשבה קצר הוא. עדיף להראות לו מה כן עובד ולא לשים דגש על מה לא עובד, שכן הוא ייכנס למגננה. 
לסיכום: ברגע שהבנתם שיש לילד הפרעת קשב וריכוז, זה כאילו קיבלתם הוראות הפעלה חדשות. עכשיו אתם מבינים כמה דברים שניסיתם לעשות ולא עבדו, כנראה שהדרך לא הייתה מותאמת עבורו. עכשיו קל יותר. וחשוב מזה, היו ההורים שלו. תנו לו להרגיש רצוי גם כששוגה. היו שם בשבילו כדי לחזק את החוזקות שכן מצליחות לו. כך הוא ישתדל לחזור על הדבר שוב. ותמיד אפשר להיעזר בהדרכה מקצועית המותאמת להורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: