יום שבת, 19 באוקטובר 2019, כ' תשרי ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זוגיות ומשפחה במבשרת ציון

החופש הגדול וגמילה מטיטולים

החופש הגדול הוא זמן נפלא לפרויקטים | כמו לגמול את הצעירים מטיטולים, במיוחד את העולים לגנים רב גילאים במסגרות הפורמליות

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

אורית יוסף

המרכז לתקשורת אמפתית, לתקשורת בין אישית במשפחה, במערכת החינוך ובעסקים. מנחה מטעם הרשות הלאומית למאבק בסמים ובאלכוהול. לפניות 054-5993200 ובדף הפייסבוק של המרכז.

orityosef2@gmailcom

"הבן שלנו היה גמול כשנה. והנה, בחצי שנה האחרונה הוא חזר להרטיב. הוא בגן עירייה ושם ישנה בעיה עם ילדים שאינם גמולים. והוא, מפספס חופשי. גם בבית זה לא פשוט ומוציא מאתנו רגשות שליליים. יש לנו תינוק בן 10 חודשים שצריך התעסקות אתו ואין סבלנות גם פה. ניסינו הכול - בסבלנות, כעס, עונשים, התעלמות. מה עושים?", שואלת אמא לצעיר בן ארבע, מתוסכלת.
אין ספק שגמילה מטיטולים היא אבן דרך התפתחותית חשובה להורים ולילדים, המצריכה זמינות וסבלנות - הן מצד ההורים והן מצד הצוות המטפל. במהלך השנים שיטות הגמילה השתנו, גיל הגמילה עלה ועכשיו הדרישות להכין את הילד לקראת המעבר לגן של הרשויות מלחיץ הורים. ויש כמובן גם הבדלים תרבותיים המשפיעים על הזמן ותהליך הגמילה. זמן גמילה ממוצע הוא כשישה חודשים אך אל תשימו את ילדיכם במשבצת. 
רוצים לנצל את החופש גם לגמילה מטיטולים? אז בואו נתחיל:
אח קטן –
כל כך הרבה ילדים חוזרים להרטיב כשיש אח קטן. לפעמים לא בהתחלה אלא דווקא כשזה מתחיל להיות חמוד ולקחת תשומת לב. ושנית, כשהוא רטוב מחליפים לו, מטפלים בו. אז למה זה לא מתאים כשאני טיפה גדול? כבר לא אוהבים אותי. תסתכלו על זה דרך עיניים של בוגר, צעיר. 
פניות – כשנכנסים לתהליך של גמילה, על ההורים להיות פנויים - הן עם זמן והן עם סבלנות לתהליך. רומא לא נבנתה ביום וילדים בודדים נגמלים ביום. זוהי למידה משותפת של צרכים, ואם אין את הפניות זה יכול להיות אפילו מזיק. 
בשלות – ילד צריך להיות בשל נוירולוגית (שליטה על סוגרים), פיזית (לשבת יציב, לפשוט בגד) ונפשית. ילד שאינו בשל להיפרד מהתוצרים היוצאים מגופו (כן, גם פה נפרדים ממשהו) יהיה לו קשה לעבור תהליך זה. 
דוגמה אישית – דברו על הצורך בהליכה לשירותים - "אני צריכה רגע להתפנות" - כך הילד ילמד את השפה המבשרת על הצורך ללכת. 
צוות חינוכי – וודאו שהגן מסוגל להכיל ילד שעובר תהליך. יש גנים שעושים גמילה לכל הילדים באותו זמן. יש גנים שמצפים שיגיע גמול. ודאו שהצוות מגויס לתהליך. 
סיפורים – ספרים הם לעולם דרך להעביר מסר. גם כאן. כדאי לקרוא לא כשהילד על הישבנון, שכן הוא מרוויח פה זמן איכות עם ההורים, וייתכן שזה פחות מתאים לכם לאורך זמן. 
על גמילה ורגשות – ילד בוחן את התגובות שלנו להתנהגותו. הוא מסתכל אם אנחנו מתוסכלים ממנו והדבר עושה את זה קשה עבורו. הוא צריך ללמוד שמדובר בתהליך וייתכן שאף ארוך. אם הוא לא מספיק בשל, הוא יכול לפתח חשש ולגרום להיפך בדיוק. 
מוכנים? – התאימו את הסביבה לתהליך זה. גלגלו שטיחים, דאגו למגבונים, שמרו על סביבת שירותים נקייה. היו בסביבת הבית או סביבה נוחה עבורו. הזמינו אותו לעשות לפני שיוצאים מהבית. הפכו זאת נוהל קבוע עבור בני המשפחה בתקופה זו. 
שוחד? –  שאנחנו נשחד ילד לעשות צרכים? ממש לא. את הפרס הוא כבר קיבל, הצליח. אל תיקחו את ההצלחה לטובת צעצוע שכן אז הפכנו את המעשה להתניה. חבל. 
מילים – סוד העבודה מתחיל במילים. מילים טובות, מעודדות. מילים מרגיעות, שהכול בסדר. מילים אוהבות למרות שהתפספס. כל אלה יבנו את בטחונו העצמי.  
עקביות – מילת הקסם לכל דבר. החלטתם. היו עקביים. ילד שההורים אינם בטוחים, מוותרים, יהיה מבולבל ויתקשה שבעתיים. 
זכרו, ילדים הם אנשים קטנים הראויים להתייחסות בכבוד. הם לומדים דרך החיקוי, הדוגמא האישית והסובלנות שלנו. בטחון עצמי מתפתח בעצם היכולת שלו להתנסות ומהיכולת להרגיש בטוח בחוסר ההצלחות שלו. מערכת היחסים שלנו מתחילה ונבנית באבני הדרך הראשונות האלה של ההתנסויות הראשונות כמו גמילה מטיטולים ודרך שאר ההתנסויות בחיים. הטיטולים ייעלמו, היחסים יישארו. בהצלחה

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: