יום רביעי, 21 באוגוסט 2019, כ' אב ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 054-430-0186

זוגיות ומשפחה במבשרת ציון

חופש ומסכים (חלק א')

עוד מעט יסתיימו מסגרות הקיץ | באופק: אימת ההורים מול 'שיעבוד' ילדיהם למסכים

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

דליה עיני

הכותבת הינה מדריכת הורים, המתמחה בהורות לילדים לקויי למידה וקשיי קשב וריכוז, יועצת זוגית ומשפחתית ומנטורית ליחסים וזוגיות. טלפון: 052-8623936

daliaeini87@gmail.com

"אני עומדת להשתגע! הוא 'איבד' את זה לגמרי... תמיד היה לי קשה עם השעות שהקדיש לשימוש במסכים, אך בזמן הלימודים, הוא התעסק גם בדברים נוספים: חברים, חוגים, שיעורים... עכשיו, בחופש, זה הפך להיות מרכז חייו הבלעדי! הוא כל הזמן רק במסכים. הוא כבר לא ניפגש בכלל עם חברים, לא מעניין אותו לצאת מהבית, שעות על שעות, עד השעות הקטנות של הלילה, הוא 'דבוק'' רק למסכים. מה אני עושה איתו? אנחנו כל הזמן רבים, המתח בבית בלתי נסבל ...".
הורים רבים פונים אליי עם חששות וחרדות לגבי תחושת 'שיעבוד' ילדם למסכים, בחופש הגדול. החופש הגדול מהווה עבור ילדינו, זמן שהם 'תופסים' כלגיטימי לצבירת שעות מסך רבות מאוד. החופשה היא זמן 'רביצה' אין סופית, מול שלל האירועים, האפשרויות והאטרקציות, שמאפשרים היום המסכים. במהלך השנה, בבתים רבים מתנהל 'קרב' יומיומי, בין הורה מודאג לבין ילדו, הנמצא שעות ברצף מול המסכים.
מאבק זה הופך למתיש יותר ולעיתים בלתי נסבל בחופש הגדול, שבו לילדים יש שעות פנאי רבות יותר, והם יושבים, שעות ארוכות מול המסכים. התנהלות זו של הילד, יוצרת קונפליקטים רבים בין הורים וילדיהם. בעוד שהילדים מרותקים למסכים ויכולים לבלות כך כל היום, ההורים מוטרדים ובצדק: מהזמן 'המבוזבז', מהתכנים שהילדים חשופים להם, מתופעת  ההתמכרות, מהשפעת המסכים על בריאות ילדיהם, על התפתחות המוח שלהם ועל פגיעה בקשריהם החברתיים.
אז איך שומרים בחופש הגדול על שימוש מבוקר ומאוזן יותר במסכים?
החליטו על פרק הזמן הסביר בעיניכם כהורים, לשימוש במסכים. זיכרו - אתם ההורים ואתם קובעים את הכללים בבית. הכניסו התנהלות זו לשגרה.
בהתאם לגיל הילד, ניתן לשתפו בתוכנית ובקבלת ההחלטות. ניתן לבדוק עמו באיזה זמן במהלך היום הוא מעדיף את 'זמן המסך' תוך בדיקה שלכם, ההורים, את השפעת בחירה זו, על המשך היום ותפקודו של ילדכם.
חשוב להגדיר זמן המוסכם על שני ההורים, וכן אכיפת ההחלטה על ידי שניהם. חשוב להיות עקביים בנוגע להחלטתכם על שימוש במסכים. ילדים רבים יגלו התנגדויות להגבלות שהוריהם מציבים בפניהם, לעיתים עד כדי ויכוח בין ההורה לילד. גם בוויכוח חשוב לשמור על שיח מכבד. אל דאגה! ככל שתהיו עקביים וברורים יותר מולם, ויכוח זה ילך ויפחת.
ייתכן שתגובתו של הילד תהיה תלונה על כך שמשעמם לו. הרגישו נוח עם השעמום שלו. דרך השעמום הילד  לומד להעסיק את עצמו, ולחפש תחומי עניין נוספים.
אנחנו ההורים מהווים מודל לילדינו. כל מה שהם ילמדו על העולם מתווך דרכנו, דרך ההתבוננות שלנו, למידה והפנמה של הערכים והעמדות שלנו - ההורים. הורים שנמצאים בעצמם כל הזמן בהתעסקות עם המסכים, יתקשו מאוד ליצר שיגרה מאוזנת, לגבי שימוש במחשבים אצל ילדיהם.
נסו לצמצם את הזמן שאתם כהורים, מול המסכים, במיוחד כשהילדים נוכחים. אין כמו דוגמה אישית! פנו את עצמכם לעשייה משותפת, להקשבה, לשיחה עמם, למשחק משותף, יציאה לטבע או כל פעילות אחרת, שתגרום לכם הנאה משותפת. 
חשוב להוציא מחדרם של הילדים, למרחב משותף, את המסכים: המחשב, האייפד והטלוויזיה. כך תגדילו את היכולת שלכם כהורים, לפקח על 'זמן מסך' וכן על השימוש בתכנים הנצפים על ידם.
המשך בשבוע הבא.

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: